Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-10-20, 04:52
  #1
Medlem
Bassplays avatar
Okay, jag fick jobb ett par månader sen och fick schemalagda veckor där jag har jour för kvällen och natten..

Det var sagt att man skulle få ca 5000 i veckan och upp till 10000 om det blir mycket jobb..
Hur som helst, det har nu passerat 5 veckor och jag har inte blivit inringd en enda gång,
De första två veckorna låg under första månaden så jag tyckte inte det var konstigt att jag inte fick lön den månaden, men när den 25e kom nästa månad var det fortfarande tomt på kontot och jag hör av mig till min chef som påstår att, ''eftersom du bara varit hemma kan inte få någon lön'' Hur kan det gå ihop?


Såvitt jag vet ska man få ersättning oavsett om man har jour, men högre om man behöver åka in till jobbet.
Att dom väljer att ringa någon annan som har jour borde väl inte spela någon roll? ( vi är alltid två som har det samtidigt )
Vid sökningar på nätet verkar det som att jag borde få något..
Vad säger ni?
Citera
2019-10-20, 05:43
  #2
Avstängd
56K-Problems avatar
Vad står det i avtalet?
Citera
2019-10-20, 05:46
  #3
Medlem
Haajibs avatar
Läs igenom kontraktet du skrev på.
Citera
2019-10-20, 05:47
  #4
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 56K-Problem
Vad står det i avtalet?
Inte fått något trots att jag tjatar om det.
Citera
2019-10-20, 05:49
  #5
Avstängd
56K-Problems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Inte fått något trots att jag tjatar om det.

Då har du inte rätt till en endaste krona även om du hade varit på 20 jour-uppdrag, åas sidan har du inga skyldigheter mot arbetsgivaren be honom dra åt helvete och skaffa ett annat kneg.
Citera
2019-10-20, 05:51
  #6
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 56K-Problem
Då har du inte rätt till en endaste krona även om du hade varit på 20 jour-uppdrag, åas sidan har du inga skyldigheter mot arbetsgivaren be honom dra åt helvete och skaffa ett annat kneg.


Tack för svar
Citera
2019-10-20, 07:41
  #7
Medlem
Kommunerna brukar vara bättre på arbetsrätt och att följa avtal. Jag får en känsla att det här gäller privat verksamhet. Du borde i alla fall få en tydlig muntlig redogörelse för vad som gäller. Och vad som gäller när du inte blir uppringd.
Citera
2019-10-20, 07:46
  #8
Medlem
torrenttobbes avatar
Hela poängen med beredskap är ju att man ska få en peng även om ingenting händer. man får betalt för tiden man inte kan planera annat på så att säga.
Om du inte är nöjd med svaret från din chef så går du till din chefs chef. Brukar lösa sig då om det är ett någorlunda seriöst företag.
Citera
2019-10-20, 08:39
  #9
Medlem
ProPapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Okay, jag fick jobb ett par månader sen och fick schemalagda veckor där jag har jour för kvällen och natten..

Det var sagt att man skulle få ca 5000 i veckan och upp till 10000 om det blir mycket jobb..
Hur som helst, det har nu passerat 5 veckor och jag har inte blivit inringd en enda gång,
De första två veckorna låg under första månaden så jag tyckte inte det var konstigt att jag inte fick lön den månaden, men när den 25e kom nästa månad var det fortfarande tomt på kontot och jag hör av mig till min chef som påstår att, ''eftersom du bara varit hemma kan inte få någon lön'' Hur kan det gå ihop?


Såvitt jag vet ska man få ersättning oavsett om man har jour, men högre om man behöver åka in till jobbet.
Att dom väljer att ringa någon annan som har jour borde väl inte spela någon roll? ( vi är alltid två som har det samtidigt )
Vid sökningar på nätet verkar det som att jag borde få något..
Vad säger ni?

Klart att du ska ha betalt för att vara redo att åka på jobb.

Har varit med om att chefen som trodde han var smart, planerat in en timmas obetald rast mitt i passet. Om telefonen ringde skulle man avsluta rasten och fara iväg. Lämnade dock alltid den stora jourtelefonen på jobbet och tog min obetalda rast i det fria, oftast badhuset. En gång när jag kom tillbaka efter rasten hade telefonen flera missade samtal från vår viktigaste kund. Ringde upp och fick information om att de haft ett akutärende vilket de till slut löste med vår konkurrent. Kunden bröt i samma veva vårt fleråriga leverantörsavtal.

Efter denna lärdom införde chefen jourersättning under rasten.
Citera
2019-10-20, 09:04
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Klart att du ska ha betalt för att vara redo att åka på jobb.

Har varit med om att chefen som trodde han var smart, planerat in en timmas obetald rast mitt i passet. Om telefonen ringde skulle man avsluta rasten och fara iväg. Lämnade dock alltid den stora jourtelefonen på jobbet och tog min obetalda rast i det fria, oftast badhuset. En gång när jag kom tillbaka efter rasten hade telefonen flera missade samtal från vår viktigaste kund. Ringde upp och fick information om att de haft ett akutärende vilket de till slut löste med vår konkurrent. Kunden bröt i samma veva vårt fleråriga leverantörsavtal.

Efter denna lärdom införde chefen jourersättning under rasten.

Helt rätt! Har man obetald rast ska man kunna lämna jobbet och t.ex. dra till badhuset precis som du gjorde.

Allt för många chefer utnyttjar de anställda.
Citera
2019-10-20, 09:31
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Inte fått något trots att jag tjatar om det.

Du har med andra ord inte ens ett anställningsavtal. Låter som en ”arbetsgivare” som utnyttjar personer som du som inte vet hur anställningar fungerar.
Citera
2019-10-20, 09:52
  #12
Medlem
Ska vi gissa att ts inte är med i facket?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback