2023-09-10, 22:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vellmann-Villmann
Va!?!?, så musiken dog innan nästan alla metalband startade?, vad i h*lvete menas med detta

Nja, dog är väl att ta i. Kvaliteten var ändå hyfsat hög på slutet av 70-talet och början av 80-talet. Flera redan etablerade band och artister släppte några riktigt bra album under den perioden.

Men efter säg 75-76 så var ju hårdrock/metal, den progressiva rocken, jazz fusion m.m. utdöende.

Men NWOBHM-banden som jag antar att du syftar på var en frisk fläkt det håller jag med om.

Sen en bit in på 80-talet blev ju musikvärlden rätt enkelspårig. Det var antingen syntpop eller pudelrock som gällde. Säger inte att allt det var skit dock, en del var riktigt bra. Men det fanns ju mer stilar och mångsidighet på 70-talet i min mening.

Men det gjordes mycket skräp förr i tiden också. Om man bortser från de stora banden så var det mesta av den progressiva rocken ren skit, man får vada igenom timtal av dynga för att hitta guldkornen, och det gjordes alldeles för mycket med sång på romanska språk för min smak.
Senast redigerad av Pecka- 2023-09-10 kl. 22:20.
Citera
2023-09-10, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Nja, dog är väl att ta i. Kvaliteten var ändå hyfsat hög på slutet av 70-talet och början av 80-talet. Flera redan etablerade band och artister släppte några riktigt bra album under den perioden.

Men efter säg 75-76 så var ju hårdrock/metal, den progressiva rocken, jazz fusion m.m. utdöende.

Men NWOBHM-banden som jag antar att du syftar på var en frisk fläkt det håller jag med om.

Sen en bit in på 80-talet blev ju musikvärlden rätt enkelspårig. Det var antingen syntpop eller pudelrock som gällde. Säger inte att allt det var skit dock, en del var riktigt bra. Men det fanns ju mer stilar och mångsidighet på 70-talet i min mening.

Jo men det har ju verkligen med genren att göra också, du har ju poänger framförallt inom de genrerna som du tar upp även om jag inte håller med sett över ett "all-musik" perspektiv.

Glam-metallen tycker jag personligen verkligen hade sina stunder med flera bra band medan syntpopen kan man koka ner till typ tre låtar totalt sett som jag tycker är bra med typ 99 procent skräp
Citera
2023-09-10, 22:18
Medlem
lemmy124s avatar
Citat:
Du skrev det som att man tyda dig att du tycker att Rihannas musik är bra men inte så bra som bra musik va förr, men fortfarande det beror ju på vilken genre man menar om man pratar typ death metal görs ju musik idag som är lika bra som någonsin inom genren, men menar du "vanlig rock" så håller jag med till fullo

Bra och bra med Rihanna vet jag inte. Har aldrig lyssnat på sådan musik självmant; samtidigt är det bättre musik än Bay City Rollers.

Ja extremare musik görs en del bra Black, - Thrashskivor fortfarande. Marduk och Overkill i år har varit bästa.

Men ingenting lika banbrytande görs längre.

Annars ja, såklart rock i allmänhet var bättre förr. Blir det någonsin samma kvalitet som perioden 55-70 någonsin igen skulle jag bli mycket förvånad.
Citera
2023-09-10, 22:20
Medlem
Adelaides avatar
Tycker den bästa musiken gjordes mellan 1966 fram till ca 1973. Därefter började det dala. Mitten till slutet på 70-talet var på sin höjd mediokert. 80-talet var ju antingen synth eller metal, och ingen av dessa intresserar mig. På 90-talet kom det visserligen några intressanta band, men dessa försvann lika fort som de kom. 00-talet och framåt är bara skräp med väldigt få undantag.
Citera
2023-09-10, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemmy124
Bra och bra med Rihanna vet jag inte. Har aldrig lyssnat på sådan musik självmant; samtidigt är det bättre musik än Bay City Rollers.

Ja extremare musik görs en del bra Black, - Thrashskivor fortfarande. Marduk och Overkill i år har varit bästa.

Men ingenting lika banbrytande görs längre.

Annars ja, såklart rock i allmänhet var bättre förr. Blir det någonsin samma kvalitet som perioden 55-70 någonsin igen skulle jag bli mycket förvånad.

