2019-10-20, 15:37
Medlem
Känner igen det där med att bli ”skrämd”, har hänt mig tre-fyra gånger senast när jag suttit i datorstolen gick ur rummet och skulle gå ner för trappan då hjärnan och kroppen får en plötsligt kortslutning och typ hugger till samtidigt som man fryser till, riktigt obehagligt.
Citera
2019-10-20, 15:47
Medlem
Åkte själv in på akuten med värk/hugg och obehag på vänster sida av bröstet.Jag hade känt av värken från o till i några veckor,även vid vila så trodde de va hjärtat.Det visade sig vara Tietzes syndrom.Kolla om symtomen stämmer så kanske din oro släpper lite.
Citera
2019-10-20, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stonehard
Vet inte om du redan är bekant med dessa ämnen, men testa mindfulness och meditation. Det har hjälpt mig att förstå mina känslor och tankar och hur man låter tankar komma och gå. En app jag starkt kan rekommendera är Waking Up with Sam Harris. Den kostar en slant varje månad men är gratis att testa i början.

Ångest och stress är en del av vårat DNA. Det har tillåtit oss att konstant utvecklas som art och att överleva. Nuförtiden i vårat moderna samhälle så kan det vara svårt att se syftet med dem, då vi inte längre behöver oroa oss för var vi ska sova och om vi kommer hitta mat och så vidare.. Fly inte från känslorna, acceptera dem!
Jag har blivit intresserad av medidation sen någon vecka tillbaka. Man fungerar ju lite grann så att de man inte är vad mes de avfärdar man. Ja klara inte ens 5 minuter förstå gången nu klarar jag 10 min. Kör så varje morgon. De lite sisodär då tankarna flödar omkring och jag vet inte direkt vad jag ska tänka på och om man ska försöka hålla emot rastlösheten, ångesten som kommer upp. Sedan är jag osäker på andningen vissa säger andas me stängd mun och bara näsan andra tvärtom.

Ekonomin är lite tajt nu så om du har något som är gratis blir de fint. Sen vet jag inte om de fel men försökt att meditera utan någon melodi eller liknande utan mer naturligt. Är det fel väg?
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Försök att lugna ner kroppen i vaket tillstånd genom meditiation. Jag håller på kämpar med min egen sömn för tillfället och det är inte enkelt. Jag kan basta varje kväll på mitt närliggande gym och det märker jag har hjälpt. Men likväl vaknar jag upp med ett hjärta som bultar klockan 4.00 varje natt.
Ja mycket handlar om de. Var iväg och tränade precis det kändes skönt. Oroade mig ju för hjärtat men har förstått nu att de kroppsliga symptom på stress som de flesta säger. Men de hjärnan som behöver förstå detta.
Citera
2019-10-20, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Det kan givetvis vara stressnsom i princip alla säger. Men det kan också vara obstruktiv sömnapne där man helt enkelt slutar andas i sömnen. Kanske mindre troligt när det händer så snabbt in i sömnen, men nog finns det många symtom som stämmer. Dessutom kräva oftast en partner för att man ens ska upptäcka det då man inte själv förstår det.
Sömnape har jag haft någon enstaka gång. Jag vet va de e. Det oroar mig inte. Detta är stressrelaterat. Behöver lära mig att lugna sinnet och automatiskt lär kroppen bli lugnare.

Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
Nej, barfota är helt nödvändigt.

Fötternas nerver skall känna marken och det är en uråldrig känsla. Du kommer förstå när du provar att gå i mossa i skogen eller på inte alltför hård och spetsig mark.

Dessutom suger fötterna upp näringsämnen genom fotsulorna, vilket insågs när arbetare som kom hem och smutsade ned sina mattor med tungmetaller gjorde barnens barfotalek däromkring att de blev förgiftade.

Gå inte i förgiftad mark, men gå i skogen, det gör dig gott.

