Flashback bygger pepparkakshus!
2019-10-20, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maranzano
Jag kan inte säga att ja har de stressigt under dagarna. Däremot mycket ångestkänslor och de gör mig stressad.
Är till 100% säkert på att de sitter mentalt de ingenting fysiskt. Men även om man vet de så vet man inte direkt va man ska göra.
Hur kom du ifrån det? Meditera du läste du en bra självhjälpsbok?
Jag förstår att man behöver ändra om i sitt liv och de håller jag på att göra. Just därför stör det mig ännu mer, allt handlar om tålamod men min hjärna samarbetar inte här.

Kan även tillägga att ja får sånna muskelryckningar i kroppen. De gör inte ont och är inte hela tiden. Men kommer ibland.
Är min kropp spänd elle va e de frågan om?

Förstår dig. Jag mediterar 10-15 min varje dag, det hjälper. Jag ser att du har samma problem som jag hade, du försöker verkligen förändra dig men motgångarna gör dig frustrerad och skapar mer ångest. Jag har tidigare alltid levt efter mottot "jag har ingen rätt att klaga om jag inte försöker göra något åt det". Men ju mer jag försökte förändra och få bort ångesten, desto värre blev den. Den stora förändringen för mig var acceptans.

Ett exempel: Om jag skulle få ett sånt här ryck och vakna upp mitt i natten helt svettig och bankande puls så hade jag tidigare tänkt "å nej det hände igen" och se det som ett misslyckande, få ångest av att det hände och få ångest över om det kommer hända igen.
Nu om jag skulle få ett så tänker jag: "aha det hände igen och det är inte hela världen". Det skapar lugn och jag blir inte rädd för om det skulle hända igen. Kroppen är i fight or flight läge, så jag brukar gå upp, läsa en bok och dricka lite te för att lugna ner mig lite. Hitta något avslappnade som passar dig. Kolla aldrig på klockan under natten.

Ju mer du kämpar mot ångesten desto värre blir den. Jag brukar se på ångest som en dragkamp, du själv vid ena delen av repet och ångesten på andra. Desto mer du drar i repet, desto mer kommer ångesten att dra tillbaka. Sedan ska man såklart göra saker som hjälper. Träna, träffa vänner, meditera hjälper för mig.
Citera
2019-10-20, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av traningsnarkomanen
Börja grunda dig. Kommer hjälpa dig med sömnen och hälsa i övrigt. Påskyndar återhämtning/läkning så passar också bra med träning.

https://www.earthingpeople.se/om-jordning/
Finns den på Youtube som ljudbok?

Citat:
Ursprungligen postat av Stonehard
Förstår dig. Jag mediterar 10-15 min varje dag, det hjälper. Jag ser att du har samma problem som jag hade, du försöker verkligen förändra dig men motgångarna gör dig frustrerad och skapar mer ångest. Jag har tidigare alltid levt efter mottot "jag har ingen rätt att klaga om jag inte försöker göra något åt det". Men ju mer jag försökte förändra och få bort ångesten, desto värre blev den. Den stora förändringen för mig var acceptans.

Ett exempel: Om jag skulle få ett sånt här ryck och vakna upp mitt i natten helt svettig och bankande puls så hade jag tidigare tänkt "å nej det hände igen" och se det som ett misslyckande, få ångest av att det hände och få ångest över om det kommer hända igen.
Nu om jag skulle få ett så tänker jag: "aha det hände igen och det är inte hela världen". Det skapar lugn och jag blir inte rädd för om det skulle hända igen. Kroppen är i fight or flight läge, så jag brukar gå upp, läsa en bok och dricka lite te för att lugna ner mig lite. Hitta något avslappnade som passar dig. Kolla aldrig på klockan under natten.

Ju mer du kämpar mot ångesten desto värre blir den. Jag brukar se på ångest som en dragkamp, du själv vid ena delen av repet och ångesten på andra. Desto mer du drar i repet, desto mer kommer ångesten att dra tillbaka. Sedan ska man såklart göra saker som hjälper. Träna, träffa vänner, meditera hjälper för mig.
Bra inlägg! Jag är ju lite av en hypokondriker. Sen vet jag inte om man kalla mig hypokondriker för man känner ju av något. Men de så som du beskriver exakt man känner av de - åh nej känsla - ångesten är igång nu - kroppen i stabläge.

Var kommer muskelryckning ibland ifrån då?

Var kommer ömma känslan vid bröstet ifrån?

Var kommer dubbelslag som väckte mig ifrån då?

Jag vill bara lära mig en enda grej. Hur man kontrollerar hjärna och kropp, alltså balanserar. För just nu känner jag att man är ute på flera olika banor samtidigt, därför jag inte får ro. Ni vet när man är lugn i kroppen och mentalt.
De behöver jag träna på men vet inte hur.

