2024-09-25, 12:43
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av botten e nådd
Då min farsa dog i somras så kommer jag få ett arv om ca 150.000 kr. Ärendet ligger nu hos skatteverket och väntas vara klart om ett par veckor. Vi är tre syskon som delar på ca 450.000 kr.

Hos kronofogden har jag ca 55.000 kr i registrerade skulder. Mina skulder är betydligt högre än så (ca 250.000+) men dessa ligger hos otaliga inkassobolag. (p-böter, trafikfrsäkringsförening, gamla mobilabonnemang, tandvård etc etc)

Vidare så går jag sedan länge på socialbidrag och dessa betalas in på mitt betalkonto på Handelsbanken. Soc kräver kompletta kontoutdrag från Handelsbanken varje månad. Dom märker minsta belopp som inte skall vara på kontot. Blir nog bekymmer när dom ser att 150.000 kr finns på saldot!

Men jag har även ett gammalt och för socialen helt okänt "sparkapitalkonto" på Swedbank. Kontot har inte använts på över 30 år då jag var grabb och hade en bankbok. Men kontot är aktivt, får regelbundet kontoutdrag på brev med ett saldo om 135 kr!

Fråga: Kommer det gå bra att begära att arvet sätts in på mitt sparkapitalkonto på Swedbank? Kan jag sen knalla in på ett Swedbank-kontor med kontanthantering och sen begära ut alla pengarna i kontanter? Kommer detta stöta på patrull?

Kommer dessa pengar lämna avtryck i deklarationen? Arv är ju skattebefriat men soc begär alltid in deklarationen?

Kommer kronofogden nöja sig för stunden om jag betalar av skulden till dom omgående? Planen är att ta ut resterande pengar och förvara dessa typ i "madrassen". För kronofogden bryr väl sig bara om skulder som finns hos dom? (Inkasso-skulder är väl inte deras huvudvärk innan dessa har gått vidare till kronofogden?)

Har en adhd/asperger-diagnos och står under fk/af-utredning rörande framtid. Hoppas på jobb hos Samhall. Inte jobbat på 10 år. Missbrukat men är ren sedan drygt ett år. Men är tillsvidare helt beroende av socialbidrag!
Vill därför hålla mitt arv "hemligt" för soc.

Tacksam för Råd!

Visste din pappa om dina skulder?
Det bästa han hade kunnat gjort då är följande.
För att arvet inte ska vara överlåtbart krävs att det framgår i ett gåvobrev eller testamente. Om din pappa hade upplåtet ett testamente där han önskar att arvet inte ska vara överlåtbart kan arvet inte utmätas av Kronofogden. Vet du om han har gjort det?
Om han Visste omndina skulder så hade detta kunnat vara en lösning men oavsett vad så är det försent iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in