2023-12-23, 00:42
Medlem
Kotte456s avatar
Bat Out of Hell med Meat Loaf är för dansbandsmänniskor som vill säga "Jag är tuff, jag tycker också om hårdrock".
Citera
2024-01-04, 21:55
Medlem
Adelaides avatar
Punk är bättre än prog.
Citera
2024-01-09, 06:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Punk är bättre än prog.
Man får hoppas att Adelaide blev avstängd för att det var en så pass slätstruket kontroversiell musikåsikt. Alla vet ju att punk är bättre än prog.

Efter en period där jag lyssnat på lite hårdrock å metal kan jag konstatera b.la. att Metallica är tämligen värdelösa egentligen. Ingenting håller egentligen då Lars Ulrich spelar så pass dåligt (åtminstone på Kill 'em All och Master of Puppets) att man inte riktigt orkar lyssna. Förr hade jag för mig att han spelar ok på dom skivorna, men han gör ju inte ens det.

Det och att Guns 'n Roses är ett rent White Trash-plojband som det inte går att lyssna på öht. Jag förstår inte hur någon kan lyssna på t.ex. "Welcome to the jungle" på allvar, alls? Det är egentligen, så klart, Axl Rose som bara är rent löjeväckande. Och t.ex. "Knocking on Heavens Door" är ju ren parodi på musik i stort sett. Producenten borde ha avbrutit inspelningen och bara sagt: "Det här funkar inte". Att dom inte är särskilt bra gitarrister vet man också. Det låter ...stappligt.

Ska säga att jag hört Guns n' Roses i radio. Skulle inte lyssna aktivt på dom. Metallica försökte jag lyssna aktivt på. Nej, tacka vet jag t.ex. Metal Church, Def Leppard, L.A. Guns, Sabaton och annat som håller i längden.
Citera
2024-01-09, 06:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kotte456
Bat Out of Hell med Meat Loaf är för dansbandsmänniskor som vill säga "Jag är tuff, jag tycker också om hårdrock".
Äh. Den är ju skitabra. Det är väl rockopera förresten. Inte hårdrock?
Citera
2024-01-09, 06:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jesusmarychain
Thåströms solokarriär är rätt så mkt bättre än Ebba Grön (bra band) och Imperiet (rätt så såsigt band, daterat)
Jag tycker i stort sett allt är dåligt. Ett par bra låtar har han presterat. Man får hoppas att det inte är många som lyssnar på Imperiet idag åtminstone. "Märk hur vår skugga"??? 🥶 Kalkonmusik där med videon oXå. Vad höll dom på med?
Citera
2024-01-09, 06:21
Bannlyst
Blink 182s senaste "stänkare" är riktigt, riktigt bra!

Blink 182 - Dance With Me
https://www.youtube.com/watch?v=LUEYNuVeA9Y
Citera
2024-01-21, 17:46
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Gitarrister som per automatik avskyr shredding och samtidigt tjatar om "ton" och "känsla", är med största sannolikhet bara sura för att de själva inte kan spela snabbt.
Citera
2024-01-21, 18:29
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kotte456

Eller för människor som tror att de gör allt för kärleken och gråtande lyssnar till "I will do anything for love".
Citera
2024-01-21, 18:54
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Fortsätter på liknande spår som Meat Loaf-kommentaren.

Metallica är hårdrock för folk som egentligen inte gillar hårdrock, och har man dem som favoritband så har man oftast inga vidare referensramar.
Citera
2024-01-21, 19:47
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Fortsätter på liknande spår som Meat Loaf-kommentaren.

Metallica är hårdrock för folk som egentligen inte gillar hårdrock, och har man dem som favoritband så har man oftast inga vidare referensramar.

De som gillade Metallica efter "The Black album" var ju ofta rätt mainstream när jag gick i gymnasiet, när Death och Black Metal hade fått ett uppsving, bl.a. iom kyrkbränningarna och Grevens mord på Mayhems gitarrist Euronymous i början av 90-talet. Då framhöll dessa bl.a. Slayer, Celtic Frost, Bathory och Venom som föregångare. Men Slayer inspirerades ju av tidiga Metallica.

Men skivorna "Master of Puppets" och "Ride the lightning" är ändå skivor man återkommer till.
Citera
2024-01-21, 20:08
Medlem
iwaalgeudats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Gitarrister som per automatik avskyr shredding och samtidigt tjatar om "ton" och "känsla", är med största sannolikhet bara sura för att de själva inte kan spela snabbt.
Finns det verkligen sådana människor? Hur kan man som gitarrist inte uppskatta lite gitarr runkande från Marty Friedman eller surf legendarer som Dick Dale och Randy Holden.
Citera
2024-01-21, 23:28
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
De som gillade Metallica efter "The Black album" var ju ofta rätt mainstream när jag gick i gymnasiet, när Death och Black Metal hade fått ett uppsving, bl.a. iom kyrkbränningarna och Grevens mord på Mayhems gitarrist Euronymous i början av 90-talet. Då framhöll dessa bl.a. Slayer, Celtic Frost, Bathory och Venom som föregångare. Men Slayer inspirerades ju av tidiga Metallica.

Men skivorna "Master of Puppets" och "Ride the lightning" är ändå skivor man återkommer till.
Fyra första var bra, därefter blev det successivt mer och mer blajja. Men Svensson-folket som vill höra Enter Sandman ser till att de fortfarande säljer oavsett vad. Sorgligt.

Citat:
Ursprungligen postat av iwaalgeudat
Finns det verkligen sådana människor? Hur kan man som gitarrist inte uppskatta lite gitarr runkande från Marty Friedman eller surf legendarer som Dick Dale och Randy Holden.
Japp. Det är ett väldigt vanligt förekommande påstående från tekniskt begränsade gitarrister.
Visst kan man föredra långsamma och melodiska solon, men alla kan hitta shredding som man uppskattar bara man vidgar sina vyer. Det finns bra och dåligt inom båda kategorierna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in