Dessutom älskar skogen djurens stress, den livnär sig på den. Den tar din stress med glädje och tillbaka får du ett häpnadsväckande lugnt. Andas in naturens lugn, och andas ut din stress i skogen. Det blir en symbios. Hjärtpulsen rasar 10-20 slag per minut mindre och du känner närvaro. Du kan meditera genom att bara vara uppmärksam på små detaljer: Hur du andas, att du andas, ditt hjärtas slag, naturens prassel i vinden, porlande bäck, kraxande kråka, känslan av löv mot din hand.

Helt plötsligt är din ångest, ängslan och stress borta. Den är uppsugen av skogen och naturen.

Nu börjar du även få kraft av naturen. Den fyller på din styrka. Du får kontroll.

Nu kan du välkomna panikångesten varje gång den kommer, för den är bara tillfällig och vill till naturen igen.

Om du har problem att sova på nätterna så slut dina ögon, låtsas att du kopplar av (eftersom du är i panik så spelar du lugn som ett skådespel) sen ser du skogen framför dig. …. Du känner vinden, det är lite kyligt och fuktigt. Du känner doften av svamp och jord. Du kan åter minnas känslan av dina fotsulor mot den kalla våta mossan och de små saker som finns där. Du hör skogen prata med dig genom den porlande bäcken och de prasslande löven.... du börjar drömma.

Det är enklare än man först tror. Men inte alla klarar detta på egen hand.
Det är flera gånger lättare om du först faktiskt har upplevt naturen barfota någon gång.

Sen lyssnar du på Heilung. Du blir åter ditt rätta jag, ditt ur.

Har du fortfarande problem, gå till läkaren först och främst.
Därefter:
Din rygg kan vara orsaken till att du vaknar så kraftigt. Det är nerver som är i kläm. Speciellt vagusnerven precis där bröstkorgen börjar och nacken tar vid. Det kan göra så man vaknar med en elektrisk impuls som inte är nådig. Hela kroppen spasmar för en millisekund.

Gör så här:
Ligg på rygg. Tryck bak huvudet mot sängen och andas in så mycket du kan samtidigt som du trycker skulderbladen inåt ryggen och ned mot sängen, och sen håller du upp vänster armen och sträcker den över huvudet. Rör runt den lite tills du känner att något händer.

Andas ut igen och gör liknande andningar ibland. Böj dig lätt åt höger och tryck samtidigt höger skulderblad in och nedåt mot sängen mot centrum av ryggen. Håll sen upp båda händerna ovanför dig och tryck dem mot varandra.

Använd en bok eller annat föremål om det känns lättare, samtidigt som du trycker händerna, knogarna eller fingrarna mot varandra så för du armarna sakta ovanför ditt huvud. Du kan göra detta sittande också och då kan du fortsätta att föra händerna bakom ditt huvud fortfarande tryckande ihop dem. Andas in riktigt djupt och se till att revbenen särar på sig rejält, men ta inte i, gör det varsamt. Det krävs inte styrka, utan bara rörelse.

Om du hittar var nervklämmet i ryggen eller nacken är så kommer du känna det.
Har du någon länk du kan skicka som visar hur man ska göra den övningen med nerven. Då jag tränar mycket kan musklerna ju vara spända och ångesten den spänner till de ännu mer. Skulle gärna vilja göra den.

