2019-11-07, 19:54
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Det där låter smarrigt.
Men du kan väl inte kalla det ”skagen”?
Finns inte många likheter där inte.

Kanske inte. Jag har tagit det från en kokbok, minns inte vilken dock. Kanske borde man kalla det hummerröra istället?
Citera
2019-11-07, 21:30
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Kanske inte. Jag har tagit det från en kokbok, minns inte vilken dock. Kanske borde man kalla det hummerröra istället?

Med tanke på ingredienserna gör du väl en majonäs till din hummerskagen? Men får inte ihop det med två hårdkokta ägg?

Håller med om Chateau Lagrange, spara det. Prova något lite ovanligare som passar till vilt, kraftigt rött från Cahors tex.
Citera
2019-11-08, 08:06
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Med tanke på ingredienserna gör du väl en majonäs till din hummerskagen? Men får inte ihop det med två hårdkokta ägg?

Håller med om Chateau Lagrange, spara det. Prova något lite ovanligare som passar till vilt, kraftigt rött från Cahors tex.

Nu är jag ingen matexpert på långa vägar. Jag kör enligt receptet, och förändrar efter hand som det blir aktuellt efter tycke och smak. Man kanske ska kalla det hummerröra, det kan jag köpa!

Cahors... Ska kolla upp det! Tack för tipset!
Citera
2019-11-08, 11:48
Medlem
maxorrs avatar
Galen anka i tryffelsås
Citera
2019-11-08, 18:58
Medlem
Arvtants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxorr
Galen anka i tryffelsås

Du det där lät riktigt spännande!
Citera
2019-11-08, 20:01
Medlem
Rumpnisseiskogens avatar
Maten har jag inte planerat än då jag inte vet var och med vilka vi ska fira än, men sak som vi alltid har är tårta på tolvslaget.
Det började vi med efter att ha firat med vänner som är födda i andra länder och har andra vanor. Då skulle man inte skåla på tolvslaget, utan äta tårta istället. Den som är äldst skär upp hela tårtan och fördelar den på små fat. All tårta ska gå åt, det betyder lycka inför det nya året.

Man får göra en liten tårta om man är ett litet sällskap, helt enkelt.
Citera
2019-11-08, 21:58
Medlem
Xlntboys avatar
Citat:
Hehe, hade jag inte redan köpt alltihop när jag var i Sverige i förra veckan, så hade jag kanske anammat det förslaget!

Mer sprit? Jag är negativ till att servera öl och brännvin till maten i detta fallet, vin är mer passande, eller hur menar du här?

Man kan förstås köpa något färdigt till nattamaten, men nu när jag kommit över 35 så tycker jag faktiskt att det är rätt roligt att styra ihop saker själv, dessutom kommer det både par och singeldamer, och jag vill gärna imponera lite.

Sprit = all sorts alkohol, mängden avgör hur lyckat fest det blir.

Vill du imponera på damer ska du först och främst fokusera på att hälla i dom en del vin/sprit, skaffa dig en tatuering och en mc istället för stå som betahanne i köket...

Medan du mekar i köket kommer dom diskutera tinderdejter med varandra eller spana in andra singelmän under kvällen. På fyllan tom eldorados varmkorv smakar lika exotiskt som en japansk wagyubiff
Citera
2019-11-09, 09:50
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxorr
Galen anka i tryffelsås

Galen anka? Hur avgör du om den är galen? Är det sprängd anka innan den spränger sig?

Citat:
Ursprungligen postat av Rumpnisseiskogen
Maten har jag inte planerat än då jag inte vet var och med vilka vi ska fira än, men sak som vi alltid har är tårta på tolvslaget.
Det började vi med efter att ha firat med vänner som är födda i andra länder och har andra vanor. Då skulle man inte skåla på tolvslaget, utan äta tårta istället. Den som är äldst skär upp hela tårtan och fördelar den på små fat. All tårta ska gå åt, det betyder lycka inför det nya året.

Man får göra en liten tårta om man är ett litet sällskap, helt enkelt.

Intressant tradition. Förutsatt att jag skulle vara nykter på nyår hade jag mycket väl kunnat testa det.

Citat:
Ursprungligen postat av Xlntboy
Sprit = all sorts alkohol, mängden avgör hur lyckat fest det blir.

Vill du imponera på damer ska du först och främst fokusera på att hälla i dom en del vin/sprit, skaffa dig en tatuering och en mc istället för stå som betahanne i köket...

Medan du mekar i köket kommer dom diskutera tinderdejter med varandra eller spana in andra singelmän under kvällen. På fyllan tom eldorados varmkorv smakar lika exotiskt som en japansk wagyubiff

Haha, aha... Mja, alltså, det kommer inga andra singelkillar än jag, men sure, jag förstår vad du menar. Jag föredrar förvisso att göra mat och bjuda på den, det är lite grejen med att ha nyårsfirande tycker jag. Vin finns i mängder, och jag har ett tämligen väl tilltaget spritskåp där var och en får botanisera efter eget tycke och smak. I tillägg har jag gott om virke för drinkar och cider i källaren.
Citera
2019-11-09, 10:26
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Galen anka? Hur avgör du om den är galen? Är det sprängd anka innan den spränger sig?

De ska va hetlevrad, sprallig och sticka ut som baby anka som annorlunda avvikande sätt och innovativ, vill va bäst på allt och skryta osv osv. Man måste dokumentera de med kamera eller certifikat sen när baby ankan växt upp, fullvuxen så vet man om det är en galen anka man pekat ut för meny pga av intygen, kännetecknen eller chipning

Videon är ex på galen baby anka som hamnade till slut på nyårsmenyn i vuxen ålder efter ha levt ett mycket galet men roligt liv länge, det är mer "shoong" i köttet på en sån

https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=XyO3x5KAihc

Nä skämt och sido

ex på recept: https://www.google.com/search?biw=15...4dUDCAs&uact=5
Citera
2019-11-09, 10:51
Medlem
Rumpnisseiskogens avatar
Citat:
Intressant tradition. Förutsatt att jag skulle vara nykter på nyår hade jag mycket väl kunnat testa det.

Ja, nyktra är vi alltid.
Citera
2019-11-09, 11:47
Medlem
mjukmjukares avatar
Utkast
Maten prel. Klassisk trerätters.
Dryck oklart

Till välkomstdrink (Champagne):
-Mixat Ostronfat m tre såser, Citron, naturell alt.
-Liten Löjrom på carpaccio m tillbehör.
-Litet överraskande snacks m hög smak för textur (Trol ngt friterat m smakrik aska e.d.)

Förrätt:
-Ceviche, högsta kvalitet på fisk o pilgrimsmusslor

Varmrätt:
-Klassisk Tournedos Rossini m ank el. gåslever samt tryffel

Dessert:
-Hjortronparfait m lätt cognacsmarinerade färska hjortron.

,
Citera
2019-11-09, 12:15
Medlem
Rumpnisseiskogens avatar
Tips på någon god, helt alkoholfri dryck som är lite festligare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in