• 1
  • 2
2019-10-29, 06:27
Medlem
Greateds avatar
Har Flucloxacillin Orion 1G som är utgången sedan 3 månader. Tabletterna håller endast 11mån från utskriftsdatum, bullshit?

Har käkat 5st redan och inte märkt bieffekter, vad rekommenderas? /mvh Greated
Citera
2019-10-29, 06:46
Moderator
Arne.Ankas avatar
Högst troligen kan effekten vara något sämre och inget mer än det, tabletter är inte direkt nåt som möglar eller jäser.
Citera
2019-10-29, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greated
Har Flucloxacillin Orion 1G som är utgången sedan 3 månader. Tabletterna håller endast 11mån från utskriftsdatum, bullshit?

Har käkat 5st redan och inte märkt bieffekter, vad rekommenderas? /mvh Greated
Helt ok att äta. Åt själv 9 år gammal antibiotika i somras då jag hade fått två burkar med starka efter en operation för att förhindra infektion. Funkade perfekt trots utgångsdatumet.
Citera
2019-10-29, 10:06
Medlem
Mrjawbreakers avatar
Det är helt ok, 3 månader är inget, man kan ta flera år gammal medicin. De gör dessa utgångsdatum för att försäkra sig om att kunna sälja nya mediciner i framtiden.
Citera
2019-10-29, 10:08
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Övriga droger --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2019-10-29, 10:47
Medlem
Högst vore väl problemet att de inte längre är lika effektiva. Men om de inte har bevarats i någon slags extrem miljö, så skulle jag gissa att de är lika verksamma som tidigare, då de bara är 3 månader över utgångsdatum. Jag gissar (det är i och för sig bara en gissning) att man sätter ett utgångsdatum med god marginal när det gäller så pass viktiga mediciner.
Citera
2019-10-29, 11:14
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte-nog-PK
Högst vore väl problemet att de inte längre är lika effektiva. Men om de inte har bevarats i någon slags extrem miljö, så skulle jag gissa att de är lika verksamma som tidigare, då de bara är 3 månader över utgångsdatum. Jag gissar (det är i och för sig bara en gissning) att man sätter ett utgångsdatum med god marginal när det gäller så pass viktiga mediciner.

Det är ingen medicin som man testar hållbarheten för i mer än två år i strikt labbmiljö, men många mediciner fungerar i decennier efter sista förbrukningsdatum har gått ut. Smärtstillande, lugnande och allergimediciner håller 30-40 år efter att de formellt har gått ut. Antibiotika håller säkert tre månader efter utgångsdatum.
Citera
2019-10-29, 11:19
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Jag har läst om något test där man hittade ett medicinförråd på ett nedlagt apotek. Preparaten hade varit inlåsta i typ 15 år (ungefär, tagit ur minnet). Alla medicinerna hade minst 90% kvar av sin effekt.

Har ingen länk just nu, men den intresserade kan säkert hitta artikeln.
Citera
2019-10-29, 11:25
Medlem
Jag skulle ALDRIG äta penicillin utan läkares inrådan och recept. Jag tänker att man ska vara aktsam med det vi har som skydd mot bakterier så de har effekt när vi verkligen behöver dem. Bakterierna ligger ständigt steget före och vips har vi en ny "digerdöd"!
Citera
2019-10-29, 15:20
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag har läst om något test där man hittade ett medicinförråd på ett nedlagt apotek. Preparaten hade varit inlåsta i typ 15 år (ungefär, tagit ur minnet). Alla medicinerna hade minst 90% kvar av sin effekt.

Har ingen länk just nu, men den intresserade kan säkert hitta artikeln.
Skulle inte förvåna mig om det stämmer, hur mediciner förvaras spelar roll rent allmänt brukar varmt o soligt snabba på åldrandet av mycket inte bara mediciner.
Citera
2019-10-29, 15:27
Medlem
elva9tolvs avatar
Vad har du dom emot?
Citera
2019-10-29, 16:14
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Jag skulle ALDRIG äta penicillin utan läkares inrådan och recept. Jag tänker att man ska vara aktsam med det vi har som skydd mot bakterier så de har effekt när vi verkligen behöver dem. Bakterierna ligger ständigt steget före och vips har vi en ny "digerdöd"!
Det är vanligt att underbehandlas i den svenska vården... Skulle inte vara säker på att man alltid får hjälp när man behöver det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in