Citat:
Meditation är ett paraplybegrepp. Under det finns olika varianter däribland vipassana, mindfulness med många flera. Mindfulness är den vanligaste i väst eftersom den är enkel att förstå sig på, börja med och är väldigt effektiv för att råda bot på många av de problemen vi brottas med som stress, ångest, depression osv. En vanlig wikipediasökning är väl i sin ordning för att veta mer men i det stora hela är det att fokusera på tex sin andning och låta tankar passera likt moln på himmeln. Effekten som blir av detta är att under vaket tillstånd blir man kapabel att reglera och kontrollera sina känslor som man annars hade varit slav under.Ja de helt otroligt hur hjärnan fungerar. Bestämde mig igår innan jag skulle lägga mig att låta vad som ska komma bara komma. Bästa sömnen på flera veckor. Men de på dagtid jag behöver bli bättre på att hantera min pngest helt klart och inte låta det negativa påverka mig.
Ja svarar istället på denna. Jag är också intresserad över resultaten du har fått.
Får jag fråga varför du kör mindfulness istället för medidation? Vad tycker du är främst för skillnad. Sen undrar jag vad du menar med följande " är de två senare som jag tillämpar". Vadå för något?
Bor i storstan så de inte alltid så lätt att dra ut i naturen tyvärr.
Anledningen till varför jag är så nyfiken är att jag har börjat med medidation. Då ja blivit tipsad. Men vet inte hur mindfulness fungerar och är öppen för de.
Ja svarar istället på denna. Jag är också intresserad över resultaten du har fått.
Får jag fråga varför du kör mindfulness istället för medidation? Vad tycker du är främst för skillnad. Sen undrar jag vad du menar med följande " är de två senare som jag tillämpar". Vadå för något?
Bor i storstan så de inte alltid så lätt att dra ut i naturen tyvärr.
Anledningen till varför jag är så nyfiken är att jag har börjat med medidation. Då ja blivit tipsad. Men vet inte hur mindfulness fungerar och är öppen för de.
1. Dra in ett andetag
2. Känn andetaget
3. Andas ut.
Börja om. Det är simpelt och svårt.
Mindfulness: https://sv.wikipedia.org/wiki/Medveten_n%C3%A4rvaro
Olika sorters meditation: https://liveanddare.com/types-of-meditation
Det är svårt att förklara allt detta i en flashbackkommentar så föreslår att du gör lite efterforskning för att kunna börja.
Lycka till.