2019-10-25, 06:15
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Du åberopar auktoritet som lärare, och jag frågar dig hur du tycker att dina anekdotiska observationer av barn är relevanta för en diskussion om antagning till universitetet, högskoleprovet och gymnasiebetyg. Det skiljer ju ganska mycket, rent kognitivt, mellan barn och unga vuxna.

Då du återkommande tar upp dina observationer så måste väl det vara av en anledning, eller?

Återkommande?
Talar du om denna tråden eller har vi samtalat tidigare?

Vad jag har pratat om i denna tråd är 12-åringar. Vad jag har diskuterat med vissa användare är IQ som begrepp och svenska skolans betygsättning och betygsystem i allmänhet. Jag har inte diskuterat någonting med dig, så varför du har behovet av att ifrågasätta mina samtal med andra användare kan man undra.
Du kanske inte anser att grundskolans betygsystem har någon relevans, men det är inte någon större skillnad på betygsystemet i åk 6 och i åk 9, och åk 9 slutbetyg anser jag vara relevant.
Citera
2019-10-25, 06:23
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Hon undviker det för att hon inte har något vettigt svar på den frågan. Likt hon viftar bort den kvinnliga överrepresentationen i lärarkåren.

Det handlar mer om hur skolan är utformad än betygsbedömningen i sig. En uttalat feministisk skola där kvinnor med kvinnliga metoder skapar en skola som anpassas för flickor, där de sedan sätter in killar och sedan låtsas bli förvånade när killarna inte presterar.

Självklart är den diskriminerande mot pojkar eftersom en omvänd maktfördelning skulle hanteras helt annorlunda av en feministisk regering. Vilket blir så plågsamt uppenbart när andelen hanar bland uppstoppade djur är ett problem för den feministiska regeringen, men inte den höga andelen kvinnor i lärarkåren.

Ämnet Idrott och hälsab(fd idrott) är ett bra exempel hur man förändrar ett ämne för att ge tjejerna bättre betyg. Från att betygsbedömningen fokuserade på vad man faktiskt presterade fysiskt till att ändra ämnet till att fokusera på kunskap om hälsa där de fysiska prestationerna hamnar i skymundan.
Jag kan svara för mig själv tack, du behöver alltså inte agera i mitt ställe.
Till skillnad från dig som sitter och gissar har jag svarat konkret på frågan.

Ditt tjatande om diskriminering utan någon vilja till att problematisera eller förändra är slående korkat. Har du ingenting att bidra med kan du iallafall ha anständigheten att hålla tyst.
Senast redigerad av Moment22x22 2019-10-25 kl. 06:26.
Citera
2019-10-25, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Enligt dom studier som gjort förklaras upp till 40% av skillnaden mellan könen på högskoleproven beror på vilka män och vilka kvinnor som skriver proven. Det är alltså en delförklaring, men inte komplett.

Sen kan man ju fundera över varför kvinnor som får höga betyg skulle var "begåvade" medan män som har låga betyg men behöver skriva högskoleprov är dom "begåvade". Är män med höga betyg obegåvade?

Så klart det inte är, men! den är med och förklarar skillnaden.
Och du kan fråga samma statistiker hur mycket förklaras av att könet män skulle vara såååååå mycket smartare än könet kvinna....? just det.

bra skolresultat är ett rätt bra tecken, kanske inte på begåvning, men på att man har tillräckligt dugliga kognitiva förmågor att klara av en akademisk värld, vilket i sig är en slags begåvning.

Och denna "begåvning" menar jag är ungefär lika fördelat mellan män/ kivnnor. Män är alltså inte sämre, har klenare IQ eller dylikt. Men! den grupp män som nu äger denna "begåvning" slösar betydligt oftare bort den i skolan, och DÄR har vi det stora problemet idag, därför som kivnnor dominerar på högskolorna.
Citera
2019-10-25, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Eller så ser man till att utbildningar inte är gratis, så folk måste välja med omsorg...

Högskoleutbildningar är i regel inte "gratis" de flesta måste ta studielån.
Och skulle man utöka den kostnaden med att själv autbildningen ocksåp ska kosta, så då är vi inmålade i hörnet, många skolbegåvningr kommer inte ha råd, och det gör ju fan inte saken ett skit bättre.
Citera
2019-10-25, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Jag kan svara för mig själv tack, du behöver alltså inte agera i mitt ställe.
Till skillnad från dig som sitter och gissar har jag svarat konkret på frågan.

Ditt tjatande om diskriminering utan någon vilja till att problematisera eller förändra är slående korkat. Har du ingenting att bidra med kan du iallafall ha anständigheten att hålla tyst.

Sluta trolla. Att du inte är förmögen att läsa vad jag skriver är ditt problem. Din brist på intelligens är slående och så även att du är helt hjärntvättad och därför inte kan analysera dessa frågor på ett vettigt sätt.

Du tar dig dit dina känslor skickar dig.
Citera
2019-10-25, 09:18
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Högskoleutbildningar är i regel inte "gratis" de flesta måste ta studielån.
Och skulle man utöka den kostnaden med att själv autbildningen ocksåp ska kosta, så då är vi inmålade i hörnet, många skolbegåvningr kommer inte ha råd, och det gör ju fan inte saken ett skit bättre.

Jo.

1. Få smarta föds i ickesmarta hushåll.

2. CSN kan låna ut till terminskostnaden.

3. Folk skulle sluta utbilda sig i onödan.
Citera
2019-10-25, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Jo.

1. Få smarta föds i ickesmarta hushåll.

2. CSN kan låna ut till terminskostnaden.

3. Folk skulle sluta utbilda sig i onödan.

Skulle faktiskt inte förvåna mig om nästa fråga som angrips i "välfärden" är utbildningssystemet. Finns enorma summor att spara bara genom att ta bort utbildningar som inte leder till arbete.

