2019-11-07, 10:58
Medlem
Kenpachys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcen

Nej Granit faktiskt, men gissar att du lägger den i samma fack. Tro det eller ej så har jag testat de flesta sorter men fastnat för Granit.

Håller med till 100%. Föredrar general i vanliga fall men som fattig student får man vara lite smart, Granit är helt klart den bästa i budget pris som jag provat.
Citera
2019-11-07, 11:20
Medlem
AA-suiteds avatar
Ursäkta dumheten men vad har den svarta färgen med miljön att göra? Jag bryr mig inte om färgen så länge den inte sticker ut och är typ rosa eller turkos. Så länge de inte tar bort skräplocket från portionssnuset för då är de dumma i huvudet.
Senast redigerad av AA-suited 2019-11-07 kl. 12:03.
Citera
2019-11-07, 11:34
Medlem
8xxSeriess avatar
Saknar pappdosan med vaxad insida.
Citera
2019-11-07, 11:55
Medlem
BigIvars avatar
De där plastdosorna med en portionssnus måste väga nästa lika mycket som innehållet. Ett vansinnigt slöseri med förpackningsmaterial med andra ord. Svart plast är dessutom knepigt (omöjligt?) att återvinna.

Det är bra att man titta över det där. Det bästa hade naturligtvis varit pappdosor som var ordentligt fyllda med produkten.
Citera
2019-11-07, 12:20
Medlem
snusaren92s avatar
Köper man lössnus som ja ja då är man exrtrem miljö Nisse.
Då dom e gjorda av papp så ta efterk he ev
Citera
2019-11-07, 12:20
Medlem
nitecores avatar
Det låter som en dum idé. Svart plast gör man av krosset (spillbitar) när man injektionsformar plast. Allt möjligt rens, i med 1% masterbatch så har du kolsvart plast med återvunnet material.
Citera
2019-11-07, 13:03
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbagrej
Insiderinfo

Swedish Match ska som ett slag för miljön fasa ut/byta den svarta plasten mot annan färg (ännu ej fastställt)

Är detta bra eller bara skenheligt utan att se över hela ledet från Planta till Prilla?

Det går inte att återvinna svart plast, så det är helt rätt att fasa ut den.
Citera
2019-11-07, 13:06
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nitecore
Det låter som en dum idé. Svart plast gör man av krosset (spillbitar) när man injektionsformar plast. Allt möjligt rens, i med 1% masterbatch så har du kolsvart plast med återvunnet material.
Exakt. Det är i stort sett bara svart plast som görs av återvunnet material.
Citera
2019-11-07, 13:31
Medlem
Reggaemans avatar
Jag snusar inte men...och?
Spelar det någon roll vilken färg det är på dosan eller
Citera
2019-11-07, 14:04
Medlem
Är ju ändå etiketter som täcker hela dosan. Bara att göra etiketterna svarta.

Har två olika general framför mig (G3 och XR), bägge är silver. Gillar svart mer då jag har ovanan att pilla bort etiketterna. Men kommer ju snusa oavsett färgen på dosan - och kommer inte köpa ett annat snus än det jag är sugen på bara för att den jag är sugen på inte är svart dosa.

Så länge de inte trycker för hårt på "vår nya MILJÖDOSA!" Sånt är extremt störigt när vinstdrivande företag håller på med. När de i själva verket gör det för att det är billigare, eller för att öka priset.

Citat:
Ursprungligen postat av snusaren92
Köper man lössnus som ja ja då är man exrtrem miljö Nisse.
Då dom e gjorda av papp så ta efterk he ev
Vet du varför det är så? Är det bara en designgrej eller är det av praktiska orsaker?
Senast redigerad av workinman 2019-11-07 kl. 14:08.
Citera
2019-11-07, 16:55
Medlem
Irmschers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehugs
Är det inte bättre att byta ut plastlocket helt mot papp då? Vad har färgen för betydelse för miljön? Iof en grön dosa ser mer friluftsliv ut än en svart men men

Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Ursäkta dumheten men vad har den svarta färgen med miljön att göra? Jag bryr mig inte om färgen så länge den inte sticker ut och är typ rosa eller turkos. Så länge de inte tar bort skräplocket från portionssnuset för då är de dumma i huvudet.
Går inte att återvinna svart plast. Processen där man identifierar plasten (med laser) tillåter inte svart plast att gå vidare i processen.
Citera
2019-11-07, 17:08
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irmscher
Går inte att återvinna svart plast. Processen där man identifierar plasten (med laser) tillåter inte svart plast att gå vidare i processen.

Låter ju helt galet.Ingenjören för det identifieringsmetoden som används skall jobba med annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in