2019-10-25, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Ett problem här kan vara att när du fyller i soc-papper varje månad så kryssar du i att de får kolla kronofogden, bilregistret, bolagsverket, skatteverket m.fl. Vet inte om det krävs manuell koll av socialsekreteraren för just att kolla KFM.. men vet en kompis som dumt nog köpte en bil det såg de direkt i bilregistret nästkommande månad och avslag. Om soc ser att saldot hos kronfogden en månad helt plötsligt är noll, vet jag inte hur de agerar dock men har man otur kan de polisanmäla direkt då för bidragsbrott eftersom du skriver under på heder och samvete varje månad att du är medellös.

Men om man är medellös och får pengar från soc, och man får ett arv som KFM rätteligen betalar ut till borgenärer, så är man fortfarande medellös.
Citera
2019-10-25, 20:24
Medlem
botten e nådds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Eftersom folk anser att du ska betala av skulder till både kronofogden och inkassobolag vill jag påpeka att det kan bli problem om socialen får reda på att du betalat av skulder på eget bevåg och sedan ansökt om förnyat socialbidrag. De kan då anse att du borde klarat dig något år på arvspengarna och beviljar därför inget nytt bidrag. Motiveringen kommer vara att ekonomiskt bistånd inte ska användas till att betala skulder. Detta med att bli kvitt skulder bygger alltså även det på att du lyckas undanhålla socialen att du ärvt.

Hoppas allt går bra med jobb på Samhall.
Detta är lite det jag bekymrar mig över. Var på möte med soc idag och kommer antagligen in på ett program, antagligen hos stadsmissionen eller dylikt. Sen blir det väl Samhall om ingen annan vill ha med mig och göra.
Citera
2019-10-25, 20:33
Medlem
botten e nådds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hotentott
Många nollade tomtar i den här tråden som kommer med kassa råd och som inte har koll.
Ts/ Du ska agera på stubben...

1/ Få fram ett datum när arvet kommer in på kontot.
2/ Tag kontakt med kronkalle och begär ut rubbet på vad du är skyldig.
3/ När du har ett datum på arvsutbetalning så sätter du dig ner och ringer till var och en av listade fordringsägare.

Du ska i det här läget förklara förklara för var och en att så här ser det ut, du är skyldig massor med pengar och vill nu försöka komma fram till en lösning.

Du ska nu absolut INTE nämna något om ett arv, Inte heller att du väntar in pengar. Det du möjligtvis kan säga är att mamma, syster, släkting etc. ska försöka hjälpa dig med typ ett privat lån och du nu vill lägga upp ett ackord.

Fordringsägaren är givetvis intresserad av att få betalt och... Eftersom du sitter stenhårt hos fogden, det finns flera skulder så brukar dom ta chansen.

Du ska direkt säga/ -Jag pröjsar skulden den (datumet du har på arvsutbetalningen) Räntor, kostnader kan du direkt deala bort.

Ansökningskostnaden hos kronis brukar vara svårare. Är skulden så pass gammal så den gått flera varv hos kronkalle (Fordringsägaren måste ansöka varje år) Så är det aldrig några bekymmer att deal. Då kan man tom. få ner själva skulden. men är dom tjuriga så har du två val...

Antingen att vara tjurig själv och säga/ Skyll er själva då får ni ställa er i kön. Eller ta skiten och pröjsa vad fordringsägaren begär...

Det du ska ha i gengäld om du får en deal är att fodringsägaren skickar dig ett papper på ök. och att dom släcker kravet hos fogden, VIKTIGT!

Kom ihåg att det endast är fordringsägaren som kan göra det. Kronis jobbar bara åt fordringsägaren, Kronofogden är INTE ute för att jävlas med dig, den som påstår det vet egentligen inte ett smack om hur det fungerar.

Nu har du koll på hur mycket stålar som landar på skulderna hos fogden och jag lovar dig det är mindre än du hade från början. Oavsett vad folk påstår så kan du alltid få ner skulder även om de ligger hos fogden.

4/ Du måste få koll på inkasso. Här är det samma förfarande som hos dom som redan lämnat till fogden. Ring var och en, säg som ovan en släkting kan tänka sig låna ut stålar men det finns bara till det mest akuta.

Det är samma sak här du ska INTE något om arv, stålar på väg in etc. Sen måste du vara tuff, förklara det finns möjlighet att låna en slant privat men det kommer inte räcka till alla men nu har jag ringt er.

Ränta kostnader bort direkt, det ska du vara riktigt benhård på om skulden är riktigt gammal.
Du ska inte vara elakt men bestämd. Förklara du även sitter hos fogden och soc. Det är bara vrida ur sig hur jävligt det är men du vill försöka lösa ditt gamla skit och börja om.

