• 1
  • 2
2019-11-07, 07:41
Moderator
T-80Us avatar
Hej gott folk!

I ett annat sammanhang beskrev jag årets nyårsmeny som jag ska bjuda lite vänner på. Hur ser det ut hos er, och vad ska drickas till? Har ni några klassiker ni brukar köra till nyår, kanske den gamla favoriten Beef Wellington?

Här tänkte jag att vi kunde dela med oss av våra menyer, tips och trix, kanske har någon ett utomordentligt vin, champagne, eller annat att tipsa om.

Årets nyårsmeny hos T-80U:

Förrätt: Hummerskagen med toast, löjrom och en Caravaglio Malvasia Bianco Secco, Nr 91322 till det.

Varmrätt: Rådjurstournedos med stekt mandelpotatis med örter och en bra sås som ännu inte är helt avgjord. Till det ska vi ha en Chateau Lagrange, Nr 92174.

Efterrätt: Här blir det en klassisk marängsviss på hemgjord vaniljglass och med egenhändigt bakade maränger. Till detta blir det kaffe, Irish Coffee om någon föredrar det, hemlagade choklad och marsipanpraliner och en väl tilltagen Martell Cordon Bleu, Nr 70665.

Nattamat: Små rostbifflandgångar, till detta en Barbera d'Alba, Nr 99030.

Champagne till tolvslaget: Bollinger Special Cuvée Brut, Nr 7418.
Citera
2019-11-07, 10:06
Medlem
Xlntboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Hej gott folk!

I ett annat sammanhang beskrev jag årets nyårsmeny som jag ska bjuda lite vänner på. Hur ser det ut hos er, och vad ska drickas till? Har ni några klassiker ni brukar köra till nyår, kanske den gamla favoriten Beef Wellington?

Här tänkte jag att vi kunde dela med oss av våra menyer, tips och trix, kanske har någon ett utomordentligt vin, champagne, eller annat att tipsa om.

Årets nyårsmeny hos T-80U:

Förrätt: Hummerskagen med toast, löjrom och en Caravaglio Malvasia Bianco Secco, Nr 91322 till det.

Varmrätt: Rådjurstournedos med stekt mandelpotatis med örter och en bra sås som ännu inte är helt avgjord. Till det ska vi ha en Chateau Lagrange, Nr 92174.

Efterrätt: Här blir det en klassisk marängsviss på hemgjord vaniljglass och med egenhändigt bakade maränger. Till detta blir det kaffe, Irish Coffee om någon föredrar det, hemlagade choklad och marsipanpraliner och en väl tilltagen Martell Cordon Bleu, Nr 70665.

Nattamat: Små rostbifflandgångar, till detta en Barbera d'Alba, Nr 99030.

Champagne till tolvslaget: Bollinger Special Cuvée Brut, Nr 7418.

Hade börjat med din dyra skumpa istället och köpt billig prosecco till 12-slaget. På fyllan är det skitsamma hur dyr spriten är och efter allt vin och sedan Irish Coffee och Martell kommer inte ett jävel känna skillnaden mellan en Prosecco/Cava för 69kr flaskan och en Bollinger

I övrigt, helt ok fyllekäk dock krävs mer sprit. Hade besparat mig mödan med desserten och nattamat och köpt något färdigt på ICA.
Citera
2019-11-07, 10:14
Medlem
Sillröra
Fläsklägg med rotmos
Tiramisu
Citera
2019-11-07, 10:17
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xlntboy
Hade börjat med din dyra skumpa istället och köpt billig prosecco till 12-slaget. På fyllan är det skitsamma hur dyr spriten är och efter allt vin och sedan Irish Coffee och Martell kommer inte ett jävel känna skillnaden mellan en Prosecco/Cava för 69kr flaskan och en Bollinger

Hehe, hade jag inte redan köpt alltihop när jag var i Sverige i förra veckan, så hade jag kanske anammat det förslaget!

Citat:
Ursprungligen postat av Xlntboy
I övrigt, helt ok fyllekäk dock krävs mer sprit. Hade besparat mig mödan med desserten och nattamat och köpt något färdigt på ICA.

Mer sprit? Jag är negativ till att servera öl och brännvin till maten i detta fallet, vin är mer passande, eller hur menar du här?

