• 1
  • 2
2019-10-23, 11:42
Medlem
Nihennas avatar
Kom av nån anledning över denna länk; https://www.msn.com/sv-se/mat-dryck/...gen/ss-AAfvH20

Tycker den verkar oerhört konstig. Inte värma upp kyckling, ris eller potatis?
Med de "förbuden" så skulle man ju inte kunna ha matlådor över huvud taget, om man inte är pastanarkoman?

Kyckling är också en av mina allra vanligaste ingredienser i mina matlådor, och hittills lever jag fortfarande, trots all mikrad kyckling och ris. Även hamnat en och annan potatismoshög i lådorna... Även spenat har jag värmt upp nu i veckan då jag gjorde indisk palak paneer (beskt och äckligt som fan i mikron, funderar på om det blir bättre i kastrull?), och även det har inte dödat mig.

Ligger det någon sanning i denna länken, eller är det bara skrämselpropaganda?
Citera
2019-10-23, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Kom av nån anledning över denna länk; https://www.msn.com/sv-se/mat-dryck/...gen/ss-AAfvH20

Tycker den verkar oerhört konstig. Inte värma upp kyckling, ris eller potatis?
Med de "förbuden" så skulle man ju inte kunna ha matlådor över huvud taget, om man inte är pastanarkoman?

Kyckling är också en av mina allra vanligaste ingredienser i mina matlådor, och hittills lever jag fortfarande, trots all mikrad kyckling och ris. Även hamnat en och annan potatismoshög i lådorna... Även spenat har jag värmt upp nu i veckan då jag gjorde indisk palak paneer (beskt och äckligt som fan i mikron, funderar på om det blir bättre i kastrull?), och även det har inte dödat mig.

Ligger det någon sanning i denna länken, eller är det bara skrämselpropaganda?
Allting stämmer till 100% om man är en milleniemiljöpartist, allt är då farligt på ett eller annat sätt utom det dom själva kommer på och gör.
Citera
2019-10-23, 11:53
Bannlyst
Varför skulle man lita på en artikel från msn.com?
Det är förstås bättre att värma sin mat i en glaslåda istället för en plastbytta, men nog om det.
Citera
2019-10-23, 11:53
Medlem
2560ps avatar
Har hört att ris kan utveckla nåt giftigt mögel om det får stå för länge, inget jag någonsin brytt mig om dock. Jag har micrat allt i säkert 30 år, har aldrig blivit sjuk eller märkt något annat dåligt.

Spenaten håller jag mig dock ifrån, för att det precis som du skriver blir så jävla äckligt. Den måste ätas direkt.
Citera
2019-10-23, 11:55
Medlem
Just potatis går väl bra, det står ju i länken att den inte ska varmhållas för länge, men det är ju en helt annan sak.

Det kan till och med vara så att det är bättre ur vissa hänseenden att kyla ned potatisen och därefter värma upp den: https://ssdf.nu/om-diabetes/fraga-do...l-potatis-varm
Citera
2019-10-23, 11:56
Livsmedelsverket rekommenderar att spenatsoppa kyls ner snabbt (googla) om man tänkt värma upp den sen. Det ligger lite i de flesta av de där tipsen tror jag, samtidigt som de flesta av dem också kan tas med en nypa salt.
Citera
2019-10-23, 12:39
Medlem
Några faktorer som påverkar bakterietillväxt:
Värme
Vätska
Näring
Exponerad yta mot syre

Om vi antar att maten har varit genomlagad och därefter korrekt nedkyld så återstår de tre sista punkterna.
Kokt ris innehållet mkt vatten, ren stärkelse samt att varje korn har en väldig yta exponerad mot syre.
Därför räknas ris som en högriskprodukt.

Kyckling och potatis var helt nytt för mig (20 år i branschen). Kan förstå hur de har resonerat kring potatisen (massa vätska/stärkelse) även om jag inte håller med.

Personligen så är ris en av de få saker saker jag faktiskt slänger i stället för att spara.
Citera
2019-10-23, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fatcrackhoe
Värme
Vätska
Näring
Exponerad yta mot syre

Om vi antar att maten har varit genomlagad och därefter korrekt nedkyld så återstår de tre sista punkterna.
Kokt ris innehållet mkt vatten, ren stärkelse samt att varje korn har en väldig yta exponerad mot syre.

Kyckling och potatis var helt nytt för mig (20 år i branschen). Kan förstå hur de har resonerat kring potatisen (massa vätska/stärkelse) även om jag inte håller med.

Personligen så är ris en av de få saker saker jag faktiskt slänger i stället för att spara.

Jag köper fryst ris som man värmer i micron på 3 minuter. Det kan ju inte vara farligt.
Citera
2019-10-23, 13:32
Medlem
Zoologens avatar
Du kan kyla ner mat du lagat, som kyckling och ris, i kallt vattenbad eller kylen, och frysa dem när de är kalla. Trodde inte att ris går att frysa, men har läst att det går utmärkt. Ta med det fryst i matlådan så tinar det på vägen eller i jobbkylen.
Potatis tärnar du och ställer i kylen så kan du steka den. Toppen till ex prinskorv.

Fast du kan ju inte frysa om det igen, det gäller portionsvis.
Citera
2019-10-23, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allwaysrich
Jag köper fryst ris som man värmer i micron på 3 minuter. Det kan ju inte vara farligt.

Att jämföra färdiglagad mat i frysdisken på din lokala matbutik med den egna matlådan du gör hemma blir direkt felaktigt. Det ena är konserverat och det andra är ”färskt”.

Matindustrin har flera olika knep för att konservera mat. När det kommer till fryst ris misstänker jag att man kokar det i en industriell tryckkokare. Riset blir klart på ett par minuter och det höga trycket i kombination med 150 gradig ånga garanterar att alla bakterier är dräpta.
Citera
2019-10-23, 13:54
Medlem
jattelokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fatcrackhoe
Värme
Vätska
Näring
Exponerad yta mot syre

On vi diskuterar TS frågeställningar och utgår som han att det är matlådor som lagas så påverkas väl maten inte utav någon av dina punkter?

Jag brukar alltid laga maten, lägga den i lådan och sätta på locket. När maten svalnat sjunker temperaturen och det blir ett lätt vakuum i lådan. Just för att undvika bakteriebildning. Vid uppvärmning så dör även bakterier som bildats.

Tycker de påståenden som finns i artikeln är extremt svaga. "Betor är rika på nitrater, att hetta upp betor kan orsaka en del problem, så det är bäst att äta dom kalla".

Alla har ätit ris som stått i kylen nån dag, värmt upp en potatisgratäng och så vidare. Nej. Värm maten i lugn och ro. Så länge den inte är synligt dålig (syn, lukt och smak).
Citera
2019-10-23, 14:25
Medlem
Det viktigaste är att nedkylningen går snabbt och sedan beror det också lite på årstiden. Det är långt mycket värre på sommaren jämfört med nu under vintern när det inte finns flugor som sprider bakterier. Ris är annars det som är störst risk med pga det är svårare att kyla ner snabbt och har en högre inre temperatur när det är kallt på ytan. Potatis är det inget problem med och det finns ju många potatisrätter som görs på tidigare kall potatis. Främst är det väl smaken som blir lite lidande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in