2019-10-29, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Det är vanligt att underbehandlas i den svenska vården... Skulle inte vara säker på att man alltid får hjälp när man behöver det.

Trist att du har den upplevelsen. Inget jag någonsin märkt av och VARJE gång jag haft halsfluss så har jag fått penicillin direkt. Kuren man får är det viktigt att man slutför och det ska inte bli ngn penicillin över som kan ligga i ngt skåp tills man ställer en egen diagnos.
Citera
2019-10-30, 11:15
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Skulle inte förvåna mig om det stämmer, hur mediciner förvaras spelar roll rent allmänt brukar varmt o soligt snabba på åldrandet av mycket inte bara mediciner.

Jag hittade för några år sedan en dospåse med en sömntablett efter mormor. Den var utgången sedan tio år. Jag tog den när jag hade svårt att sova och sov åtta timmar i sträck. Den var lika verksam som en ny.
Citera
2019-10-30, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Jag skulle ALDRIG äta penicillin utan läkares inrådan och recept. Jag tänker att man ska vara aktsam med det vi har som skydd mot bakterier så de har effekt när vi verkligen behöver dem. Bakterierna ligger ständigt steget före och vips har vi en ny "digerdöd"!

Detta är absolut det klokaste som sagts i denna tråden. Hotet från multiresistenta bakterier är verklighet i dagens läge.
Citera
2019-10-30, 14:08
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tristared
Detta är absolut det klokaste som sagts i denna tråden. Hotet från multiresistenta bakterier är verklighet i dagens läge.
Fast det har inget att göra med om någon privatperson i Sverige har en extra burk Heracillin. Man får skilja på vad som är viktigt och vad som inte är viktigt.

Att skylla underbehandling och inkompetens på resistensspöket är bara ynkligt.
Citera
2019-10-30, 14:28
Bannlyst
Utgången och utgågnen.

Utgångsdatum kan vara lite gammal, men det gör väl inget?
Citera
2019-10-30, 14:44
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Utgången och utgågnen.

Utgångsdatum kan vara lite gammal, men det gör väl inget?

Som framgår av tidigare inlägg - troligen inte. Olika mediciner håller olika länge, men i princip inga mediciner är verkningslösa bara tre månader efter utgångsdatum.
Citera
2019-10-30, 19:35
Medlem
Citat:
Fast det har inget att göra med om någon privatperson i Sverige har en extra burk Heracillin. Man får skilja på vad som är viktigt och vad som inte är viktigt.

Att skylla underbehandling och inkompetens på resistensspöket är bara ynkligt.

All antibiotikaanvändning bidrar till resistensbildning.
Citera
2019-10-30, 21:40
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CCK
All antibiotikaanvändning bidrar till resistensbildning.
Så ingen ska använda antibiotika igen?

Bara idioter och fascister ser allt i svart eller vitt.
Citera
2019-10-30, 23:34
Medlem
Citat:
Så ingen ska använda antibiotika igen?

Bara idioter och fascister ser allt i svart eller vitt.

Man ska använda det när det behövs.
Citera
2019-10-30, 23:42
Medlem
UgLyBastards avatar
effekten är inte på något sätt mindre.
om de är förpackade och förvarade som de ska så är livslängden i runda slängar uppemot 40 år.
Citera
2019-10-31, 06:54
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CCK
Man ska använda det när det behövs.
Det kan ju behövas fast man inte får rätt hjälp av vården. Men det förutsätter förstås att man är påläst och vet vad man håller på med.
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
effekten är inte på något sätt mindre.
om de är förpackade och förvarade som de ska så är livslängden i runda slängar uppemot 40 år.
Tabletter i burk (som det gäller här) håller kortare tid, särskilt om burken är öppnad. Men tre månader gör ingen skillnad.
Citera
2019-10-31, 14:23
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Det kan ju behövas fast man inte får rätt hjälp av vården. Men det förutsätter förstås att man är påläst och vet vad man håller på med.

Tabletter i burk (som det gäller här) håller kortare tid, särskilt om burken är öppnad. Men tre månader gör ingen skillnad.
har själv använt tabletter som är 20 år gamla, som ej hade sämre effekt. detta var lösa tabletter.
så 20 år åtminstone.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in