Det tänds inga röda lampor hos fogden att det kommit in stålar på ditt konto. Dom måste aktivt begära ut kontouppgifter från din bank. Sen hur ofta dom gör det är en annan femma. Samma sak med Skatteverket. Visst fogden kan se dom har tillgång till alla register men det larmas inte sinsemellan.

Soc lika så. Dom vill se ditt kontoutdrag varje månad och visst dom kommer anse att arvet ska gå till överlevnad. Jag vet däremot inte hur soc kommer agera efter du pröjsat av dina skulder, det har jag ingen erfarenhet av men.

Jag har själv suttit fast med skulder på över en halv miljon hos både fogde och inkasso. Jättetråkiga saker där som du säger typ 3000 spänn har dragit upp till närmare 20 lök i bara avgifter och räntor.

Jag fick loss 300K och satt i två dagar och gjorde som ovan. 270-tusen landade mina utbetalningar på från över en halv mille efter alla ackord vara klara. En rätt bra timpenning om jag får skryta och käket/ölen den kvällen satt riktigt jävla bra.
Mycket informativt svar, tackar och bockar!
Citera
2019-10-25, 20:40
Medlem
botten e nådds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Usch, vilka typer det finns, som utnyttjar systemet. Svartjobbare?

Jag vill ha ett socialt skyddsnät, och det ska fånga upp de som faller ur av olika skäl. Om TS menar allvar med att vilja vända livet, så tillhör han dem som har varit berättigad till soc i min bok.

Hoppas att du, TS, har valt den vettigaste vägen, som jag och andra föreslagit. Betala av och deala, och slipp skuldångesten i framtiden. Ingen uppdatering om hur det går?
Nej ingen uppdatering än. Jag behöver mer konkret fakta om det exakta beloppet samt vad soc med mer tänker sätta in mig i för program. Men jag kommer som många trådförslag föreslagit, försöka ta kontakt med borgenärer och lösa så många skulder jag kan. Bekymret är som sagt hur soc kommer reagera över detta.
Citera
2019-10-25, 20:53
Bannlyst
Konstiga alternativ, varför inte bara jobba på som normalt=
Citera
2019-10-26, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Men om man är medellös och får pengar från soc, och man får ett arv som KFM rätteligen betalar ut till borgenärer, så är man fortfarande medellös.

Givetvis, men det kan gå många månader/år innan KFM gör ytterligare tillgångsutredningar om man har skulder som legat hos dem ett tag och fordringsägare som inte ligger på
Det dyker inte heller upp någon flaggning hos KFM per automatik när en bouppteckning är klar hos skatteverket.
Så TS ska ha extrem otur om han får in arvet samma dag som en handläggare på KFM sitter med ärendet och kontaktar TS banker.
Citera
2019-10-26, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Givetvis, men det kan gå många månader/år innan KFM gör ytterligare tillgångsutredningar om man har skulder som legat hos dem ett tag och fordringsägare som inte ligger på
Det dyker inte heller upp någon flaggning hos KFM per automatik när en bouppteckning är klar hos skatteverket.
Så TS ska ha extrem otur om han får in arvet samma dag som en handläggare på KFM sitter med ärendet och kontaktar TS banker.

.
Citera
2019-10-26, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av botten e nådd
Då min farsa dog i somras så kommer jag få ett arv om ca 150.000 kr. Ärendet ligger nu hos skatteverket och väntas vara klart om ett par veckor. Vi är tre syskon som delar på ca 450.000 kr.

Hos kronofogden har jag ca 55.000 kr i registrerade skulder. Mina skulder är betydligt högre än så (ca 250.000+) men dessa ligger hos otaliga inkassobolag. (p-böter, trafikfrsäkringsförening, gamla mobilabonnemang, tandvård etc etc)

Vidare så går jag sedan länge på socialbidrag och dessa betalas in på mitt betalkonto på Handelsbanken. Soc kräver kompletta kontoutdrag från Handelsbanken varje månad. Dom märker minsta belopp som inte skall vara på kontot. Blir nog bekymmer när dom ser att 150.000 kr finns på saldot!

Men jag har även ett gammalt och för socialen helt okänt "sparkapitalkonto" på Swedbank. Kontot har inte använts på över 30 år då jag var grabb och hade en bankbok. Men kontot är aktivt, får regelbundet kontoutdrag på brev med ett saldo om 135 kr!

Fråga: Kommer det gå bra att begära att arvet sätts in på mitt sparkapitalkonto på Swedbank? Kan jag sen knalla in på ett Swedbank-kontor med kontanthantering och sen begära ut alla pengarna i kontanter? Kommer detta stöta på patrull?