Dessutom på sikt skulle även utbildningen bli en kostnad för studenten. Då skulle man i högre utsträckning få de som verkligen vill läsa för att lära sig och i mindre utsträckning de som bara gör det som en kul grej.
Citera
2019-10-25, 09:37
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Så klart det inte är, men! den är med och förklarar skillnaden.
Och du kan fråga samma statistiker hur mycket förklaras av att könet män skulle vara såååååå mycket smartare än könet kvinna....? just det.

bra skolresultat är ett rätt bra tecken, kanske inte på begåvning, men på att man har tillräckligt dugliga kognitiva förmågor att klara av en akademisk värld, vilket i sig är en slags begåvning.

Och denna "begåvning" menar jag är ungefär lika fördelat mellan män/ kivnnor. Män är alltså inte sämre, har klenare IQ eller dylikt. Men! den grupp män som nu äger denna "begåvning" slösar betydligt oftare bort den i skolan, och DÄR har vi det stora problemet idag, därför som kivnnor dominerar på högskolorna.

Kvinnor dominerar självklart eftersom skolan i stort premierar egenskaper där kvinnor presterar bättre än män. Det som kallas "flumskolan" där eleverna skall lära sig genom att "lära sig själva" och skriva långa texter istället för att lära sig genom repetition är ju rådande i läroplanen. Högskoleprovet är något annorlunda där resultaten delvis alltså kan förklaras av vilka som skriver proven. Men sannolikt också att män är bättre (överlag) på den typen av tester.

Begåvning på populationsnivå är lika när man slår ut det, men du vet precis som jag att normalfördelningen skiljer sig åt.
Citera
2019-10-25, 10:01
Medlem
Högskoleprovet är ju det enda verkligt rättvisa verktyget som vi har för att bedöma någons förmåga. Naturligtvis vill dessa missunnsamma häxor ta bort provet för att dom själva inte kan prestera på den nivå som dom önskar.

Till Ida och Emma: Att lära sig acceptera att man inte alltid kan vara bäst är en betydligt bättre strategi än att ständigt försöka dra ned och klättra över andra. Ni har gjort bort er.
Citera
2019-10-25, 10:12
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kadjinah
https://www.friatider.se/liberaler-vill-avskaffa-h-gskoleprovet-m-n-f-r-smarta

Nu vill kvinnorna(feminazisterna) att högskoleprovet avskaffas pga män som klarar provet bättre än kvinnorna.
Sjukt men sant...30% av platserna går till män, som klarat högskoleprovet varpå många kvinnor "inte kommer in på sin drömutbildning" pga dom inte klarar provet, så nu vill dom som sagt sänka ribban där med.

Visste inte om tråden skulle ligga i humor eller feministforumet, mod kanske kan flytta om den ligger fel?

Att disskutera : ska vi sänka tröskeln där MED precis som i polisyrket där analfabetiska mongon får jobb pga kön och bristande hjärnkapacitet?

Är det kanske lika bra att ta bort ALLA slags prov i skola, arbete, utbildning och ALLT? Jag menar, nån kan ju bli kränkt om den inte får bli professor pga avslutad grundskoleutbildning?
Självklart!

Har man makten och det inte gynnar flickor, så ska det ändras eller tas bort tills det gör det.
Se skolan.
Citera
2019-10-25, 10:13
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Återkommande?
Talar du om denna tråden eller har vi samtalat tidigare?

Vad jag har pratat om i denna tråd är 12-åringar. Vad jag har diskuterat med vissa användare är IQ som begrepp och svenska skolans betygsättning och betygsystem i allmänhet. Jag har inte diskuterat någonting med dig, så varför du har behovet av att ifrågasätta mina samtal med andra användare kan man undra.
Du kanske inte anser att grundskolans betygsystem har någon relevans, men det är inte någon större skillnad på betygsystemet i åk 6 och i åk 9, och åk 9 slutbetyg anser jag vara relevant.
Vad har 12-åringar med Högskoleprovet att göra?
Betygssystemet har absolut ingenting med resultaten att göra. Det är att flytta fokuset från den verkliga frågan till något annat.
I snart 40 år har man försökt göra om skolan så att den bättre gynnar flickor och man har lyckats ganska bra med det bevisligen.
Att pojkar automatiskt missgynnas syns lika väl, men absolut noll och inga åtgärder görs för att rätta till detta.
men ändrat betygssystem har man gjort många gånger sen dess. Även angående vilka som ska ha betyg.
Senast redigerad av Pansarvecket 2019-10-25 kl. 10:15.
Citera
2019-10-25, 11:51
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Ja, då kanske man återigen börjar tänka kvalitet. De som det är mest synd om är kvinnor som verkligen kan något och som är duktiga att studera på högre nivå. Det finns sådana. Så varför skall de tvingas dra runt dödvikten som "tyck synd om mig" kärringar?
Det är inte ett dugg synd om de duktiga tjejerna, jag har inte ett uns empati för att dessas image konstant svärtas ner av lågbegåvade kärringar som Nylander. Tvärtom så är jag ganska noga med att försöka klumpa ihop dessa två grupper till en stor så att det verkligen ska svida. De duktiga, intelligenta tjejerna som dessutom är rätt många har haft alla möjligheter att som grupp ta distans och sätta gnällidioterna på plats men det händer inte. Vi män har gjort det och gör det konsekvent vilket gör att man inte hör dylika dumheter komma från män. Det slutar bara med förnedring. Tills dess att kvinnorna börjar göra samma sak så kan de gott stå ut med att klumpas ihop som en stor skara halvidioter. Några få har tagit avstånd och får från samhället och mig i utbyte sin rättmätiga status.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in