Citat:
Ursprungligen postat av kontrarevolutionar
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hypnic_jerk
Intressant vad kallas detta på svenska?
Citera
2019-10-20, 16:43
Medlem
Gold94s avatar
TS var det något speciellt som hände första gången du kände oro och ångest? Jag menar om det var en speciell situation du var i eller kände rädsla för något, om du hade mycket folk omkring eller något annat? Första gången jag fick det var jag i en affär och stod i kön till kassan, hjärtat slog i hundraåtti, jag kunde inte andas, tårarna började rinna helt plötsligt och jag trodde att jag skulle svimma, jag började skaka så jag knappt kunde gå. Efter det vågade jag knappt gå in i en affär eller någon annanstans själv heller. Jag var livrädd att det skulle hända igen, tänkte på det hela tiden..till slut fick jag ångestattacker flera gånger om dagen. Det blev ohållbart, jag började gå till en psykolog för jag började isolera mig hemma. Det första jag fick lära mig var att jag framkallade dom flesta attackerna själv genom att ständigt vara rädd för att få dom.
Jag fick gå hos psykologen länge, jag har haft en ganska traumatisk barndom med misshandel och misär bla. som jag försökt förtränga i hela mitt liv.
När man förtränger händelser och låtsas att allt varit frid och fröjd för sig själv och till andra, så kommer ångesten så småningom som ett brev på posten. Alla svåra obearbetade händelser finns där, hur mycket man än vill att det ska försvinna.
Samtal och antidepressiva (citalopram) har hjälpt mig enormt mycket. Jag är fortfarande lite rädd att få attacker men det var längesen jag hade det nu. Antidepressiva hjälpte till att dämpa rädslan och jag mådde mycket bättre, idag behöver jag dom inte längre..🤗
Ville bara tala om för dig TS att det kan vara mycket som ligger bakom attackerna.
Hoppas att du blir av med dom iallafall, hur man blir det är ju olika för alla och antidepressiva hjälpte mig mycket även om man inte gillar medicin så är det ju inte meningen att man ska äta dom hela livet.
Jättelycka till och hoppas du får bukt med attackerna.
Citera
2019-10-20, 16:57
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
... Första gången jag fick det var jag i en affär och stod i kön till kassan, hjärtat slog i hundraåtti, jag kunde inte andas, tårarna började rinna helt plötsligt och jag trodde att jag skulle svimma, jag började skaka så jag knappt kunde gå. Efter det vågade jag knappt gå in i en affär eller någon annanstans själv heller. Jag var livrädd att det skulle hända igen....

Detta är mycket märkligt då majoriteten av de som jag talat med just får sin första större panikattack i affären i kön till kassan. Det där behöver nog forskas lite mer ingående om. För det är väldigt märkligt.

Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Försök att lugna ner kroppen i vaket tillstånd genom meditation. Jag håller på kämpar med min egen sömn för tillfället och det är inte enkelt. Jag kan basta varje kväll på mitt närliggande gym och det märker jag har hjälpt. Men likväl vaknar jag upp med ett hjärta som bultar klockan 4.00 varje natt.

Samma sak där. Väldigt många berättar att de vaknar exakta klockslag varje natt med bultande hjärta och en slags panikkänsla, som om denne har drömt en mardröm den inte minns. Klockan 4:00 exakt eller några sekunder omkring där. Detta måste forskarna ta på allvar och kolla vad som händer med kroppen just vid dessa klockslag, det kan ju vara ohörbara oljud som kör igång på morgonen, som stora fläktar eller vattenpumpar, men det får forskarna ta reda på för vi kan inte veta.

Jag vet att många som har blivit regelbundet störda i sin sömn av exempelvis katter som klöser på dörrar och andra människor med maniska och labila tendenser, kan orsaka en ökande ängslan hos andra vilket tillslut kan ge just paniksyndrom.
Senast redigerad av ModerRota 2019-10-20 kl. 16:59.
Citera
2019-10-20, 17:05
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maranzano
...
Har du någon länk du kan skicka som visar hur man ska göra den övningen med nerven. Då jag tränar mycket kan musklerna ju vara spända och ångesten den spänner till de ännu mer. Skulle gärna vilja göra den.

...

Jag har försökt hitta på nätet men hittar ingen just nu som visar exakt det jag menar (letar, men du kan testa sjukgymnastens-sju-enkla-ovningar).
Jag vill rekommendera dig sjukgymnast och du får beskriva just alla dina symptom med nerverna och vill veta om du kan ha nervkläm någonstans av din styrketräning.

Men du kan även kolla Athlean X på Youtube som är en sjukgymnast och duktig bodytekniker som tar upp många vanliga symptom och felaktig träning som just styrketräning kan medföra.

