Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-11-01, 18:55
  #1
Medlem
a.e.gs avatar
Jag ramlade över detta av en slump och kan inte riktigt minnas om det hela var speciellt omtalat under tiden det inträffade.

I korthet blev den tyska turisten Klaus Herman Schelkle ihjälslagen och hans flickvän Bettina Taxis ådrog sig grova skador då de ville semestra här uppe i vår kalla nord. De reste från Sverige med destination Finland med Viking Sally som senare såldes och fick nya färger under namnet MS Estonia.

Dåligt med information på nätet så jag länkar ett klipp från en kanal på youtube som jag verkligen kan rekommendera, en hel del intressanta videor där.

https://www.youtube.com/watch?v=SgoK7TcBaMs

Edit: Hittade denna länk som är matnyttig:https://forenseek.app/murder-on-the-...nsolved-crime/


Hjärtliga hälsningar.
a.e.g med personal.
__________________
Senast redigerad av a.e.g 2019-11-01 kl. 19:00.
Citera
2019-11-01, 21:40
  #2
Avstängd
micro113s avatar
Med lite tur så är det på väg att klaras upp nu:

LÖR 21 SEP 2019
Polisen har ringat in en misstänkt för Viking Sally-mordet
Klaus, 20, blev ihjälslagen på däck
[...]
Låg och sov på däck
Klaus Schelkle, 20 och hans några år äldre flickvän Bettina Taxis från Stuttgart i Västtyskland reste runt i Norden på Interrailkort. På måndagskvällen den 27 juli 1987 gick de ombord på Åbofärjan Viking Sally i Stockholm.

För att spara pengar köpte de inga hyttplatser. Eftersom sommarnatten var ljummen och de hade sovsäckar bestämde de sig för att övernatta ute i friska luften.

De lade sig under ett bord på däck på plan sju.

Det var där den 18-årige dansken hittade dem någon timme senare, sönderslagna och blodiga. Bettina Taxis var medvetslös. Klaus Schelkle försökte förgäves släpa sig mot trappan.
[...]
Kompisen är inte misstänkt
Ett seglivat rykte har gjort gällande att en kille som reste i parets sällskap, men som övernattade på en annan plats på fartyget, skulle vara mördaren. Men den som nu misstänks är en utomstående person, någon som inte kände de unga tyskarna från tidigare.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...g-sally-mordet
Citera
2019-11-01, 22:37
  #3
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vi får hoppas att fallet kommer att bli uppklarat.

Då får vi verkligen hoppas att mordet och den grova misshandeln av det tyska paret kommer att klaras upp och att GM får ett ordentligt straff.

GM trodde att han var på den säkra sidan att klara sig efter dryga 32 år.
Citera
2019-11-01, 22:39
  #4
Medlem
a.e.gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Med lite tur så är det på väg att klaras upp nu:

LÖR 21 SEP 2019
Polisen har ringat in en misstänkt för Viking Sally-mordet
Klaus, 20, blev ihjälslagen på däck
[...]
Låg och sov på däck
Klaus Schelkle, 20 och hans några år äldre flickvän Bettina Taxis från Stuttgart i Västtyskland reste runt i Norden på Interrailkort. På måndagskvällen den 27 juli 1987 gick de ombord på Åbofärjan Viking Sally i Stockholm.

För att spara pengar köpte de inga hyttplatser. Eftersom sommarnatten var ljummen och de hade sovsäckar bestämde de sig för att övernatta ute i friska luften.

De lade sig under ett bord på däck på plan sju.

Det var där den 18-årige dansken hittade dem någon timme senare, sönderslagna och blodiga. Bettina Taxis var medvetslös. Klaus Schelkle försökte förgäves släpa sig mot trappan.
[...]
Kompisen är inte misstänkt
Ett seglivat rykte har gjort gällande att en kille som reste i parets sällskap, men som övernattade på en annan plats på fartyget, skulle vara mördaren. Men den som nu misstänks är en utomstående person, någon som inte kände de unga tyskarna från tidigare.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...g-sally-mordet
Se där, jag hade nog satsat på killen som reste med paret som trolig gm.

