2019-10-23, 16:55
Medlem
botten e nådds avatar
Då min farsa dog i somras så kommer jag få ett arv om ca 150.000 kr. Ärendet ligger nu hos skatteverket och väntas vara klart om ett par veckor. Vi är tre syskon som delar på ca 450.000 kr.

Hos kronofogden har jag ca 55.000 kr i registrerade skulder. Mina skulder är betydligt högre än så (ca 250.000+) men dessa ligger hos otaliga inkassobolag. (p-böter, trafikfrsäkringsförening, gamla mobilabonnemang, tandvård etc etc)

Vidare så går jag sedan länge på socialbidrag och dessa betalas in på mitt betalkonto på Handelsbanken. Soc kräver kompletta kontoutdrag från Handelsbanken varje månad. Dom märker minsta belopp som inte skall vara på kontot. Blir nog bekymmer när dom ser att 150.000 kr finns på saldot!

Men jag har även ett gammalt och för socialen helt okänt "sparkapitalkonto" på Swedbank. Kontot har inte använts på över 30 år då jag var grabb och hade en bankbok. Men kontot är aktivt, får regelbundet kontoutdrag på brev med ett saldo om 135 kr!

Fråga: Kommer det gå bra att begära att arvet sätts in på mitt sparkapitalkonto på Swedbank? Kan jag sen knalla in på ett Swedbank-kontor med kontanthantering och sen begära ut alla pengarna i kontanter? Kommer detta stöta på patrull?

Kommer dessa pengar lämna avtryck i deklarationen? Arv är ju skattebefriat men soc begär alltid in deklarationen?

Kommer kronofogden nöja sig för stunden om jag betalar av skulden till dom omgående? Planen är att ta ut resterande pengar och förvara dessa typ i "madrassen". För kronofogden bryr väl sig bara om skulder som finns hos dom? (Inkasso-skulder är väl inte deras huvudvärk innan dessa har gått vidare till kronofogden?)

Har en adhd/asperger-diagnos och står under fk/af-utredning rörande framtid. Hoppas på jobb hos Samhall. Inte jobbat på 10 år. Missbrukat men är ren sedan drygt ett år. Men är tillsvidare helt beroende av socialbidrag!
Vill därför hålla mitt arv "hemligt" för soc.

Tacksam för Råd!
Citera
2019-10-23, 16:59
Medlem
Vet dom om att papi kolat? Låter farligt du är ju så berooende av dom? Kommer du kunna sova kanske din oro maxas? Låt syskonen få alla cash sen ger dom dig kontanter? Avstå arvet alltså
Citera
2019-10-23, 17:00
Medlem
carlpetersen73s avatar
Du kan använda vilket av dina konton du vill. Arv syns inte i deklarationen. Om fogden nöjer sig eller om man kan ta ut i kontanter vet jag inte. Du kanske kan köpa guld via en överföring och ta hem guldet? Det är ju snabbt att omsätta och ger lite avkastning.
Citera
2019-10-23, 17:03
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av botten e nådd
Då min farsa dog i somras så kommer jag få ett arv om ca 150.000 kr. Ärendet ligger nu hos skatteverket och väntas vara klart om ett par veckor. Vi är tre syskon som delar på ca 450.000 kr.

Hos kronofogden har jag ca 55.000 kr i registrerade skulder. Mina skulder är betydligt högre än så (ca 250.000+) men dessa ligger hos otaliga inkassobolag. (p-böter, trafikfrsäkringsförening, gamla mobilabonnemang, tandvård etc etc)

Vidare så går jag sedan länge på socialbidrag och dessa betalas in på mitt betalkonto på Handelsbanken. Soc kräver kompletta kontoutdrag från Handelsbanken varje månad. Dom märker minsta belopp som inte skall vara på kontot. Blir nog bekymmer när dom ser att 150.000 kr finns på saldot!

Men jag har även ett gammalt och för socialen helt okänt "sparkapitalkonto" på Swedbank. Kontot har inte använts på över 30 år då jag var grabb och hade en bankbok. Men kontot är aktivt, får regelbundet kontoutdrag på brev med ett saldo om 135 kr!

Fråga: Kommer det gå bra att begära att arvet sätts in på mitt sparkapitalkonto på Swedbank? Kan jag sen knalla in på ett Swedbank-kontor med kontanthantering och sen begära ut alla pengarna i kontanter? Kommer detta stöta på patrull?

Kommer dessa pengar lämna avtryck i deklarationen? Arv är ju skattebefriat men soc begär alltid in deklarationen?

Kommer kronofogden nöja sig för stunden om jag betalar av skulden till dom omgående? Planen är att ta ut resterande pengar och förvara dessa typ i "madrassen". För kronofogden bryr väl sig bara om skulder som finns hos dom? (Inkasso-skulder är väl inte deras huvudvärk innan dessa har gått vidare till kronofogden?)

Har en adhd/asperger-diagnos och står under fk/af-utredning rörande framtid. Hoppas på jobb hos Samhall. Inte jobbat på 10 år. Missbrukat men är ren sedan drygt ett år. Men är tillsvidare helt beroende av socialbidrag!
Vill därför hålla mitt arv "hemligt" för soc.

Tacksam för Råd!
Fogden kommer ta sin del före dej. Swedbank har inga kontakter så det är ingen bank längre utan kontor tyvärr. Hur det går med coc har jag ingen aning om men där får du inte ha pengar på kontot verkar det som
Citera
2019-10-23, 17:03
Medlem
O-rings avatar
Det är olagligt att röja undan pengar i syfte att förhindra kronofogden att kunna utmäta. Dock skulder som ej har hamnat hos kronofogden, där kanske inkassoföretagen får skylla sig själva.

Betala fogdeskulden och plocka ut resten kan du nog göra. Men är det inte bättre att försöka bli skuldfri när du har chansen?

Edit: Det är visst olagligt att undanhålla pengar från inkassoföretagen också, inte bara fogden.
Senast redigerad av O-ring 2019-10-23 kl. 17:08.
Citera
2019-10-23, 17:05
Bannlyst
Förlåt mig för min okunskap men om man har skulder hos inkasso går inte dom förr eller senare till Kronofogden?

Kan inte detta bli en nystart på ditt liv, pröjsa av 150k i skulder och börja knega och skaffa dig ett bättre liv, det måste kännas jävligt pissigt att gå på socialbidrag.

Du måste deklarera ditt arv så Socialen kommer få reda på det, hur dom ställer sig till att du betalar av skulder och sedan fortfarande kan få bidrag har jag ingen aning om.
Citera
2019-10-23, 17:31
Medlem
botten e nådds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Fogden kommer ta sin del före dej. Swedbank har inga kontakter så det är ingen bank längre utan kontor tyvärr. Hur det går med coc har jag ingen aning om men där får du inte ha pengar på kontot verkar det som
Okej... Men att sätta in arvet borde väl gå bra, så får kronkalle ta det därifrån? Om jag kan öppna ett betalkonto hos Swedbank så borde jag väl kunna t ut pengarna via uttagsautomat? Hur är det annars att öppna konto på typ Forex? Behöver som sagt ett annat konto än mitt befintliga Handelsbanken. När pengarna sedan är uttagna så stänger jag kontot. Men vilken bank är lättast att öppna ett konto hos, med skulder och allt? Pengarna är ju trots allt helt lagliga.
Citat:
Ursprungligen postat av HeyZeus
Hur menar du nu, du går hos socialen och får försörjningsstöd utav dom för ditt uppehälle, mat på bordet med mera. Och nu ska du få ärva pengar som gör att du kan stå på egna ben en tid framöver men väljer att försöka undkomma detta genom att gömma pengarna och låta skattebetalare betala för dig när du inte har rätt till det egentligen.

Parasit, förstår att du bör ha ett jobb inom samhall !
Detta är Flashback!
Jo det är mkt möjligt att jag ändå kommer att leva av mitt arv. Men byråkratin med soc är omfattande och jag kanske dessutom mister programmet med fk/af som jag går på (genom soc). Jag har haft svetslicenser tig/mig/pinne. Jobbade drygt 15 år innan jag spårade ur. Har varit utan jobb i så många år att jag mer än gärna tar ett jobb på Samhall för att komma rätt igen.
Jag skiter högaktningsfullt i ditt moralpekoral.

Håll dig till trådfrågan eller dra igen din gamle byråbänk!
Citera
2019-10-23, 17:51
Medlem
Kontakta dina fordringsägare och ge dem ett förslag om ackord om 50 % och att du då betalar allt direkt. Du kan ju be din bank hjälpa dig. Då kan du lösa alla dina skulder direkt när arvet kommer. Det vore väl ett lyft i livet att bli skuldfri!
Citera
2019-10-23, 17:56
Medlem
pre-Incans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Kontakta dina fordringsägare och ge dem ett förslag om ackord om 50 % och att du då betalar allt direkt. Du kan ju be din bank hjälpa dig. Då kan du lösa alla dina skulder direkt när arvet kommer. Det vore väl ett lyft i livet att bli skuldfri!

Dom fattar ju att någonting är på gång om han erbjuder sig att betala 50% direkt.

De kommer att kontakta fogden och de kommer att spärra hela arvet när det kommer och ta vad de kan få.
Citera
2019-10-23, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pre-Incan
Dom fattar ju att någonting är på gång om han erbjuder sig att betala 50% direkt.

De kommer att kontakta fogden och de kommer att spärra hela arvet när det kommer och ta vad de kan få.
Det var därför banken skulle göra det, då kan det vara att de hjälper till att lösa situationen med ett lån.
Citera
2019-10-23, 18:02
Medlem
yz44s avatar
Om du enbart vill säkra pengarna och fortsätta parasitera så är det enklast om
du väljer att avstå arvet, detta fördelas då på återstående arvingar.
Se sedan till att få pengar kontant av dem så de inte lämnar bankspår.
Citera
2019-10-23, 18:06
Medlem
X-fronts avatar
Öppna ett nytt konto hos valfri bank. Ta ut pengarna dit. Ta ut maxgränsen varje vecka i kontanter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in