Citat:

Ursprungligen postat av 
Diamant-vibbar

Alltså att ha ihjäl andra människor var väl lika vanligt på stenåldern som papuanernas våld i kulturer på Papua Nya Guinea för ett fåtal år sedan. 
Är det inte blott konstlade sociala konstruktioner samt klen moral/etik som proklamerar motsatsen.
Många har ju sina livs fantastiska dagar då det begav sig i krig och de berättar om att: it´s a BLAST to battle!  Jag råkar känna en kille som dödat två personer. Han verkar inte ha psykiska trubbel snarare är han väldigt manlig rådig och kamratlig. Visserligen är han "lite galen"  men nu kommer jag inte att orda mer om honom!
Va jag ett djur så vore hellre ett lejon än ett flyktdjur. Gnuer och antiloper har sällan ihjäl varann.
Jämförelsen är dock begränsad. 
Det är under vilka omständigheter folk dödas som skevar. I ett sjukt samhälle blir det sjuka mord.

Varför ligger tråden inte på antropologiska delen ?
Vad jag hört så dödar endast 2% utan problem "shoot to kill" att de flesta missar med flit.
Och de har behövt göra speciell träning för att moderna soldater faktiskt ska gå förbi den spärren.
https://www.youtube.com/watch?v=zViyZGmBhvs
Sen angående stenåldern så var det inte jägare och samlare som dödade varandra utan när jordbruk drog igång.
Och genom historien så har väl alltid det varit psykopaterna som haft makt.
Att döda ligger säkert i naturen men inte att döda varandra, människan har komplexa sociala band som gör att människan kan utveckla teknik genom att sprida ut sin intelligens och samarbeta med olika förmågor.
Skulle de legat i naturen att döda varandra hur som helst så skulle människan bara varit som apor.