Citat:
Jag kan inte säga att ja har de stressigt under dagarna. Däremot mycket ångestkänslor och de gör mig stressad.
Är till 100% säkert på att de sitter mentalt de ingenting fysiskt. Men även om man vet de så vet man inte direkt va man ska göra.
Hur kom du ifrån det? Meditera du läste du en bra självhjälpsbok?
Jag förstår att man behöver ändra om i sitt liv och de håller jag på att göra. Just därför stör det mig ännu mer, allt handlar om tålamod men min hjärna samarbetar inte här.
Kan även tillägga att ja får sånna muskelryckningar i kroppen. De gör inte ont och är inte hela tiden. Men kommer ibland.
Är min kropp spänd elle va e de frågan om?
Är till 100% säkert på att de sitter mentalt de ingenting fysiskt. Men även om man vet de så vet man inte direkt va man ska göra.
Hur kom du ifrån det? Meditera du läste du en bra självhjälpsbok?
Jag förstår att man behöver ändra om i sitt liv och de håller jag på att göra. Just därför stör det mig ännu mer, allt handlar om tålamod men min hjärna samarbetar inte här.
Kan även tillägga att ja får sånna muskelryckningar i kroppen. De gör inte ont och är inte hela tiden. Men kommer ibland.
Är min kropp spänd elle va e de frågan om?
Förstår dig. Jag mediterar 10-15 min varje dag, det hjälper. Jag ser att du har samma problem som jag hade, du försöker verkligen förändra dig men motgångarna gör dig frustrerad och skapar mer ångest. Jag har tidigare alltid levt efter mottot "jag har ingen rätt att klaga om jag inte försöker göra något åt det". Men ju mer jag försökte förändra och få bort ångesten, desto värre blev den. Den stora förändringen för mig var acceptans.
Ett exempel: Om jag skulle få ett sånt här ryck och vakna upp mitt i natten helt svettig och bankande puls så hade jag tidigare tänkt "å nej det hände igen" och se det som ett misslyckande, få ångest av att det hände och få ångest över om det kommer hända igen.
Nu om jag skulle få ett så tänker jag: "aha det hände igen och det är inte hela världen". Det skapar lugn och jag blir inte rädd för om det skulle hända igen. Kroppen är i fight or flight läge, så jag brukar gå upp, läsa en bok och dricka lite te för att lugna ner mig lite. Hitta något avslappnade som passar dig. Kolla aldrig på klockan under natten.
Ju mer du kämpar mot ångesten desto värre blir den. Jag brukar se på ångest som en dragkamp, du själv vid ena delen av repet och ångesten på andra. Desto mer du drar i repet, desto mer kommer ångesten att dra tillbaka. Sedan ska man såklart göra saker som hjälper. Träna, träffa vänner, meditera hjälper för mig.