Kommer dessa pengar lämna avtryck i deklarationen? Arv är ju skattebefriat men soc begär alltid in deklarationen?

Kommer kronofogden nöja sig för stunden om jag betalar av skulden till dom omgående? Planen är att ta ut resterande pengar och förvara dessa typ i "madrassen". För kronofogden bryr väl sig bara om skulder som finns hos dom? (Inkasso-skulder är väl inte deras huvudvärk innan dessa har gått vidare till kronofogden?)

Har en adhd/asperger-diagnos och står under fk/af-utredning rörande framtid. Hoppas på jobb hos Samhall. Inte jobbat på 10 år. Missbrukat men är ren sedan drygt ett år. Men är tillsvidare helt beroende av socialbidrag!
Vill därför hålla mitt arv "hemligt" för soc.

Tacksam för Råd!

Ja du styr ju vart pengarna sätts in, och det är inget som nån kan se. Så det är nog lugnt ska du se. Soc har ju inte koll på att du har fler konton då hade du vetat om det.
Citera
2024-09-25, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lastmaskin
Ja du styr ju vart pengarna sätts in, och det är inget som nån kan se. Så det är nog lugnt ska du se. Soc har ju inte koll på att du har fler konton då hade du vetat om det.

Kan Kronofogden ta pengar man får av soc ? När vilken tid brukar pengar från soc komma om dem skrivit tex utbetalningsdag 24e brukar det alltid komma dagen efter tidigt nu
Citera
2024-09-25, 10:18
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skojardumedmig
Kan Kronofogden ta pengar man får av soc ? När vilken tid brukar pengar från soc komma om dem skrivit tex utbetalningsdag 24e brukar det alltid komma dagen efter tidigt nu

Nej.
Citera
2024-09-25, 11:34
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av botten e nådd
Då min farsa dog i somras så kommer jag få ett arv om ca 150.000 kr. Ärendet ligger nu hos skatteverket och väntas vara klart om ett par veckor. Vi är tre syskon som delar på ca 450.000 kr.

Hos kronofogden har jag ca 55.000 kr i registrerade skulder. Mina skulder är betydligt högre än så (ca 250.000+) men dessa ligger hos otaliga inkassobolag. (p-böter, trafikfrsäkringsförening, gamla mobilabonnemang, tandvård etc etc)

Vidare så går jag sedan länge på socialbidrag och dessa betalas in på mitt betalkonto på Handelsbanken. Soc kräver kompletta kontoutdrag från Handelsbanken varje månad. Dom märker minsta belopp som inte skall vara på kontot. Blir nog bekymmer när dom ser att 150.000 kr finns på saldot!

Men jag har även ett gammalt och för socialen helt okänt "sparkapitalkonto" på Swedbank. Kontot har inte använts på över 30 år då jag var grabb och hade en bankbok. Men kontot är aktivt, får regelbundet kontoutdrag på brev med ett saldo om 135 kr!

Fråga: Kommer det gå bra att begära att arvet sätts in på mitt sparkapitalkonto på Swedbank? Kan jag sen knalla in på ett Swedbank-kontor med kontanthantering och sen begära ut alla pengarna i kontanter? Kommer detta stöta på patrull?

Kommer dessa pengar lämna avtryck i deklarationen? Arv är ju skattebefriat men soc begär alltid in deklarationen?

Kommer kronofogden nöja sig för stunden om jag betalar av skulden till dom omgående? Planen är att ta ut resterande pengar och förvara dessa typ i "madrassen". För kronofogden bryr väl sig bara om skulder som finns hos dom? (Inkasso-skulder är väl inte deras huvudvärk innan dessa har gått vidare till kronofogden?)

Har en adhd/asperger-diagnos och står under fk/af-utredning rörande framtid. Hoppas på jobb hos Samhall. Inte jobbat på 10 år. Missbrukat men är ren sedan drygt ett år. Men är tillsvidare helt beroende av socialbidrag!
Vill därför hålla mitt arv "hemligt" för soc.

Tacksam för Råd!

Kan du uppdatera oss hur det gick sedan? Hoppas att det löste sig med dina skulder och att du har fått jobb nu!
Citera
2024-09-25, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Kan du uppdatera oss hur det gick sedan? Hoppas att det löste sig med dina skulder och att du har fått jobb nu!

Om man sköter sin handlingsplan deltar i det som står i besluten följer sin handlingsplan inte får Swish etc osv är man berättigad försjörningsstöd då så länge behovet inte kan tillgodo ses på annat behov
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in