Man kan förstås köpa något färdigt till nattamaten, men nu när jag kommit över 35 så tycker jag faktiskt att det är rätt roligt att styra ihop saker själv, dessutom kommer det både par och singeldamer, och jag vill gärna imponera lite.
Citera
2019-11-07, 10:18
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iamerror
Sillröra
Fläsklägg med rotmos
Tiramisu

Fläsklägg med rotmos på nyår? Det är förvisso gott, jag är enig så långt, men du känner inte att du vill festa till det lite extra?
Citera
2019-11-07, 10:21
Medlem
Citat:
Fläsklägg med rotmos på nyår? Det är förvisso gott, jag är enig så långt, men du känner inte att du vill festa till det lite extra?

Det är min favoriträtt
Din meny låter väldigt god.
Hur gör du hummerskagen?
Citera
2019-11-07, 11:09
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Det är min favoriträtt
Din meny låter väldigt god.
Hur gör du hummerskagen?

Ja vafan, då är det bara att blåsa på. Man ska förvisso äta precis det man tycker är godast på nyår!

Hummerskagen gör jag precis som en vanlig skagen, men istället för räkor blir det hackat hummerkött. Rör ihop alltihop, låt stå, och lägg sedan på toast eller vad man nu vill, garnerat med löjrom.

Det blir en något mindre bitande skaldjurssmak med hummer, menar jag.

Till 4 personer:

4 st kokta humrar
2 st hårdkokta ägg
1 msk svensk senap
1 msk dijonsenap
1 tsk vitvinsvinäger
2 krm salt
1 krm cayennepeppar
1.5 dl rumstempererad neutral olja (t.ex. rapsolja)
1 dl hackad dill

200 gram löjrom till garnering
Citera
2019-11-07, 14:43
Medlem
Citat:
Ja vafan, då är det bara att blåsa på. Man ska förvisso äta precis det man tycker är godast på nyår!

Hummerskagen gör jag precis som en vanlig skagen, men istället för räkor blir det hackat hummerkött. Rör ihop alltihop, låt stå, och lägg sedan på toast eller vad man nu vill, garnerat med löjrom.

Till 4 personer:

4 st kokta humrar
2 st hårdkokta ägg
1 msk svensk senap
1 msk dijonsenap
1 tsk vitvinsvinäger
2 krm salt
1 krm cayennepeppar
1 dl hackad dill

Blir det inte för mycket senap? Jag tänker att dijonsenap har väldigt skarp smak.
Vore synd om hummersmaken döljs.
Eller har du använt det receptet förut?
Citera
2019-11-07, 15:20
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Blir det inte för mycket senap? Jag tänker att dijonsenap har väldigt skarp smak.
Vore synd om hummersmaken döljs.
Eller har du använt det receptet förut?

Jag har använt receptet ett par gånger tidigare, med både räkor och hummer, och är generellt sett nöjd. Jag använder väldigt svag svensk senap, så det tar nog ut sig lite tror jag, men det kan helt klart vara värt att prova med lite mindre senap också!
Citera
2019-11-07, 16:06
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Lagrange 2016 är för ungt för att drickas nu. Spara flaskorna till nyårsafton 2029. Köp TD-9 Nr 90421 istället: samma årgång, samma druvor, samma pris, men otroligt mycket mer tillgängligt.
Citera
2019-11-07, 17:08
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Lagrange 2016 är för ungt för att drickas nu. Spara flaskorna till nyårsafton 2029. Köp TD-9 Nr 90421 istället: samma årgång, samma druvor, samma pris, men otroligt mycket mer tillgängligt.

Jag kan vara enig med dig där, till viss del iaf. Problemet är att jag handlat dem i Sverige, jag bor i Norge. Jag får helt enkelt gå ner på Vinmonopolet och se om de har något vettigt.

Jag har inget lagrat som passar till vilt direkt. Underligt nog.

EDIT: Tack för synpunkten dock! Jag gillar att bli utmanad sådär.
Citera
2019-11-07, 19:10
Bannlyst
Citat:

Till 4 personer:

4 st kokta humrar
2 st hårdkokta ägg
1 msk svensk senap
1 msk dijonsenap
1 tsk vitvinsvinäger
2 krm salt
1 krm cayennepeppar
1 dl hackad dill

Det där låter smarrigt.
Men du kan väl inte kalla det ”skagen”?
Finns inte många likheter där inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto