Citat:
Nu utvecklas faktiskt vi människor på två olika sätt: dels genom evolutionen, dvs genom urval av de alleler som är effektivast för överlevnad och fortplantning, och dels kulturellt. Alltså att ha ihjäl andra människor var väl lika vanligt på stenåldern som papuanernas våld i kulturer på Papua Nya Guinea för ett fåtal år sedan.
Är det inte blott konstlade sociala konstruktioner samt klen moral/etik som proklamerar motsatsen.
Många har ju sina livs fantastiska dagar då det begav sig i krig och de berättar om att: it´s a BLAST to battle! Jag råkar känna en kille som dödat två personer. Han verkar inte ha psykiska trubbel snarare är han väldigt manlig rådig och kamratlig. Visserligen är han "lite galen" men nu kommer jag inte att orda mer om honom!
Va jag ett djur så vore hellre ett lejon än ett flyktdjur. Gnuer och antiloper har sällan ihjäl varann.
Jämförelsen är dock begränsad.
Det är under vilka omständigheter folk dödas som skevar. I ett sjukt samhälle blir det sjuka mord.
Är det inte blott konstlade sociala konstruktioner samt klen moral/etik som proklamerar motsatsen.
Många har ju sina livs fantastiska dagar då det begav sig i krig och de berättar om att: it´s a BLAST to battle! Jag råkar känna en kille som dödat två personer. Han verkar inte ha psykiska trubbel snarare är han väldigt manlig rådig och kamratlig. Visserligen är han "lite galen" men nu kommer jag inte att orda mer om honom!
Va jag ett djur så vore hellre ett lejon än ett flyktdjur. Gnuer och antiloper har sällan ihjäl varann.
Jämförelsen är dock begränsad.
Det är under vilka omständigheter folk dödas som skevar. I ett sjukt samhälle blir det sjuka mord.
Den genetiska processen är långsam och tar många tiotusentals år för djur i vår storlek. Inget av detta förklarar någonting öht om dagens högteknologiska samhälle. Det den iaf borde kunna förklara är varför vi har så stor hjärna, men that's it. Och kanske knappt det, för iaf en del resultat tyder på att vår hjärna blev så stor just för att det gynnade våra sociala skills och förmågan att samarbeta i grupper på upp t o m iaf 150 personer. Vilket ju då oundvikligen även har med kultur att göra.
Den allt snabbare utvecklingen under de senaste tiotusen åren är istället en kulturell utveckling, organisatoriskt och teknologiskt och en del annat som musik osv som man brukar kalla kultur. Ett område där vi skiljer oss från djuren och som gör det möjligt för oss att t ex bygga rymdraketer.
Varför skulle djuren instinkter vara ett ideal för oss människor som ju har så mycket mer, tack vare vår stora hjärna och vår kulturella utveckling? Även OM det skulle ha varut naturligt för någon ursprungsmänniska att döda andra människor, så är det irrelevant för oss idag. Eller snarare relevant på så sätt att de som ändå dödar måste fås bort från vårt samhälle.
Hela vårt moderna samhälle kan om man vill ses som en social konstruktion, som det har byggts och lappats på i ca tiotusen år. Det är inte flugskit. Det är inte något jäkla "bara". Låt oss bygga vidare!