Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-10-21, 16:57
  #13
Medlem
Falken-89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillamy75
Jag steriliserade mig när jag var 31 år, hade dock två barn då men jag tyckte inte jag mötte motstånd inom vården däremot bland bekanta så var det några som tyckte och tänkte extremt mycket om mitt beslut!
Säger som andra stå på dig och byt läkare om du måste
Så trots att du redan hade 2 barn så hade bekanta åsikter om din sterilisering?
Vad ska man säga? Folk är oförbätterliga...
Citera
2019-10-21, 17:25
  #14
Medlem
lillamy75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falken-89
Så trots att du redan hade 2 barn så hade bekanta åsikter om din sterilisering?
Vad ska man säga? Folk är oförbätterliga...

Håller med, värsta jag hört är frågan om jag känner mig mindre kvinnlig för att jag inte kan få barn 😂😂 Eeeh hur tänkte personen där?
Citera
2019-10-21, 20:29
  #15
Medlem
utan.att.stannas avatar
Vill bara inflika att för mäns del så är vasektomi väldigt korrelerat med kronisk värk i pungen efteråt. Inget att rekommendera. Perfekt i en situations som TS. Bara fortsätta att stå på dig TS.
Citera
2019-10-22, 23:55
  #16
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Vill bara inflika att för mäns del så är vasektomi väldigt korrelerat med kronisk värk i pungen efteråt. Inget att rekommendera. Perfekt i en situations som TS. Bara fortsätta att stå på dig TS.


Källa?
Citera
2019-10-23, 07:42
  #17
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Källa?
Studier visar olika risk men har läst mellan 5-20% ungefär. En snabb googling ger 1-2 till curka 15%,
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5503923/
Däremot år det riktigt många utav de som söker för kronisk värk i pungen som har genomgått vasectomi. Google it. Hade av den anledningen ALDRIG vågat genomgå operationen.
__________________
Senast redigerad av utan.att.stanna 2019-10-23 kl. 07:45.
Citera
2019-11-13, 14:49
  #18
Medlem
Det är faktiskt ganska få som ångrar sig, ca 7%, källa:
https://www.fertstert.org/article/S0...%2954301-5/pdf
Det är ffa yngre som ångrar sig, bland personer över 30 ångrar sig endast 2.4%.
Kan vara värt att påtala för läkaren, tillsammans med att du har rätt enligt lag att sterilisera sig om du vill.
Citera
2019-11-13, 15:31
  #19
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falken-89
Precis...det är bara DU som borde få bestämma vad du vill göra med din kropp.
Det är ingen som ifrågasätter dig om du vill tatuera dig eller göra hål i öronen...
Än märkligare är det att man behöver ha fyllt 21 för detta ingrepp medan könskorrigeringar går bra redan vid 15?

Varför är det "svårare" att bli knipsad än helt avklippt?
Citera
2021-08-06, 13:52
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SurTrollet
Än märkligare är det att man behöver ha fyllt 21 för detta ingrepp medan könskorrigeringar går bra redan vid 15?

Varför är det "svårare" att bli knipsad än helt avklippt?


* 25
Citera
2022-08-02, 06:13
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falken-89
I förra veckan var jag hos en manlig överläkare och pratade om att jag ville sterilisera mig.

Bland de första frågorna han ställer är "Hur många barn har du?"
Han kanske skulle ha ställt frågan så här "Har du barn i dagsläget?"

Men å andra sidan förstår jag inte varför man ställer en sån fråga, och framför allt så verkar det som att han tog för givet att jag HAR barn, vilket jag inte har. Visserligen finns det väl ett flertal personer som är 30 år och har 3 ungar, men jag är inte en av dem.

Läkaren fortsatte motarbeta mig och förespråkade p-piller, som jag har käkat i ca 7 år. Han pratade om risker med att sterilisera sig, men bara fördelar med att äta p-piller.
Om vi ska vara realistiska så finns det risker med att äta p-piller också...och ännu farligare är det att VARA GRAVID.

Bara tanken på att vara gravid gör att det suger till i magen av obehag.

Sen kan jag tillägga att en barnmorska, vid ett annat möte, föreslog att min SAMBO skulle sterilisera sig istället...bara för att han redan har barn och att det är ett mindre ingrepp. Men jag fattar inte varför HAN skulle behöva lägga sig på operationsbordet när det är JAG som FRIVILLIGT vill bli steriliserad?! Tänk om det skulle ta slut mellan oss och så har han steriliserat sig för MIN skull...nä, det är orimligt. Min kropp, mitt val. Hans kropp, hans val.

Jag vill gärna höra erfarenheter ifrån er som har genomgått en sterilisering. Och hur bemötandet på sjukhusen har varit när ni har sagt att ni vill genomgå en sterilisering.

Jag kan tänka mig att människor som redan har barn och som vill sterilisera sig, inte blir motarbetade på samma sätt som frivilligt barnfria människor.
Jag har barn och försökt få remiss till sterilisering tre gånger. Har blivit avrådd varje gång med olika motiveringar, men att jag får besluta själv.

De motiveringar som fick mig att ändra mig om själva ingreppet är att det är mannen som ska steriliseras i första hand eftersom det är enklare, snabbare, lokalbedövning bara. Fick veta att det finns rapporteringar om tidig övergångsålder också. risk för att man måste ta hormonbehandling för att inte få följdsjukdomar, mm mm. Så jag kommer inte göra det.

En avrådde pga risk att ångra sig. Jag sa bara nej + omständigheter. hon fattade. Annars tror jag 30% ångrar sig. Kanske de tänker det är för många och eftersom du inte har barn så kommer du ångra dig ännu mer som aldrig fick. Hur gammal är du?

De rekommenderar ju preventivmedel och det är såklart ett motarbetande. Förstår inte varför det skulle rekommderas istället för ett permanent ingrepp för ett permanent beslut? Men inom vården finns alltid en anledning till att rekommendera preventivmedel . Jag kan ju inte ta det pga risker och oacceptabla biverkningar.

Sedan var allt bara hypotetiskt... Jag lever inte ens i en relation. Men då vet man i framtiden vem som skulle förväntas ta ansvaret. Tycker att jag har varit seriös och tagit ansvar som har försökt få remiss tre gånger. har fått mig att inte vilja ta risken

(En sak till som moTiverar manlig sterilisering är att han saknar makten i beslutet om abort.)

Hur gick det förresten?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback