• 1
  • 2
2019-10-24, 07:10
Medlem
Diamant-vibbars avatar
Alltså att ha ihjäl andra människor var väl lika vanligt på stenåldern som papuanernas våld i kulturer på Papua Nya Guinea för ett fåtal år sedan.
Är det inte blott konstlade sociala konstruktioner samt klen moral/etik som proklamerar motsatsen.

Många har ju sina livs fantastiska dagar då det begav sig i krig och de berättar om att: it´s a BLAST to battle! Jag råkar känna en kille som dödat två personer. Han verkar inte ha psykiska trubbel snarare är han väldigt manlig rådig och kamratlig. Visserligen är han "lite galen" men nu kommer jag inte att orda mer om honom!
Va jag ett djur så vore hellre ett lejon än ett flyktdjur. Gnuer och antiloper har sällan ihjäl varann.
Jämförelsen är dock begränsad.
Det är under vilka omständigheter folk dödas som skevar. I ett sjukt samhälle blir det sjuka mord.
Citera
2019-10-24, 07:48
Medlem
Konflikter är vad som lett människor genom tiden att döda varandra. Det kan handla om att A har något som B vill ha, och i slutändan resulterar de i att någon av dessa dödas i en dispyt eller i ett försök av A att ta detta något från B.

Vi vet om många historier och verkliga händelser som varit eskaleringar av svartsjuka, där den sista utvägen för att "lösa" problemet en gång för alla varit att döda en eller flera parter i dramat.

Sällan har människor dödat varandra för sport, men det utesluter jag inte heller som orsak. Kan vi döda djur som sport så finns det någon som kan tänka sig att döda människor som sport, men detta är en minoritet.

Som samhälle så har människor lärt sig att värna om de individer som lever i sin egna grupp över de som lever i en annan, ju längre bort de lever och ju mera främmande de är, ju mindre blir de värda individen. Detta har varit en stark drivkraft i artens överlevnad under en lång tid, och den finns kvar i oss än idag.

Vissa människor saknar, eller har nedsatt empati, vilket gör dem mindre benägna att känna skuld för att skada andra.
Citera
2019-10-24, 07:57
Medlem
Jo men det har alltid varit mer undantag än regel, ty det tar tid och är kostbart att framställa nya människor. Trots allt är vi inte riktigt som råttor.
Citera
2019-10-24, 08:07
Medlem
Diamant-vibbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Jo men det har alltid varit mer undantag än regel, ty det tar tid och är kostbart att framställa nya människor. Trots allt är vi inte riktigt som råttor.
Eh, hade det varit regel i någon tid hade ju folk dött som flugor. Det finns nog människor i överflöd så det blir "inte kostsamt att främställa."
Du tänker i termer av etik och moral när du nämner råttor. Människor är mer som delfiner och även de dödar varann.
Citera
2019-10-24, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamant-vibbar
Eh, hade det varit regel i någon tid hade ju folk dött som flugor. Det finns nog människor i överflöd så det blir "inte kostsamt att främställa."
Du tänker i termer av etik och moral när du nämner råttor. Människor är mer som delfiner och även de dödar varann.
Nej jag tänker i termer av att en graviditet varar 9 månader, som regel fås en unge och förlossningen är relativt riskfylld. Det tar flera år innan avkomman ens kan få någorlunda men behöver skyddas i ca 15 år innan den blir självständig och i sin tur kan börja reproducera sig. På så sätt skiljer sig människan väsentligt från exempelvis råttan som tycks omöjlig att utrota.

Anledningen till att det finns människor i överflöd som du uttrycker det är just pga att vi inte slår ihjäl varandra i särskilt hög grad.
Citera
2019-10-24, 09:30
Medlem
Ortopeds avatar
Citat:
Alltså att ha ihjäl andra människor var väl lika vanligt på stenåldern som papuanernas våld i kulturer på Papua Nya Guinea för ett fåtal år sedan.
Är det inte blott konstlade sociala konstruktioner samt klen moral/etik som proklamerar motsatsen.

