2023-09-22, 18:04
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venusinfurs420
Fast egentligen har nog inte Captain Beyond alls åldrats lika bra som de bra sakerna på 80-talet

Helt fel. Captain Beyonds debut är en av världens bästa skivor. 80-talet var förskräckligt rakt igenom.
Citera
2023-09-24, 16:20
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Håller helt med.
Fast påpekar man detta offentligt, så får man höra att man är trångsynt. Well, hur många av dagens band kommer man fortfarande lyssna på om 40 år? Försvinnande få.

Om 40 år? 0,5% av alla band, kanske.
Någon nostalgitripp med musik från 2020 talet iaf lär det ju knappast bli tal om.
Finns ingen sådan musik längre. Inte som den musiken som kom ut på 50-60 talet som man än idag kan dra på en Lördag kväll.
Citera
2023-09-24, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Helt fel. Captain Beyonds debut är en av världens bästa skivor. 80-talet var förskräckligt rakt igenom.

Det är en väldigt bra skiva och det är ett väldigt bra band. Menar mest på att de har hamnat i skuggan väldigt mycket. De lyckades bara helt enkelt inte att bli lika ihågkomna vilket är synd, vilket egentligen inte har något att göra med deras musik. Men jag ser eller hör sällan något med dem.
Sedan gillar jag 80-talet riktigt mycket och då syftar jag inte på hård rock eller heavy metal
Citera
2023-09-24, 22:53
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venusinfurs420
Det är en väldigt bra skiva och det är ett väldigt bra band. Menar mest på att de har hamnat i skuggan väldigt mycket. De lyckades bara helt enkelt inte att bli lika ihågkomna vilket är synd, vilket egentligen inte har något att göra med deras musik. Men jag ser eller hör sällan något med dem.
Sedan gillar jag 80-talet riktigt mycket och då syftar jag inte på hård rock eller heavy metal

De var väl aldrig direkt stora i Europa men hemma i USA hade de en hyfsat stor lyssnarkrets på sin tid. Sen får man även ha i åtanke att bandet endast existerade i 2 år, 71-73. Med undantag för ett skivsläpp 1977.
Hade de hållit på längre så hade de förmodligen blivit mer ihågkomna.

80-talet har jag aldrig riktigt gillat. Dinosaur Jr. har väl nån bra låt, men det är väl typ det.
Citera
2023-09-28, 14:56
Medlem
lemmy124s avatar
All musik Loud Reed har spelat in är överskattad.
Citera
2023-10-09, 01:20
Medlem
Adelaides avatar
Folk som påstår att grunge inte är en musikgenre måste seriöst ha någon skruv lös.
Banden lät inte helt likadana nej, men det gjorde inte Black Sabbath, Deep Purple och Led Zeppelin heller. Grunge är helt enkelt namnet på alternativa rockband som hämtade inspiration från hårdrock och i viss mån punk. Och ALLA har en inre bild av hur grunge låter. Punkt slut...
Senast redigerad av Adelaide 2023-10-09 kl. 01:24.
Citera
2023-10-10, 05:53
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Michael Bolton är en fantastisk sångare, vilket många undgår pga. hans stilistiska val.

Ofta får man höra att han är smörig och gnällig, vilket jag till viss del kan förstå. Det är en stil som han hållit fast vid och det faller inte alla i smaken. Rent sångtekniskt är han dock på extremt hög nivå. Han har ett oerhört register och har sedan 70-talet bevisat att han behärskar allt från hårdrock och glam metal till pop, soul och även opera. Rösten är dessutom extremt välbevarad vid hans nuvarande 70 år.

I min värld är han så mycket mer än bara en "smörsångare". I början av karriären spelade han i samma band som bland annat Bruce Kulick och Aldo Nova, och ansökte även om att bli sångare i Black Sabbath vid ett tillfälle (vilket han själv nekat men Iommi bekräftat). Ex antal samarbeten med Kiss har dessutom förekommit. Hans första skivor är riktigt kvalitativ hårdrock, framför allt skivan Everybody's Crazy. Det var inte förrän 1989 som han sadlade om helt och fokuserade på smör med alldeles för många ballader, vilket tyvärr gjort honom till ett hatobjekt för många.
Citera
2023-10-14, 14:17
Medlem
Adelaides avatar
Mycket som Rolling Stones gjort är väldigt tråkigt att lyssna på.
Citera
2023-10-17, 00:56
Medlem
Sagodjurs avatar
autotune är det bästa som hänt musiken i modern tid.
Citera
2023-10-19, 17:44
Medlem
jymdjakets avatar
Aldrig sett någon påstå annat i ärlighetens namn, men går på känn: Eurodance var bättre musik än modern radiopop.
Citera
2023-10-19, 17:55
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Michael Bolton är en fantastisk sångare, vilket många undgår pga. hans stilistiska val.

Ofta får man höra att han är smörig och gnällig, vilket jag till viss del kan förstå. Det är en stil som han hållit fast vid och det faller inte alla i smaken. Rent sångtekniskt är han dock på extremt hög nivå. Han har ett oerhört register och har sedan 70-talet bevisat att han behärskar allt från hårdrock och glam metal till pop, soul och även opera. Rösten är dessutom extremt välbevarad vid hans nuvarande 70 år.

I min värld är han så mycket mer än bara en "smörsångare". I början av karriären spelade han i samma band som bland annat Bruce Kulick och Aldo Nova, och ansökte även om att bli sångare i Black Sabbath vid ett tillfälle (vilket han själv nekat men Iommi bekräftat). Ex antal samarbeten med Kiss har dessutom förekommit. Hans första skivor är riktigt kvalitativ hårdrock, framför allt skivan Everybody's Crazy. Det var inte förrän 1989 som han sadlade om helt och fokuserade på smör med alldeles för många ballader, vilket tyvärr gjort honom till ett hatobjekt för många.

Osäker på om han är så avskydd, men Copacabana med Barry Manilow är en grym låt, på samma tema i så fall.

Edit: Var visst annat-de-gjort du snackade om. Var inne på bra-är-bra.
Senast redigerad av jymdjaket 2023-10-19 kl. 18:01.
Citera
2023-10-19, 18:08
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Aldrig sett någon påstå annat i ärlighetens namn, men går på känn: Eurodance var bättre musik än modern radiopop.

Ja, och den tidiga house:n / technon med sköna pianoslingor var ännu bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in