2023-12-01, 21:37
Medlem
VillageOblivias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Iron Maiden har lite svårt att sätta ihop olika delar till låtar.

Det låter väldigt hoppigt mellan parti till parti tycker jag. Som att det är flera olika låtidéer som de bara satt ihop med hjälp av en tombola.

"Afraid To Shoot Strangers" är ett utmärkt expempel på det.
Missförstå mig inte... jag uppskattar verkligen progressiv och experimentell musik, men det känns inte riktigt alltid som att Iron Maiden lyckas sätta ihop sina (individuellt, visserligen bra) partier, till en helt lyckad och enhetlig låt.

Medhåll. En annan sak jag tycker drar ned Iron Maiden, speciellt deras skivor från år 2000 och framåt, är att många riff, refränger o.s.v. repeteras alltför många gånger på raken till den punkt att det bara känns som utfyllnad. Deras låtar har bara blivit längre för varje skiva, men många av låtarna hade mått bättre av att vara en minut eller två kortare. Flera av deras låtar känns som en kortare, klockren ölhävardänga som de envisas med att dra ut till ett progmetal-epos trots att materialet inte riktigt sträcker sig så långt.
Citera
2023-12-01, 22:56
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillageOblivia
Medhåll. En annan sak jag tycker drar ned Iron Maiden, speciellt deras skivor från år 2000 och framåt, är att många riff, refränger o.s.v. repeteras alltför många gånger på raken till den punkt att det bara känns som utfyllnad. Deras låtar har bara blivit längre för varje skiva, men många av låtarna hade mått bättre av att vara en minut eller två kortare. Flera av deras låtar känns som en kortare, klockren ölhävardänga som de envisas med att dra ut till ett progmetal-epos trots att materialet inte riktigt sträcker sig så långt.
Ja, lite så Sen kan jag fortfarande uppskatta en del av Iron Maiden's låtar, men det är en annan sak.
Citera
2023-12-02, 16:06
Medlem
Det viktigaste för att en låt skall vara riktigt fett bra är kompet. Och kompet i AC/DC’s Rocker är fortfarande oöverträffat. Vet inte om det är Angus eller Malcolm som får kompgitarren att låta som den gör men det är perfekt. Dirty deedsversionen förstås.
Senast redigerad av Kokoluring 2023-12-02 kl. 16:12.
Citera
2023-12-02, 16:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring
Det viktigaste för att en låt skall vara riktigt fett bra är kompet. Och kompet i AC/DC’s Rocker är fortfarande oöverträffat. Vet inte om det är Angus eller Malcolm som får kompgitarren att låta som den gör men det är perfekt. Dirty deedsversionen förstås.
Håller med fullständigt! AC/DC gitarr är magi.

För övrigt tycker jag att Eric Gadd låter som en skitnödig fikus.
Citera
2023-12-02, 18:08
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring

Är ju Malcolm som är/var kompgitarristen. Simpa riff, men som diggas med ryggmärgen.
Citera
2023-12-02, 18:32
Medlem
TheNarrowMargins avatar
AC/DC är den musikaliska definitionen av less is more. Så simpelt, men så outstanding och det är omöjligt att inte ryckas med.
Så jävla bra.
Citera
2023-12-09, 01:49
Medlem
Kör vi en liten eländig klagosång över vissa metalcovers på jullåtar... Ja, metalcovers förstärker vissa jullåtar och gör dem helt episka. Däremot finns det rena patrask till Metalband som fullständigt förstör jullåtarna. Ett klockrent skolexempel är Christopher Lee (varför nu en skådespelare skall göra metall?) som totalförstör "The little drummer boy" med hans cover. Jag vet inte vad för band han använder där, om det är Manowar eller Rapsody in Fire, men låten är totalförstörd. Jag kanske är finsmakare i finrummet, men det finns faktiskt stora metalband som klarar att förstärka gamla folklåtar och därmed olika länders jullåtar utan att det låter skit. Vad är det med sk. "Heavy Metal" och förstöra klassiska låtar? Metalcovers med rätt komp, mix och framförallt sångare gör många av julens tråkigaste låtar till episka. Det finns många versioner på "The little drummer boy" och många av dem är helt enkelt prima kvalitet. Så man behöver inte slakta jullåtarna i helt obeskrivna "riffs" och totalt tondöva röster.
Citera
2023-12-09, 02:57
Medlem
Iaghs avatar
Jullåtar är =

Corey Taylor - X-M@$

Det är inte snön som faller - Anders F Rönnblom

Inga covers iofs.
Citera
2023-12-09, 03:05
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Hela jävla världen hyllar Shane McGowan nu när han dött. Så jag antar att det är kontroversiellt att jag tycker att allt han släppt och framför allt The Pouges är hjärndödande tråkigt och förbannat irriterande.

Exceptionellt vidrig åsikt. Glad att hela världen minus du tycker totalt annorlunda.
Citera
2023-12-09, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Kör vi en liten eländig klagosång över vissa metalcovers på jullåtar... Ja, metalcovers förstärker vissa jullåtar och gör dem helt episka. Däremot finns det rena patrask till Metalband som fullständigt förstör jullåtarna. Ett klockrent skolexempel är Christopher Lee (varför nu en skådespelare skall göra metall?) som totalförstör "The little drummer boy" med hans cover. Jag vet inte vad för band han använder där, om det är Manowar eller Rapsody in Fire, men låten är totalförstörd. Jag kanske är finsmakare i finrummet, men det finns faktiskt stora metalband som klarar att förstärka gamla folklåtar och därmed olika länders jullåtar utan att det låter skit. Vad är det med sk. "Heavy Metal" och förstöra klassiska låtar? Metalcovers med rätt komp, mix och framförallt sångare gör många av julens tråkigaste låtar till episka. Det finns många versioner på "The little drummer boy" och många av dem är helt enkelt prima kvalitet. Så man behöver inte slakta jullåtarna i helt obeskrivna "riffs" och totalt tondöva röster.

Metalcovers på kommersiella pophits och liknande är för det mesta otroligt töntigt. Antar att målgruppen är osäkra människor som inte vågar erkänna att de gillar White Christmas, utan måste höra en "tuff" version av den.
Citera
2023-12-09, 10:35
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Metalcovers på kommersiella pophits och liknande är för det mesta otroligt töntigt. Antar att målgruppen är osäkra människor som inte vågar erkänna att de gillar White Christmas, utan måste höra en "tuff" version av den.
Exakt så känner jag också, det var bra beskrivet. De allra flesta "metal covers" är så otroligt intetsägande också. Det enda de gör är att använda distade gitarrer och lite mer baskagge typ. Inte ett uns av kreativt tänk. Det låter så fruktansvärt tråkigt bara.
Citera
2023-12-09, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav

Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Exakt så känner jag också, det var bra beskrivet. De allra flesta "metal covers" är så otroligt intetsägande också. Det enda de gör är att använda distade gitarrer och lite mer baskagge typ. Inte ett uns av kreativt tänk. Det låter så fruktansvärt tråkigt bara.

Testa att lyssna/titta på metall-koncerten Raskasta Joulua så ser ni att det är mycket mer än att lägga på lite trummor. Det är skillnad på att förstärka en folkvisa med metall och att totalförstöra låten så att det inte ens hörs att det är låten de spelar.

Sedan beror smaken på hur man ser på metall, jag misstänker att ni gillar just rörig två-takts-metall med intetsägande melodi. Är man däremot lite mer finsmakare så lyssnar man på den synfoniska versionen av metall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in