Många har ju sina livs fantastiska dagar då det begav sig i krig och de berättar om att: it´s a BLAST to battle! Jag råkar känna en kille som dödat två personer. Han verkar inte ha psykiska trubbel snarare är han väldigt manlig rådig och kamratlig. Visserligen är han "lite galen" men nu kommer jag inte att orda mer om honom!
Va jag ett djur så vore hellre ett lejon än ett flyktdjur. Gnuer och antiloper har sällan ihjäl varann.
Det är under vilka omständigheter folk dödas som skevar. I ett sjukt samhälle blir det sjuka mord.

Det är bara cucks som dödar, män knullar
Citera
2019-10-24, 09:53
Bannlyst
Citat:

Varför ligger tråden inte på antropologiska delen ?

Vad jag hört så dödar endast 2% utan problem "shoot to kill" att de flesta missar med flit.
Och de har behövt göra speciell träning för att moderna soldater faktiskt ska gå förbi den spärren.

https://www.youtube.com/watch?v=zViyZGmBhvs

Sen angående stenåldern så var det inte jägare och samlare som dödade varandra utan när jordbruk drog igång.
Och genom historien så har väl alltid det varit psykopaterna som haft makt.

Att döda ligger säkert i naturen men inte att döda varandra, människan har komplexa sociala band som gör att människan kan utveckla teknik genom att sprida ut sin intelligens och samarbeta med olika förmågor.

Skulle de legat i naturen att döda varandra hur som helst så skulle människan bara varit som apor.
Citera
2019-10-24, 10:13
Medlem
Diamant-vibbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Varför ligger tråden inte på antropologiska delen ?

Vad jag hört så dödar endast 2% utan problem "shoot to kill" att de flesta missar med flit.
Och de har behövt göra speciell träning för att moderna soldater faktiskt ska gå förbi den spärren.

https://www.youtube.com/watch?v=zViyZGmBhvs

Sen angående stenåldern så var det inte jägare och samlare som dödade varandra utan när jordbruk drog igång.
Och genom historien så har väl alltid det varit psykopaterna som haft makt.

Att döda ligger säkert i naturen men inte att döda varandra, människan har komplexa sociala band som gör att människan kan utveckla teknik genom att sprida ut sin intelligens och samarbeta med olika förmågor.

Skulle de legat i naturen att döda varandra hur som helst så skulle människan bara varit som apor.

Psykopaterna kunde inte samarbeta så det var dem som klubbades ihjäl först.
Citera
2019-10-24, 10:23
Medlem
Tror inte att döda en annan människa är naturligt, men eftersom man redan för många tusen år sedan fick lära folk att inte döda varandra så känns det kanske ändå naturligt.

Våld tror jag är en naturlig del av människan. Vi har en naturlig blodtörst och naturlig benägenhet till våld. Man får lära människan redan från dagis att "inte slåss" vilket pekar på att det inte är ett inlärt beteende att slåss.
Citera
2019-10-24, 10:42
Bannlyst
Citat:
Psykopaterna kunde inte samarbeta så det var dem som klubbades ihjäl först.

Snarare så lurade dem till sig makt.
När grupperna överstigit ett antal så går det inte att förlita sig på naturlig heder, så det kommer in styrsätt med lagar osv , och sen går det utför med handel och kungar.
Citera
2019-10-24, 10:46
Medlem
makduis avatar
Citat:

Egentligen inte.. det är därför vi inte har nå bra försvarsmekanism i kroppen utan allt är ämnat för andra saker.. Det var när människan greppade vad djuren gjorde mot varandra som vi tog till likadant och krigen började.
Citera
2019-10-24, 11:25
Medlem
Tror inte det ingår i människans naturliga beeteden tror mer det blivit framtvingat i vårt beetende att döda när det behövs för att få mat eller om någon hotat ens levnadssiutation
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in