Hjärtliga hälsningar.
a.e.g med personal.
Citera
2019-11-01, 22:41
  #5
Medlem
a.e.gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Då får vi verkligen hoppas att mordet och den grova misshandeln av det tyska paret kommer att klaras upp och att GM får ett ordentligt straff.

GM trodde att han var på den säkra sidan att klara sig efter dryga 32 år.
Fin lektion till en mördare om man inte går säker ens efter 32 år...

Hjärtliga hälsningar.
a.e.g med personal.
Citera
2019-11-01, 22:52
  #6
Medlem
Skaraborg2s avatar
Efter 32 år rasar kanske den fina fasaden ihop?

Citat:
Ursprungligen postat av a.e.g
Fin lektion till en mördare om man inte går säker ens efter 32 år...

Hjärtliga hälsningar.
a.e.g med personal.

Ja verkligen.

Den MGM bör idag vara i 50-årsåldern. Har kanske familj och byggt upp sitt liv under dessa årtionden - och så rasar plötsligt den fina fasaden. Blir han dömd så hoppas jag på ett ordentligt straff.
Citera
2019-11-01, 22:57
  #7
Medlem
Hoppas de får fast aset.
Citera
2019-11-01, 22:59
  #8
Medlem
Majsargotts avatar
Intressant! Jag sökte efter information av ren nyfikenhet om färjorna som var i trafik under och åren efter Estonias förlisning för ett antal årsedan. Då läste jag att ett mord hade skett på Estonias systerfartyg Mare Balticum någon gång på 80-talet (Har själv åkt med Mare därav min nyfikenhet, men långt senare)
Detta stod på Wikipedia och jag letade efter mer information utan att hitta något, detta om mordet står inte heller längre kvar.
Alltså var det felaktiga uppgifter och förmodligen hade Viking Sally och Diana II (Mare Balticum) blandats ihop.

Hemskt i vilket fall, Estonia var verkligen ett fartyg med otur :-(
Citera
2019-11-01, 23:31
  #9
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsargott
Intressant! Jag sökte efter information av ren nyfikenhet om färjorna som var i trafik under och åren efter Estonias förlisning för ett antal årsedan. Då läste jag att ett mord hade skett på Estonias systerfartyg Mare Balticum någon gång på 80-talet (Har själv åkt med Mare därav min nyfikenhet, men långt senare)
Detta stod på Wikipedia och jag letade efter mer information utan att hitta något, detta om mordet står inte heller längre kvar.
Alltså var det felaktiga uppgifter och förmodligen hade Viking Sally och Diana II (Mare Balticum) blandats ihop.

Hemskt i vilket fall, Estonia var verkligen ett fartyg med otur :-(
Det har skett två mord på Viking Sally, ett 85 eller 86 och sen detta 87.
Citera
2019-11-01, 23:49
  #10
Medlem
Majsargotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det har skett två mord på Viking Sally, ett 85 eller 86 och sen detta 87.

Shit.. kanske får man vara glad över att aldrig ha åkt den färjan.
Finns det någon tråd här om det tidigare mordet också? Jag har verkligen googlat så mycket jag kan men jag hittar verkligen ingenting
Citera
2019-11-02, 00:16
  #11
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Begicks inte ett av morden av den där finländaren som senare, under mycket uppmärksammade former, rymde från fängelset och rånade banker och tog gisslan i Sverige?
Citera
2019-11-02, 00:25
  #12
Medlem
Majsargotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Begicks inte ett av morden av den där finländaren som senare, under mycket uppmärksammade former, rymde från fängelset och rånade banker och tog gisslan i Sverige?

Menar du Åmsele-mördaren?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback