• 2
  • 3
2019-10-23, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fatcrackhoe
Att jämföra färdiglagad mat i frysdisken på din lokala matbutik med den egna matlådan du gör hemma blir direkt felaktigt. Det ena är konserverat och det andra är ”färskt”.

Matindustrin har flera olika knep för att konservera mat. När det kommer till fryst ris misstänker jag att man kokar det i en industriell tryckkokare. Riset blir klart på ett par minuter och det höga trycket i kombination med 150 gradig ånga garanterar att alla bakterier är dräpta.

Du har helt missförstått det här med livsmedelshantering. Att FRYSA mat ÄR en konserveringsmetod oavsett om det sker i hemmet eller i en industriell process. Dessutom så är den industriella processen betydligt BÄTTRE än din hemgjorda då infrysningen sker väldig mycket snabbare vilket reducerar alla de risker som finns.
När du låter din hemlagade köttfärssås stå i en timme på diskbänken för att inte frysen ska få spel av att du fyller den med varm mat - så kör industrin den genom en dusch av flytande kväve som löser det på någon minut. Fan så mycket bättre. Folk har generellt för höga tankar om sitt kunnande kring mat.
Citera
2019-10-23, 22:55
Medlem
Har för mig att kyckling utvecklar någon slags protein som inte är så bra när man värmer den i micro.
Potatis blir det säkert akrylamid av eller vad det nu är.

Har inte läst artikeln men det är detta jag gissa iaf.
Citera
2019-10-24, 01:14
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Du har helt missförstått det här med livsmedelshantering. Att FRYSA mat ÄR en konserveringsmetod oavsett om det sker i hemmet eller i en industriell process. Dessutom så är den industriella processen betydligt BÄTTRE än din hemgjorda då infrysningen sker väldig mycket snabbare vilket reducerar alla de risker som finns.
När du låter din hemlagade köttfärssås stå i en timme på diskbänken för att inte frysen ska få spel av att du fyller den med varm mat - så kör industrin den genom en dusch av flytande kväve som löser det på någon minut. Fan så mycket bättre. Folk har generellt för höga tankar om sitt kunnande kring mat.

Det fetade: Tvärtom. Folk litar för mycket på sånt här trams, istf att lita till sina egna sinnen. Det stora problemet vi har idag är att fullt ätlig mat slängs, INTE att en massa människor blir sjuka eller dör för att de råkat värma upp sitt ris eller druckit mjölk som passerat bäst före. Vill ni prata hälsorisker så börja med att lära folk att tvätta händerna efter toalettbesök, och att den största smittohärden i hemmet är mobiltelefonen.

Edit: Kanske framförallt att tvätta händerna när man varit ute, innan man hanterar mat. Häpnadsväckande många tafsar på trappräcken och dörrhandtag och what not, för att sen obekymrat gå rätt in i köket och bre sig en macka. Det är att be om vinterkräksjuka.
Senast redigerad av 2560p 2019-10-24 kl. 01:16.
Citera
2019-10-24, 12:57
Medlem
Jag har en livsmedelsutbildning från SLU.
Jag har jobbat med matindustrin i över 20 år.
Jag vet vad jag talar om och de som säger motsatsen här svamlar.

Ett exempel: någon påstår att värme inte har något med bakterietillväxt att göra. Jag behöver inga referenser för att bevisa motsatsen.

Och så vidare😭😭😭

(Jag får backa på infrysning, det räknas som konservering)

Ni som vill lära er något kan läsa mina tidigare inlägg. Ni övriga som sitter och ”tycker fakta”, hoppas ni inte jobbar med livsmedel.
Citera
2019-10-24, 20:21
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Såvida vi inte kan få tag i källor och studier som artikeln bygger på, så finns det inget att diskutera. Svenskar har värmt matlådor i mikron i 40 år utan problem. Tror vi kan fortsätta göra det.
Citera
2019-10-24, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skithyvel
Har för mig att kyckling utvecklar någon slags protein som inte är så bra när man värmer den i micro.
Potatis blir det säkert akrylamid av eller vad det nu är.

Har inte läst artikeln men det är detta jag gissa iaf.
Ja som med chipsen. Problemet var ju bara att för att komma upp i farliga mängder var du tvungen att äta 450 kilo chips om dagen. Tor nog att akrylamiden i det fallet hade varit ditt minsta problem...
Citera
2019-10-24, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Ja som med chipsen. Problemet var ju bara att för att komma upp i farliga mängder var du tvungen att äta 450 kilo chips om dagen. Tor nog att akrylamiden i det fallet hade varit ditt minsta problem...

Så du tror det är glykosiderna och cyaniderna som är det farliga i potatisen då?
Eller tror du det är botulism om man gjort inlagd potatis hemma?
Eller är det för att det är onyttigt för människor med njursvikt att äta potatis som man ska undvika att micra den?

Något är det ju och de minsta problemen är väl ändå att de är energi för kroppen.
Vad vet jag.

På tal om kycklingen så ja, jag har själv försökt undvika micra den, för det smakar arsel om micrad kyckling och den känns torrare och som strängar. Och ja jag har för mig att det bildas långa proteiner som inte går att bryta ner så lätt, eller vad det GMO majs, fan minns inte såhär på natten men massa skit som flyter i hjärnan. Men långsträngade proteiner är inte bra för kroppen för det klarar inte människan av att arbeta med.
Senast redigerad av Skithyvel 2019-10-24 kl. 23:39.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in