2020-04-12, 14:05
Bannlyst
Finns få artister som ens kan sjunga i dag. Madonna, Britney Spears, Janet Jackson, Pink och alla boybands kan iaf inte. Det säger även Elton John they are all studio "artists"´, som alla judeproducenterna tjenar big bucks på. Celine Dion kan sjunga och många country artister.
Citera
2020-04-12, 14:10
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edmonton
Finns få artister som ens kan sjunga i dag. Madonna, Britney Spears, Janet Jackson, Pink och alla boybands kan iaf inte. Det säger även Elton John they are all studio "artists"´, som alla judeproducenterna tjenar big bucks på. Celine Dion kan sjunga och många country artister.

Finns det inga artister som debuterade senare än år 2000 som kan sjunga en ton då?
Citera
2020-04-12, 14:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Finns det inga artister som debuterade senare än år 2000 som kan sjunga en ton då?

De som e stora i dag Beyonce, Katy Perry och Taylor Swift låter inte bra live. Beyonce hade bandspelare med när hon skulle "sjunga" till super bowl. Lady Gaga låter faktisk helt ok, annars ser det mörkt ut.
Citera
2020-04-12, 14:20
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Dylan? Jösssssses! Han är en fruktansvärt tråkig gnällgubbe, (+ en usel sångare + munspelare + gitarrist å allt annat han rör i tonväg), som jag bara har hört en enda bra inspelad låt med ("It's not dark yet"). Jag hade oturen att gå förbi stora scenen på Roskilde då han spelade live där i slutet av 90-talet. Jag/vi stod ut i 2-3 låtar. Fruktansvärt tråkig livetillställning. Man står ju inte ut med karln.
Gillar du inte ens hans klassiska period andra halvan av 60-talet? - själv älskar jag detta: https://www.youtube.com/watch?v=we37yX3zpKA
Citera
2020-04-12, 14:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Gillar du inte ens hans klassiska period andra halvan av 60-talet? - själv älskar jag detta: https://www.youtube.com/watch?v=we37yX3zpKA

Nix. Inte alls. Jag tycker det är hemskt.
Citera
2020-04-12, 14:36
Bannlyst
Citat:
Finns få artister som ens kan sjunga i dag. Madonna, Britney Spears, Janet Jackson, Pink...

Dom här artisterna känns inte jätte-"idag".
Citera
2020-04-13, 02:11
Medlem
Dofternas avatar
Tycker att Harry Styles är intressant. Tror han levererar storverk inom en snar framtid.
https://www.youtube.com/watch?v=Tqm7-zN5s8k

Har han iofs redan gjort.
https://www.youtube.com/watch?v=qN4ooNx77u0

En bra låt är ju en bra låt.
Senast redigerad av Dofterna 2020-04-13 kl. 02:15.
Citera
2020-04-13, 02:30
Medlem
TuffRobbans avatar
Citat:

Det är det som har lätt mig till country. Älskar, beundrar de där stämmorna. Svenskar, engelsmän, irländare, sydstatsamerikaner har sjungandet i blodet: de sjunger vid middagsbordet, i kyrkan, ja vid varje tillfälle som ges. Min mor sa en gång: Vet du varför jag beundrar musiker/sångare? För de är ofta djupt glada människor. (Hon syftade odck mer på klassisk musik, piano osv.)

Finns givetvis tonvis av exempel och jag själv är verkligen inte kunnig på artistiskt/akademiskt/conservatoire- vis. Dock älskar jag hur Sara Evans sjunger här till exempel. Men vilken stämma! VILKEN STÄMMA! https://www.youtube.com/watch?v=E9X_DzfXd6E
Citera
2020-04-13, 03:20
Medlem
Geomeisters avatar
Grejen med Elvis Presley, The Beatles, Bob Dylan och kanske någon till är den ultimata gud-statusen dessa fått genom åren. Samtliga hade bra timing och samtliga har minst sagt varit aktiva, men hur många har hört alla låtar med någon av dessa? Speciellt Bob Dylan som släppt så mycket musik att det nästan är löjligt.

Det är inte artisterna jag pekar på utan deras status. För mig är det givet att alla som gjort ett visst antal album slängt in en del filler, pretentiöst, halvkasst eller skämtsamt. Något i sista sekund för att fylla på ett album. Misslyckade intron osv. Det är inte slutet på världen, men påpekar man det för vissa gällande dessa artister blir man dumförklarad. Det är mänskligt att göra fel. Hade jag släppt 35 album hade jag också gjort ett antal dåliga låtar - Garanterat.