Nice att du nämner Overkill, älskar verkligen dem, de är i min mening mycket mycket bättre än Metallica som bara har fyra bra album, Overkill har ju ungefär 15 bra album, mer än Metallicas album totalt sett.

När det gäller banbrytande så blir det ju svårare och svårare med tanke på att så mycket redan gjorts, men det behöver ju inte vara banbrytande för att vara bra

Skulle dock lätt välja Bay City Rollers över Rihanna, inget band jag lyssnar på eller ens närheten av att lyssna på, men den musiken är åtminstone gjord på riktiga instrument utan autotune
Citera
2023-09-10, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Tycker den bästa musiken gjordes mellan 1966 fram till ca 1973. Därefter började det dala. Mitten till slutet på 70-talet var på sin höjd mediokert. 80-talet var ju antingen synth eller metal, och ingen av dessa intresserar mig. På 90-talet kom det visserligen några intressanta band, men dessa försvann lika fort som de kom. 00-talet och framåt är bara skräp med väldigt få undantag.

Precis helt beroende av vilken genre man gillar, vilka 90-tals band gillar du?
Citera
2023-09-10, 22:28
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Precis helt beroende av vilken genre man gillar, vilka 90-tals band gillar du?

Neutral Milk Hotel, Pearl Jam och Hole. För att nämna några.
Citera
2023-09-10, 22:36
Medlem
Citat:
Neutral Milk Hotel, Pearl Jam och Hole. För att nämna några.

Ok, Pearl Jam kan jag inte lyssna på pga Vedders röst, Hole är väl ok, du gillar inte AIC eller STP då?
Citera
2023-09-10, 22:57
Medlem
Citat:
Håller helt med.
Fast påpekar man detta offentligt, så får man höra att man är trångsynt. Well, hur många av dagens band kommer man fortfarande lyssna på om 40 år? Försvinnande få.

Beror väl på vilken genre man pratar om. Hiphop och EDM kommer man definitivt att lyssna på om 40 år och se tillbaka på alla de som var med tidigt och utvecklade det.

Sen får man tänka på att utbudet förut var oerhört smalt. Det som fanns hos skivhandlaren och eventuellt spelades på radio någon gång var det folk hade tillgång till. Det går inte att jämföra riktigt.
Idag är konkurrensen sinnessjuk och folk badar i alternativ.

Sen har du den faktorn att så jävla mycket är gjort redan, av bl.a de gamla rockbanden t.ex.
Betydligt svårare idag att hitta ett unikt sound, när det finns miljontals band och producenter.

Men absolut, kan hålla med dig till viss del.
Görs dock mycket bra musik fortfarande, men den får man gräva fram själv.
Inget som spelas på radio/tv direkt.
Citera
2023-09-10, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Beror väl på vilken genre man pratar om. Hiphop och EDM kommer man definitivt att lyssna på om 40 år och se tillbaka på alla de som var med tidigt och utvecklade det.

Sen får man tänka på att utbudet förut var oerhört smalt. Det som fanns hos skivhandlaren och eventuellt spelades på radio någon gång var det folk hade tillgång till. Det går inte att jämföra riktigt.
Idag är konkurrensen sinnessjuk och folk badar i alternativ.

Sen har du den faktorn att så jävla mycket är gjort redan, av bl.a de gamla rockbanden t.ex.
Betydligt svårare idag att hitta ett unikt sound, när det finns miljontals band och producenter.

Men absolut, kan hålla med dig till viss del.
Görs dock mycket bra musik fortfarande, men den får man gräva fram själv.
Inget som spelas på radio/tv direkt.

Om man lägger sitt personliga hat mot Hiphop och EDM åt sidan så har du verkligen satt huvudet på spiken i detta inlägg!
Citera
2023-09-10, 23:15
Medlem
Citat:
Om man lägger sitt personliga hat mot Hiphop och EDM åt sidan så har du verkligen satt huvudet på spiken i detta inlägg!
Skönt!
Vad lyssnar du på själv?
Citera
2023-09-10, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Skönt!
Vad lyssnar du på själv?

Mest metal (något band inom de flesta grenarna men helst thrash, heavy metal, death, doom och metal/deathcore), hårdrock och en del från andra subgenrer av rock som punkrock (även viss pop punk), klassisk rock, "grunge", viss poprock (framförallt äldre) och viss indierock, inget som är utan helt utan gitarr och helt gittardrivet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in