Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
I kunskapskraven för de olika betygsnivåerna finns INGENTING överhuvudtaget som mäter någonting annat än kunskap...
Då måste väl betyg som inte återspeglar uppmätta provresultat vara ett problem?
Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
... och förmågan att använda kunskap i resonemang och vid slutledning av olika problem.
Ah. Just det. Man måste ta hänsyn till kunskapen att "resonera" och "dra slutsatser". Hur resonerar du kring att 1+1=2, och vad drar du för slutsatser av det?
Lite väl elakt av mig kanske, jag missförstår självklart din poäng till absurdum med medvetenhet, men varför jag gör det är just för att jag själv vant mig att sådana där skrivelser enbart och endast används för att understödja och bortförklara uppmätta skillnader som kan peka på problem, om problemen anses ligga i politikernas intresse. Det är alltså främst inte du som på något sätt gör det, utan det här syns överallt och tycks agera som en försvarsmekanik åt politikerna.
Tycker du t.ex. att läroplanen har blivit mer eller mindre tydlig? Det är ett typiskt sådant exempel. Nyspråk. Man påstår att man "förtydligar", men allt som någonsin görs är att oförtydliga saker i sitt lagstiftande, för att komma undan med rättsvidriga och inte sällan grundlagsbrytande åtgärder.
Problemet vid lagstiftandet och officiella dokument är nämligen att de granskas ganska hårt, i ena fallet av lagrådet, i andra fallet av andra. De måste ligga i linje med grundlagarna, och inte i sig vara motstridiga mot andra bestämmelser. Genom vaga formuleringar och uttryck som kan tolkas lite hur som helst undgår man sådana konflikter i laglig mening, men ges ändå utrymme att utföra dem till viss mån i enskilda beslut och handlande.
Diskrimineringslagen är ett ypperligt exempel på sådant, hatbrottslagen ett annat. Oftast räcker det med att läsa förarbetena för att se hur det förhåller sig, t.ex. gällande FN:s feministkonvention som jag nämnde tidigare, vilken inte kunde lagstiftas eftersom den innehåller skrivelser som står i strid med grundlagen i sig, främst objektivitetsprincipen, vilken man löste, inte genom att ta hänsyn till den faktiska grundlagen, utan genom att kringgå den och skriva in att diskriminering av kön, utan att specificera något specifikt enskilt, är tillåtet om det finns ett bakomliggande syfte. Vips så var diskriminering tillåtet i lag. Och hur många känner till det, tror du?
Det absolut mest magiska med det är att vid eventuell bedömning av det senare, tas förarbetet med i bedömningen, i vilket det står uttryckligt att lagen har införts för det specifika syftet att uppfylla konventionen, i vilken enbart ett kön omfattas. Tadaa!
Att det finns en medvetenhet om det i lagstiftandet ser vi också i förarbetena till HMF-lagen, där en proposition från V gör gällande att vissa uttryck bör förändras, då de annars skulle kunna tolkas som att även så kallade "CIS"-personer kan omfattas av skydd mot hets. Visar inte det på vilken monumental sjukdom som har infunnit sig i den svenska lagstiftningen? Folk får ju aldrig höra om det här eftersom det ensidigt inte rapporteras, vilket gör att det bara sker mer och mer.
Ledsen, det blir lite mer att jag skrev av mig än något annat, jag har själv svårt att tro på att det går till så här, men bevis efter bevis bara radas upp...
Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Seriösa lärare sätter sakliga betyg.
Det här verkar vara den springande punkten... Seriösa lärare är inte problemet. Saker som fungerar och är rätt är aldrig det någon menar är ett problem.
Problemet är just oseriösa lärare, det vill säga de som faktiskt gör att statistiken över gruppen blir skev.
Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Vill du ha kunskapskraven för betygsnivåerna inkopierat här?
Gärna!