Personligen gillar jag verkligen Dire Straits, men är albumen perfekta? Är alla låtar lika bra som dom 5-10 bästa? Är Mark Knopfler som soloartist verkligen SÅ intressant eller mer halvtråkig gubbe som fortfarande kan spela gitarr, men fastnat i något låtskrivarträsk där det mesta låter likadant? Jag kan uppskatta hans soloalbum, men dessa skulle glömmas bort rätt snart om det inte vore för hans år i Dire Straits. Tror inte skivbolagen skulle backat upp honom särskilt länge heller om han bara dykt upp som äldre och börjat ifrån sin solokarriär. Det kan jag erkänna - Varför är det så svårt för vissa och erkänna att någon över dom övre nämnda gjorde en del snedsteg eller låtar som inte är så överdrivet bra?
Citera
2020-04-13, 03:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TuffRobban
Det är det som har lätt mig till country. Älskar, beundrar de där stämmorna. Svenskar, engelsmän, irländare, sydstatsamerikaner har sjungandet i blodet: de sjunger vid middagsbordet, i kyrkan, ja vid varje tillfälle som ges.

Vad finns det för bra svensk country egentligen? Alf Robertsson är väl det enda jag kommer på. Det är väl inte True Country det här kanske, men ändå.

Alf Robertson ‎– Hundar & Ungar Och Hembryggt Äppelvin (1977)
https://www.youtube.com/watch?v=1x4_9pkDxW0
Citera
2020-04-13, 03:47
Medlem
kansascityshuffles avatar
Alicia Keys. 🎹
Ungefär som att jag skulle heta guitar.

Men sjunga kan hon.
https://youtu.be/NFCsuDcWqY0
Citera
2020-04-13, 03:59
Medlem
TuffRobbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Grejen med Elvis Presley, The Beatles, Bob Dylan och kanske någon till är den ultimata gud-statusen dessa fått genom åren. Samtliga hade bra timing och samtliga har minst sagt varit aktiva, men hur många har hört alla låtar med någon av dessa? Speciellt Bob Dylan som släppt så mycket musik att det nästan är löjligt.

Det är inte artisterna jag pekar på utan deras status. För mig är det givet att alla som gjort ett visst antal album slängt in en del filler, pretentiöst, halvkasst eller skämtsamt. Något i sista sekund för att fylla på ett album. Misslyckade intron osv. Det är inte slutet på världen, men påpekar man det för vissa gällande dessa artister blir man dumförklarad. Det är mänskligt att göra fel. Hade jag släppt 35 album hade jag också gjort ett antal dåliga låtar - Garanterat.

Personligen gillar jag verkligen Dire Straits, men är albumen perfekta? Är alla låtar lika bra som dom 5-10 bästa? Är Mark Knopfler som soloartist verkligen SÅ intressant eller mer halvtråkig gubbe som fortfarande kan spela gitarr, men fastnat i något låtskrivarträsk där det mesta låter likadant? Jag kan uppskatta hans soloalbum, men dessa skulle glömmas bort rätt snart om det inte vore för hans år i Dire Straits. Tror inte skivbolagen skulle backat upp honom särskilt länge heller om han bara dykt upp som äldre och börjat ifrån sin solokarriär. Det kan jag erkänna - Varför är det så svårt för vissa och erkänna att någon över dom övre nämnda gjorde en del snedsteg eller låtar som inte är så överdrivet bra?

Av en slump hörde jag låten Brothers in arms häromdagen. Trodde verkligen att den var sönderspelad fast kände något annorlunda denna gång. Lev och lär.
Det är intressant det du skriver angående Dire Straits: halvtråkig gubbe summerar och med all min respekt för alla dessa artister vars plattor jag har köpt så kanske kan Dire Straits klassas med Phil Collins, Simply Red mm. i all välmening som borgliga artister och borgliga konserter: där publiken består av verkligen tjusiga personer som känner trygghet, dansar och har riktigt kul (då en Motöhead- konsert är lika behaglig och trygg fast de går inte dit).

Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Vad finns det för bra svensk country egentligen? Alf Robertsson är väl det enda jag kommer på. Det är väl inte True Country det här kanske, men ändå.

Alf Robertson ‎– Hundar & Ungar Och Hembryggt Äppelvin (1977)
https://www.youtube.com/watch?v=1x4_9pkDxW0

Känner inga svenska country artister och nämnde svenskar som folk som har stämmor och sjungandet i blodet på grund av denna vana av dikter, sjungadet vid middagar, kyrka osv.
Bland de svenska röster som berör mig, typ vilken stämma, finns Mauro Scocco och Lisa Nilsson.
Senast redigerad av TuffRobban 2020-04-13 kl. 04:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in