2019-11-09, 13:25
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpnisseiskogen
Tips på någon god, helt alkoholfri dryck som är lite festligare?

Mitt bästa tips, såsom jag själv ska göra, är att gå till Systembolaget. Riktigt bra utbud om det vankas fest.
Och vet du till exakt till vilken maträtt ed. så får du bra hjälp. Åtminstone tror jag på det.

Citera
2019-11-09, 13:27
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpnisseiskogen
Tips på någon god, helt alkoholfri dryck som är lite festligare?

Jag har inte provat dem själv, men hört att vår svenske världsberömda champagnekännares alkoholfria ska vara bra.

https://www.systembolaget.se/dryck/a...-juhlin-197901

https://www.systembolaget.se/dryck/a...-juhlin-197901
Citera
2019-11-11, 11:56
Medlem
albes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Kanske inte. Jag har tagit det från en kokbok, minns inte vilken dock. Kanske borde man kalla det hummerröra istället?

Såg ditt recept i tidigare inlägg. Hur blir din röra? "Spricker" den elller går allt ihop?
Är rätt så säker på att om man följer receptet så slår man en emulsion på senapen och oljan innan man rör i de andra ingredienserna.
Citera
2019-11-11, 22:31
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av albe
Såg ditt recept i tidigare inlägg. Hur blir din röra? "Spricker" den elller går allt ihop?
Är rätt så säker på att om man följer receptet så slår man en emulsion på senapen och oljan innan man rör i de andra ingredienserna.

Den går tämligen väl ihop är min erfarenhet. Man bör dock vända den några gånger direkt innan uppläggning och servering, så att det inte uppstått några fickor av olja eller så.

Riktigt på det sistnämnda, först röra ihop olja med senap o.s.v. samt kryddor, därefter skaldjur, ägg o.s.v. som vänds ner.
Citera
2019-11-12, 16:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av albe

En emulsion behövs absolut inte göras i/till den här typen av hummersallad.
Citera
2019-11-12, 16:54
Medlem
albes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
En emulsion behövs absolut inte göras i/till den här typen av hummersallad.

Man kan såklart göra hur man vill men med den mängden olja som det är i receptet är det nog att föredra. Det är ju också bekräftat här ovan.
Citera
2019-11-13, 22:06
Medlem
Är Pappa ledig iår så tänkte gå all in när jag nu har tid,

Förrätt: Havskräfta, Sjögräspannkaka, Soja glaze, Rökt creme fraiche, Picklade granskott

Förrätt: Blomkålssoppa, Västerbotten creme, Kavringscrisp, Bryntsmörpulver,

Mellanrätt: Fylld pasta med Oxsvans, Pistasch, Tryffel, Svamp/rostad jäst buljong

Varmrätt: Nått Kött, Västerbotten muffins, Benmärg, Friterad broccoli, Sotad lök,

Efterrätt: Creme brulee på rökt vanilj, Hallon gelato, Mandeltuille,

Vin oklart så tar gärna emot förslag
Citera
2019-11-14, 17:12
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snicksnackar
Är Pappa ledig iår så tänkte gå all in när jag nu har tid,

Förrätt: Havskräfta, Sjögräspannkaka, Soja glaze, Rökt creme fraiche, Picklade granskott

Förrätt: Blomkålssoppa, Västerbotten creme, Kavringscrisp, Bryntsmörpulver,

Mellanrätt: Fylld pasta med Oxsvans, Pistasch, Tryffel, Svamp/rostad jäst buljong

Varmrätt: Nått Kött, Västerbotten muffins, Benmärg, Friterad broccoli, Sotad lök,

Efterrätt: Creme brulee på rökt vanilj, Hallon gelato, Mandeltuille,

Vin oklart så tar gärna emot förslag

Ang sjögräspannkaka.
Vilken form av ”gräs” tänker du? Alger?
Hur tillagar du och vilka tillbehör?
Har du ett bra förslag på någon som har stort utbud på alger och ”sjögräs”. Gärna på nätet.
Voltaire och ett par till är lite sisådär.

Citera
2019-11-14, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Ang sjögräspannkaka.
Vilken form av ”gräs” tänker du? Alger?
Hur tillagar du och vilka tillbehör?
Har du ett bra förslag på någon som har stort utbud på alger och ”sjögräs”. Gärna på nätet.
Voltaire och ett par till är lite sisådär.

Har faktiskt inte kollat upp riktigt vad jag ska använda för sjögräs tänkte kolla upp lite mer mot december, Backup planen om ja inte hittar nått blir nog torkad kombu

Kör nog på en relativt vanlig 112 smet med lite extra sodavatten och nästan friterar den i olja.
åt En liknande grej på Gastrologik så ska prova mig fram tills de blir ungefär nått liknande haha

Tillbehören står ju med.
Citera
2019-12-26, 09:47
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Ja vafan, då är det bara att blåsa på. Man ska förvisso äta precis det man tycker är godast på nyår!

Hummerskagen gör jag precis som en vanlig skagen, men istället för räkor blir det hackat hummerkött. Rör ihop alltihop, låt stå, och lägg sedan på toast eller vad man nu vill, garnerat med löjrom.

Det blir en något mindre bitande skaldjurssmak med hummer, menar jag.

Till 4 personer:

4 st kokta humrar
2 st hårdkokta ägg
1 msk svensk senap
1 msk dijonsenap
1 tsk vitvinsvinäger
2 krm salt
1 krm cayennepeppar
1.5 dl rumstempererad neutral olja (t.ex. rapsolja)
1 dl hackad dill

200 gram löjrom till garnering

Låter mycket gott. Tänkte göra nåt liknande men med kräfta. Hur mycket senap smakar detta undrar jag. Tänkte göra en röra med blåmögelost, creme fraiche, gräslök, dill, kräftstjärtar. Rom till garnering. Men är lite osäker. Gillar cayenne och smak av senap men mitt sällskap är inte lika förtjust i senap.
Citera
2019-12-26, 10:17
Medlem
Någon som har förslag på en förrätt där skaldjur/fisk inte ingår?
Ska fira med mina tonåringar som ej är några större fantaster av räkor och diverse.
Citera
2019-12-26, 10:34
Medlem
Rumpnisseiskogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kidneypunch
Någon som har förslag på en förrätt där skaldjur/fisk inte ingår?
Ska fira med mina tonåringar som ej är några större fantaster av räkor och diverse.

Liten charkbricka? Dvs kallskuret kött och ost upplags som plockmat. Bara några bitar per person om det ska vara förrätt.
Avocadohalva med creme fraiche och finhackad rödlök i gropen?
Rostat bröd med rensteksröra? Som en toast, alltså. Funkar ju med rökt lammstek, etc också.
Någon slags soppa (kantarell? Grön ärtsoppa? Tomatsoppa?) i ett litet glas med en rostad trekantsmacka på glasets kant?
Senast redigerad av Rumpnisseiskogen 2019-12-26 kl. 10:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in