Hur gör ni people snälla?
Senast redigerad av Maranzano 2019-10-20 kl. 11:47.
Citera
2019-10-20, 11:47
Medlem
Citat:

Det vet jag inte, men här har du en dokumentär om grundning i alla fall:

https://www.youtube.com/watch?v=cRW0XO2xWn4&t=82s
Citera
2019-10-20, 12:37
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av traningsnarkomanen
Börja grunda dig. Kommer hjälpa dig med sömnen och hälsa i övrigt. Påskyndar återhämtning/läkning så passar också bra med träning.

https://www.earthingpeople.se/om-jordning/

Lol. Så långt från vetenskap man kan komma. Att ge sig ut i naturen är bra men det gör 0 skillnad om du är barfota.
Citera
2019-10-20, 12:46
Medlem
enlightenmentbeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Lol. Så långt från vetenskap man kan komma. Att ge sig ut i naturen är bra men det gör 0 skillnad om du är barfota.

Hur vet du det?
Citera
2019-10-20, 13:36
Medlem
Lyssna inte på snacket om jordning finns 0 vetenskapligt stöd för detta.
Det du upplever är ångestrelaterat och inte farligt.

Ang ryckningar, domningar och att det känns i bröstet är normalt och möjligen utlöst av stress. Går man runt och tänker på sina symtom så kommer man också känna av dem. Kolla t.ex. vilka sjuka symtom folk som har gått in i väggen får där kroppen slås ut totalt. Detta är ju inget farligt men man kan producera konstiga saker i kroppen
Citera
2019-10-20, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kafkapastranden
Lyssna inte på snacket om jordning finns 0 vetenskapligt stöd för detta.
Det du upplever är ångestrelaterat och inte farligt.

Ang ryckningar, domningar och att det känns i bröstet är normalt och möjligen utlöst av stress. Går man runt och tänker på sina symtom så kommer man också känna av dem. Kolla t.ex. vilka sjuka symtom folk som har gått in i väggen får där kroppen slås ut totalt. Detta är ju inget farligt men man kan producera konstiga saker i kroppen
Tänkte jag också på. Naturen e vacker men vadå vandra utan skor osv.
Ändå sjukt chockad över vilka symptom pngest kan ge. Trodde aldrig det ens var möjligt att de skulle va på en sån nivå. Helt chockad faktiskt.
Citera
2019-10-20, 14:11
Medlem
Citat:

Bra inlägg! Jag är ju lite av en hypokondriker. Sen vet jag inte om man kalla mig hypokondriker för man känner ju av något. Men de så som du beskriver exakt man känner av de - åh nej känsla - ångesten är igång nu - kroppen i stabläge.

Var kommer muskelryckning ibland ifrån då?

Var kommer ömma känslan vid bröstet ifrån?

Var kommer dubbelslag som väckte mig ifrån då?

Jag vill bara lära mig en enda grej. Hur man kontrollerar hjärna och kropp, alltså balanserar. För just nu känner jag att man är ute på flera olika banor samtidigt, därför jag inte får ro. Ni vet när man är lugn i kroppen och mentalt.
De behöver jag träna på men vet inte hur.

Hur gör ni people snälla?

Vet inte om du redan är bekant med dessa ämnen, men testa mindfulness och meditation. Det har hjälpt mig att förstå mina känslor och tankar och hur man låter tankar komma och gå. En app jag starkt kan rekommendera är Waking Up with Sam Harris. Den kostar en slant varje månad men är gratis att testa i början.

Ångest och stress är en del av vårat DNA. Det har tillåtit oss att konstant utvecklas som art och att överleva. Nuförtiden i vårat moderna samhälle så kan det vara svårt att se syftet med dem, då vi inte längre behöver oroa oss för var vi ska sova och om vi kommer hitta mat och så vidare.. Fly inte från känslorna, acceptera dem!
Citera
2019-10-20, 14:13
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Igår kan jag ha haft en av de obekvämaste nätterna på länge. De nästan svårt att beskriva de me ord.
Jag tampas mycket med oro, stress, nervositet ganska ofta. Så mina tidigare inlägg om ni vill veta mer. Men igår kväll skulle jag ifall lägga mig. Vid 23 tiden. Min kropp är inte helt lugn och jag kan inte sova direkt så ja rör mig lite i sängen.
Men så fort jag stänger ögonen och typ hamnar i sömntillståndet så vaknar jag upp skitsnabbt. De kändes som mitt hjärta slår dubbelslag eller hugger till på bröstet. Man vaknar typ snabbt och låter och ja lät såhär typ "HUUUUH". Som om man blev skrämd på natten.

Ni vet när man nästan omedvetet blir skrämd så kändes de. Upplevde detta 3 gånger och natten innan ungefär 3 gånger. Ja trodde först att de va en engångsföreteelse. Så jag tänkte inte på de innan ja skulle lägga mig igår.
Jag tränar ju ofta så jag vet ju samtidigt att de mycket muskler runtomkring. Men tyvärr har man låst sig i huvudet och är nojig som fan. Tog fan 2 timmar tills jag somna om inte mer.

De gjorde inte ont men kändes som högg och liknande vid bröstet.
Det som gjorde mig mer nojig är varför jag känner av de på en sida bara. Varför på sidan vänster sida och ingenting på höger sida. Känns typ ömt runtomkring.