Här är vagus nerven:
https://12cranialnerves.files.wordpr...agus-nerve.jpg
Följ den med lätt tryck försiktigt från örat ned mot nyckelbenets insida där senan närmast strupen även sitter. Om det känns varmt inflammerat eller avlastande att trycka mycket lätt där så kan du ha problem med den.
Senast redigerad av ModerRota 2019-10-20 kl. 17:32.
Citera
2019-10-20, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
TS var det något speciellt som hände första gången du kände oro och ångest? Jag menar om det var en speciell situation du var i eller kände rädsla för något, om du hade mycket folk omkring eller något annat? Första gången jag fick det var jag i en affär och stod i kön till kassan, hjärtat slog i hundraåtti, jag kunde inte andas, tårarna började rinna helt plötsligt och jag trodde att jag skulle svimma, jag började skaka så jag knappt kunde gå. Efter det vågade jag knappt gå in i en affär eller någon annanstans själv heller. Jag var livrädd att det skulle hända igen, tänkte på det hela tiden..till slut fick jag ångestattacker flera gånger om dagen. Det blev ohållbart, jag började gå till en psykolog för jag började isolera mig hemma. Det första jag fick lära mig var att jag framkallade dom flesta attackerna själv genom att ständigt vara rädd för att få dom.
Jag fick gå hos psykologen länge, jag har haft en ganska traumatisk barndom med misshandel och misär bla. som jag försökt förtränga i hela mitt liv.
När man förtränger händelser och låtsas att allt varit frid och fröjd för sig själv och till andra, så kommer ångesten så småningom som ett brev på posten. Alla svåra obearbetade händelser finns där, hur mycket man än vill att det ska försvinna.
Samtal och antidepressiva (citalopram) har hjälpt mig enormt mycket. Jag är fortfarande lite rädd att få attacker men det var längesen jag hade det nu. Antidepressiva hjälpte till att dämpa rädslan och jag mådde mycket bättre, idag behöver jag dom inte längre..🤗
Ville bara tala om för dig TS att det kan vara mycket som ligger bakom attackerna.
Hoppas att du blir av med dom iallafall, hur man blir det är ju olika för alla och antidepressiva hjälpte mig mycket även om man inte gillar medicin så är det ju inte meningen att man ska äta dom hela livet.
Jättelycka till och hoppas du får bukt med attackerna.
Tack för ett tydligt inlägg ska försöka gräva lite grann i min bakgrund

Första gången jag fick min panikångest var väl när sanningen om mitt spelmissbruk kom fram till alla anhöriga. Började gråta och gråta ut totalt. Men tyvärr önskade jag IDAG att jag skulle sluta där. Men speldjövulen styrde över mig och jag fortsatte tills jag saboterade, relationer, ekonomi, förhållande och allting i min värld krascha fullständigt.

Vem hade jag kvar bara mig själv då alla vände mig ryggen. Men främst för att jag vände alla ryggen. Jag började isolera mig för att spela och ville inte göra någonting annat.

Kan samtidigt nämna att min barndom inte varit den bästa. Men jag hade en bra miljö utöver familjen så det höll mig ändå uppe.
Men dessa relationer finns inte idag då jag isolerat mig.

Bestämde mig sen nyligen för att en gång för alla sluta skiten. Och de allting med vitögat. Skulder som är enorma och allting som män under en lång period bara skitit i fullständigt.

Jag har nu tagit tag i detta och får hjälp med mitt spelberoende. Men självkänslan är totalt nere. När jag ser mig själv på spegeln ibland så blir jag till och med ledsen och försöker hitta fel. Jag är rädd för att bli rädd. Vet inte om det låter logiskt. Men då jag har isolerat mig under flera år så här man missat alla sociala sammanhang. Jag märker idag hur rejält det tagit på mig. Tidigare väldigt karismatisk och glad. Nu är hela min personlighet förändrad och krossad inombords.

Spelberoendet har varit orsaken till allting all ångest, stress, oro, nedstämdhet, rädsla. Jag är rädd för att bli granskad av andra och att de samtidigt ska synas att jag är en dålig människa. Jag ser ju mig som en dålig människa.
Citera
2019-10-20, 17:16
Medlem
Dwight.Schrutes avatar
Citat:
Dessutom suger fötterna upp näringsämnen genom fotsulorna, vilket insågs när arbetare som kom hem och smutsade ned sina mattor med tungmetaller gjorde barnens barfotalek däromkring att de blev förgiftade.
Det låter intressant. Kan du länka en källa på det påståendet?

