2024-01-21, 23:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iwaalgeudat
Finns det verkligen sådana människor? Hur kan man som gitarrist inte uppskatta lite gitarr runkande från Marty Friedman eller surf legendarer som Dick Dale och Randy Holden.
Dick Dale kan väl ändå inte gå som "shredding"? Ska inte "shredding" bara vara snabba metal å hårdrockssolon, typ?
Citera
2024-01-21, 23:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Fyra första var bra, därefter blev det successivt mer och mer blajja. Men Svensson-folket som vill höra Enter Sandman ser till att de fortfarande säljer oavsett vad. Sorgligt.
Den (Enter Sanman) är rätt bra i Bandit Rock, med extrem kompression. Ett par gånger åtminstone. Men rätt kass annars.
Citera
2024-01-21, 23:52
Bannlyst
Def Leppard är ett av dom absolut bästa hårdrocksbanden från 80-talet och håller än idag. Till skillnad från nästan all annan hårdrock från 80-talet.
Citera
2024-01-22, 00:10
Medlem
iwaalgeudats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Fyra första var bra, därefter blev det successivt mer och mer blajja. Men Svensson-folket som vill höra Enter Sandman ser till att de fortfarande säljer oavsett vad. Sorgligt.

Japp. Det är ett väldigt vanligt förekommande påstående från tekniskt begränsade gitarrister.
Visst kan man föredra långsamma och melodiska solon, men alla kan hitta shredding som man uppskattar bara man vidgar sina vyer. Det finns bra och dåligt inom båda kategorierna.

Jahapp där ser man. Ukulele kanske är ett mer passande instrument för dessa människor.

Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Dick Dale kan väl ändå inte gå som "shredding"? Ska inte "shredding" bara vara snabba metal å hårdrockssolon, typ?

Nja, du kan ju shredda riff också.
Dick han kunde shredda, skulle till och med säga att många metal shreddare ligger i lä.
Kanske inte världens snabbaste men.
Dick var en stor influens för många metal shreddare och andra gitarr runkare.
https://www.youtube.com/watch?v=b4e1IVOAjW0 strax innan 1min in
Citera
2024-01-22, 01:55
Medlem
Citat:
Def Leppard är ett av dom absolut bästa hårdrocksbanden från 80-talet och håller än idag. Till skillnad från nästan all annan hårdrock från 80-talet.

De är bra, men finns bra mycket bättre, Mötley Crüe, Iron Maiden, KISS, Van Halen, AC/DC för att nämna några
Citera
2024-01-22, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Punk är bättre än prog.

No shit, och vatten är godare att dricka än kiss, tror du missuppfattat tråden
Citera
2024-01-22, 07:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
De är bra, men finns bra mycket bättre, Mötley Crüe, Iron Maiden, KISS, Van Halen, AC/DC för att nämna några
Facit!!!!: endast Iron Maiden, AC/DC, Van Halen (rangordnade) och är bättre än Def Leppard. Mötley Crüe dansade en sommar med Shout at the Devil och KISS är ett riktigt skitband, generellt sett.
Citera
2024-01-22, 07:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iwaalgeudat
Nja, du kan ju shredda riff också.
Dick han kunde shredda, skulle till och med säga att många metal shreddare ligger i lä.
Kanske inte världens snabbaste men.
Dick var en stor influens för många metal shreddare och andra gitarr runkare.
https://www.youtube.com/watch?v=b4e1IVOAjW0 strax innan 1min in
Jahaja. Jag är inget större fan av Dick Dale. Man tröttnar snabbt på det där tycker jag. Jag tror meningarna om vad "shredding" är går isär. Personligen tycker jag att "shredding" är väldigt tråkigt. Jag rekommenderar alla som gillar det att kolla in någon ryss som spelat flest toner per sekund, eller något. På "tuben". Jag orkar inte ens leta fram det.

Här har vi ett shredding-skräckexempel. Det är robotgitarrer:
Michael Angelo Batio Double Guitar Shred Medley
https://www.youtube.com/watch?v=uJ6oABxbSaM
Fruktansvärt själlöst och tråkigt (med peruk "på sniskan", typ). Hur någon kan tycka det där är bra kan jag inte förstå. Låter förjävligt (falskt) vid 2:58 nånting också.

Här är en av dom bästa, eller åtminstone coolaste, "shredders" jag hört. Galet solo. Det krävs väl en fransk tjej för att krossa alla gubbar?
Beat The Bastards - The Exploited (cover by Juliette Valduriez)
https://www.youtube.com/watch?v=0kVufBq5VRY&t=38s

Lekstuga med Bark at the Moon också:
Bark At The Moon - Ozzy Osbourne (cover by Juliette Valduriez)
https://www.youtube.com/watch?v=Vkj4bU8lozc
Senast redigerad av realFEZ 2024-01-22 kl. 07:35.
Citera
2024-01-22, 12:05
Medlem
Citat:
Facit!!!!: endast Iron Maiden, AC/DC, Van Halen (rangordnade) och är bättre än Def Leppard. Mötley Crüe dansade en sommar med Shout at the Devil och KISS är ett riktigt skitband, generellt sett.

Mötley Crüe är det bästa som hänt Rock :O
Citera
2024-02-07, 17:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Mötley Crüe är det bästa som hänt Rock :O
Varför då? Hur skulle dom kunna vara bättre än t.ex. AC/DC när det gäller rock?
Citera
2024-02-08, 18:35
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Varför då? Hur skulle dom kunna vara bättre än t.ex. AC/DC när det gäller rock?

AC/DC är bra men de har släppt mycket mediokert också. Det har Mötley också gjort iofs. Men Shout At The Devil, där snackar vi bra platta! En av mina guilty pleasures.
Citera
2024-02-09, 05:24
Medlem
Jag tycker arabiska hyllningslåtar till diktatorer är riktigt svängiga. Som denna https://youtu.be/vSVYdWWMoog?si=c3IFDogW0M8mtTKh

Dom sjunger om att dom ska rösta på Bashar al-Assad, som vann valet i fråga med 97%. Underbart crescendo redan 00:45 in i låten. Text ingår i videon och melodin känns nästan som att dom försöker "trolla" motståndaren.

En underbar dänga som förtjänar mer uppmärksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in