Någon som kan beskriva va de var för tillstånd? Jävla obekvämt haha.

Försök att lugna ner kroppen i vaket tillstånd genom meditiation. Jag håller på kämpar med min egen sömn för tillfället och det är inte enkelt. Jag kan basta varje kväll på mitt närliggande gym och det märker jag har hjälpt. Men likväl vaknar jag upp med ett hjärta som bultar klockan 4.00 varje natt.
Citera
2019-10-20, 14:27
Medlem
Det kan givetvis vara stressnsom i princip alla säger. Men det kan också vara obstruktiv sömnapne där man helt enkelt slutar andas i sömnen. Kanske mindre troligt när det händer så snabbt in i sömnen, men nog finns det många symtom som stämmer. Dessutom kräva oftast en partner för att man ens ska upptäcka det då man inte själv förstår det.
Citera
2019-10-20, 15:24
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Nej, barfota är helt nödvändigt.

Fötternas nerver skall känna marken och det är en uråldrig känsla. Du kommer förstå när du provar att gå i mossa i skogen eller på inte alltför hård och spetsig mark.

Dessutom suger fötterna upp näringsämnen genom fotsulorna, vilket insågs när arbetare som kom hem och smutsade ned sina mattor med tungmetaller gjorde barnens barfotalek däromkring att de blev förgiftade.

Gå inte i förgiftad mark, men gå i skogen, det gör dig gott.

Dessutom älskar skogen djurens stress, den livnär sig på den. Den tar din stress med glädje och tillbaka får du ett häpnadsväckande lugnt. Andas in naturens lugn, och andas ut din stress i skogen. Det blir en symbios. Hjärtpulsen rasar 10-20 slag per minut mindre och du känner närvaro. Du kan meditera genom att bara vara uppmärksam på små detaljer: Hur du andas, att du andas, ditt hjärtas slag, naturens prassel i vinden, porlande bäck, kraxande kråka, känslan av löv mot din hand.

Helt plötsligt är din ångest, ängslan och stress borta. Den är uppsugen av skogen och naturen.

Nu börjar du även få kraft av naturen. Den fyller på din styrka. Du får kontroll.

Nu kan du välkomna panikångesten varje gång den kommer, för den är bara tillfällig och vill till naturen igen.

Om du har problem att sova på nätterna så slut dina ögon, låtsas att du kopplar av (eftersom du är i panik så spelar du lugn som ett skådespel) sen ser du skogen framför dig. …. Du känner vinden, det är lite kyligt och fuktigt. Du känner doften av svamp och jord. Du kan åter minnas känslan av dina fotsulor mot den kalla våta mossan och de små saker som finns där. Du hör skogen prata med dig genom den porlande bäcken och de prasslande löven.... du börjar drömma.

Det är enklare än man först tror. Men inte alla klarar detta på egen hand.
Det är flera gånger lättare om du först faktiskt har upplevt naturen barfota någon gång.

Sen lyssnar du på Heilung. Du blir åter ditt rätta jag, ditt ur.

Har du fortfarande problem, gå till läkaren först och främst.
Därefter:
Din rygg kan vara orsaken till att du vaknar så kraftigt. Det är nerver som är i kläm. Speciellt vagusnerven precis där bröstkorgen börjar och nacken tar vid. Det kan göra så man vaknar med en elektrisk impuls som inte är nådig. Hela kroppen spasmar för en millisekund.

Gör så här:
Ligg på rygg. Tryck bak huvudet mot sängen och andas in så mycket du kan samtidigt som du trycker skulderbladen inåt ryggen och ned mot sängen, och sen håller du upp vänster armen och sträcker den över huvudet. Rör runt den lite tills du känner att något händer.

Andas ut igen och gör liknande andningar ibland. Böj dig lätt åt höger och tryck samtidigt höger skulderblad in och nedåt mot sängen mot centrum av ryggen. Håll sen upp båda händerna ovanför dig och tryck dem mot varandra.

Använd en bok eller annat föremål om det känns lättare, samtidigt som du trycker händerna, knogarna eller fingrarna mot varandra så för du armarna sakta ovanför ditt huvud. Du kan göra detta sittande också och då kan du fortsätta att föra händerna bakom ditt huvud fortfarande tryckande ihop dem. Andas in riktigt djupt och se till att revbenen särar på sig rejält, men ta inte i, gör det varsamt. Det krävs inte styrka, utan bara rörelse.

Om du hittar var nervklämmet i ryggen eller nacken är så kommer du känna det.

Citat:
Ursprungligen postat av ASAPROCKY
Känner igen det där med att bli ”skrämd”, har hänt mig tre-fyra gånger senast när jag suttit i datorstolen gick ur rummet och skulle gå ner för trappan då hjärnan och kroppen får en plötsligt kortslutning och typ hugger till samtidigt som man fryser till, riktigt obehagligt.
Senast redigerad av ModerRota 2019-10-20 kl. 16:01.
Citera
2019-10-20, 15:30
Medlem
kontrarevolutionars avatar
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hypnic_jerk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in