Citat:
Ursprungligen postat av
fatcrackhoe
Några faktorer som påverkar bakterietillväxt:
Värme
Vätska
Näring
Exponerad yta mot syre
Om vi antar att maten har varit genomlagad och därefter korrekt nedkyld så återstår de tre sista punkterna.
Kokt ris innehållet mkt vatten, ren stärkelse samt att varje korn har en väldig yta exponerad mot syre.
Därför räknas ris som en högriskprodukt.
Kyckling och potatis var helt nytt för mig (20 år i branschen). Kan förstå hur de har resonerat kring potatisen (massa vätska/stärkelse) även om jag inte håller med.
Personligen så är ris en av de få saker saker jag faktiskt slänger i stället för att spara.
On vi diskuterar TS frågeställningar och utgår som han att det är matlådor som lagas så påverkas väl maten inte utav någon av dina punkter?
Jag brukar alltid laga maten, lägga den i lådan och sätta på locket. När maten svalnat sjunker temperaturen och det blir ett lätt vakuum i lådan. Just för att undvika bakteriebildning. Vid uppvärmning så dör även bakterier som bildats.
Tycker de påståenden som finns i artikeln är extremt svaga. "Betor är rika på nitrater, att hetta upp betor kan orsaka en del problem, så det är bäst att äta dom kalla".
Alla har ätit ris som stått i kylen nån dag, värmt upp en potatisgratäng och så vidare. Nej. Värm maten i lugn och ro. Så länge den inte är synligt dålig (syn, lukt och smak).