Jag försökte Googla lite snabbt, men hittade ingen studie på det. Då menar jag en riktig källa och inte "naturalmedicineforestguide.com" eller dylikt.

Att näringsämnen sugs upp i huden, men att fotsulorna suger upp näringsämnen till kroppen? Det har jag aldrig hört förut.
Citera
2019-10-20, 17:20
Medlem
Citat:
Jag har försökt hitta på nätet men hittar ingen just nu som visar exakt det jag menar (letar).
Jag vill rekommendera dig sjukgymnast och du får beskriva just alla dina symptom med nerverna och vill veta om du kan ha nervkläm någonstans av din styrketräning.

Men du kan även kolla Athlean X på Youtube som är en sjukgymnast och duktig bodytekniker som tar upp många vanliga symptom och felaktig träning som just styrketräning kan medföra.

Här är vagus nerven:
https://12cranialnerves.files.wordpr...agus-nerve.jpg
Följ den med lätt tryck försiktigt från örat ned mot nyckelbenets insida där senan närmast strupen även sitter. Om det känns varmt inflammerat eller avlastande att trycka mycket lätt där så kan du ha problem med den.
Okej ska försöka ringa någon sjukgymnast under veckan. Vad fan ska man fråga hehe?
Athlenex känner jag till och han är duktig. Vet inte direkt om de slarvig träning. Men defitnivt behöver kanske musklerna slappna av mer efter träningen.

Bilden är lite svår att förstår tycker jag. Synd att det inte finns länk som visar hur man gör.
Citera
2019-10-20, 17:37
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dwight.Schrute
Det låter intressant. Kan du länka en källa på det påståendet?

Jag försökte Googla lite snabbt, men hittade ingen studie på det. Då menar jag en riktig källa och inte "naturalmedicineforestguide.com" eller dylikt.

Att näringsämnen sugs upp i huden, men att fotsulorna suger upp näringsämnen till kroppen? Det har jag aldrig hört förut.
Det finns en Japansk studie om naturens ämnen som går in genom huden och om det överhuvudtaget stämmer så är ju fötterna och fotsulorna det som har allra mest kontakt med allt mellan vatten och jord, så rent logiskt, även om du inte tror på Japanska studien (som jag inte hittar nu) så kan du tänka dig att om det nu ska funka genom huden så är det nog mest troligt att fotsulorna har det mesta av den funktionen redan. Att gå på en sandstrand filar fötterna och gör dem lena och det är väldigt skönt att gå i sand.

Det negativa är dock bevisat, där tungmetallförgiftning via fotsulorna är något man bör undvika.

Men hela grejen är även psykologisk: Du ska få kontakt med naturen och använda musik (som exempelvis Heilung som jag gav länk till tidigare) vilket får dig i fas igen och då minskar ångest, ängslan och alla möjliga problem du inte ens visste du hade. Det är ett helhetspaket, även om det inte finns näringsämnen i jorden där du kliver.

Man ska ju inte heller överdriva barfota gåendet. Det räcker med att du får upplevelsen ibland och det är bättre med skor på hårda ogästvänliga underlag. Även badhus och andra offentliga inrättningar bör man ha skor på sig, eller strumpa, då bakterier och svamp mellan människor smittar. Men skogens mjukare delar och sandstranden är utmärkta för bara fötter.
Senast redigerad av ModerRota 2019-10-20 kl. 17:49.
Citera
2019-10-20, 17:42
Medlem
tokiigs avatar
Hade samma problem under en period när jag mådde dåligt. Oerhört obehagligt. För mig hjälpte det mycket att andas korrekt. Andas djupt in genom näsan och långsamt ut genom munnen. Kan låta som flum, men har hjälp mig mycket vid panikattacker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in