• 1
  • 2
2019-10-31, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shevanel
Läste om något liknande men har testat att plocka bort pumpen och känna i och runtom där den satt och inte hittat något. Var glasbiten så man kom åt den från insidan av diskmaskinen? Kan ju vara ytterligare pistageskal som åkt in och fastnat men tror jag kommit åt överallt utan pumpen inkopplad.
Ja, den låg inne i diskmaskinen. Nära pumpen när den var avstängd och tom på vatten och så åkte den in i pumpen om man fyllt på vatten och började tömma. Den såg ut som en vattendroppe ungefär. Helt otroligt att den kunde göra helt stopp. Det var kristall, eller vad det heter, så glaset var väldigt rent och genomskinligt.
Citera
2019-11-01, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Tvärstopp? nu är min erfarenhet inom just detta område tunt men aldrig stött på en diskmaskin det är "tvärstopp" i avloppet by default, dom gånger jag stött på det så har det varit skräp som blockerat.

Har inte hunnit kolla mer på det sen jag skapade tråden, men såg även att när jag tog bort avloppsslangen så satt det en gummidel på insidan vid utloppet som gör att den stängs om det kommer ex luft utifrån och in och inte tvärtom. Tänkte kolla på det ikväll.
Citera
2019-11-01, 09:51
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shevanel
Har inte hunnit kolla mer på det sen jag skapade tråden, men såg även att när jag tog bort avloppsslangen så satt det en gummidel på insidan vid utloppet som gör att den stängs om det kommer ex luft utifrån och in och inte tvärtom. Tänkte kolla på det ikväll.
Gummit är kanske klaffen i en backventil som ska hindra avloppsvatten från exempelvis diskhon från att rinna in i diskmaskinen om det är stopp i avloppsröret under diskbänken. I så fall går det inte att blåsa baklänges genom slangen men det skulle gå att suga. Det kanske inte är så trevligt men ett litet sug kanske du vågar dig på i alla fall för att se att där inte är täppt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in