Tack för alla svar!
Citat:
Ursprungligen postat av
Arne.Anka
Kopplat avloppslangen till vattenkranen och tryckt vatten bakvägen?
Nej, det har jag inte testat. Testade att blåsa in i avloppsslangen men var tvärstopp så länge pumpen var inkopplad. Har kopplat bort den gamla och ska ersätta med en ny.
Citat:
Ursprungligen postat av
vichy6
Jag fick kassera min efter samma problem. Pumpen. Dyrt att laga.
Mm, var det jag misstänkte när jag började grotta i detta men eftersom den ändå inte var helt död trodde jag felet berodde på något annat. Har kollat upp att pumpen kostar ca 700kr och om det bara är att byta utan att något annat behövs göras så kan jag lösa det själv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Urbizzo
Om du hör att avloppspumpen jobbar, men att det ändå är vatten kvar i maskinen, så pumpas ju ändå inget vatten ut.
Eftersom du kollat att avloppet är fritt, så finns också en möjlighet att själva pumpen roterar men inte pumpar ut vatten, på grund av något fel. Lite ovanligt men inuti avloppspumpen finns en impeller, som alltså måste snurra för att kunna pumpa vattnet. Om impellern har lossnat - kan pumpen jobba utan resultat.
Nivåkontrollen borde ju inte kunna hindra maskinen att tömmas på vatten, - tycker man.
Tack för tipset, ska kolla om jag kan skruva isär pumpen och kolla.
Citat:
Ursprungligen postat av
460430-0014
Hade en annan modell av samma märke som också stannade mitt i programmet.
Felet visade sig vara att skruvarna till inspektionsluckan i botten av maskinen hade lossnat lite grand.
Då läckte det ut små mängder vatten i bottnen av maskinen.
Det gjorde i sin tur att fuktsensorn under maskinen löste ut efter mellan 15-20 minuters körning.
Det var så små mängder fukt att det redan hade dunstat när kollade maskinen på läckor, så felet var inte lättfunnet.
Nu när du säger det så tror jag att jag sett liknande på bottenplåten, att det ser ut som det varit smutsigt vatten som läckt ut. Har ingen koll på var fuktsensorn sitter och om det är det som har hänt, men värt att kolla. Är inspektionsluckan den som sitter i fronten till alla delar? Funderar på vad jag kan göra för att förhindra läckan, minns inte på rak arm var på bottenplåten det runnit ut.
Citat:
Ursprungligen postat av
KamratBlue
Hade ett liknande fel och var beredd på att ge upp och handla ny diskmaskin. Den ville inte pumpa ur vattnet. Tömde den manuellt. Då kunde man snurra på avloppspumpen.
Efter många nya försök och rengöring överallt av slangar och annat upptäcktes felet. Det var en liten glasbit som åkte in i pumpen direkt när den startade och ut och bort en liten bit när den brutit.
Glasbiten spärrade pumpen att snurra. Fastän man tömde den på vatten och synade den invändigt och runt pumpen speciellt så syntes inte glasbiten. Fick dra runt fingrarna nere vid pumpen under ett litet skydd för att hitta glasbiten.
Läste om något liknande men har testat att plocka bort pumpen och känna i och runtom där den satt och inte hittat något. Var glasbiten så man kom åt den från insidan av diskmaskinen? Kan ju vara ytterligare pistageskal som åkt in och fastnat men tror jag kommit åt överallt utan pumpen inkopplad.