2023-08-30, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maestro-Katt
Per Gessle är en värdelös låtskrivare och Gyllene Tider är ett av de absolut sämsta banden någonsin i svensk musikhistoria. Allt de gör låter likadant och de har inte utvecklats över huvud taget sen de började. Felix i Montefjanton nämner Gyllene Tider i videon där han recenserar filmen G - som i gemenskap och även om han skämtade så ligger det ändå en del i det han säger.

Jag förstår inte varför så många avskyr covers. Visst är det både tråkigt och fantasilöst när någon gör en cover och försöker likna originalet så mycket som möjligt men annars finns det gott om väldigt bra covers och en del lyckas faktiskt klå originalet med hästlängder.

Jag stör mig så in i helvete på folk som verkar tycka att texterna är det viktigaste. Visst har texterna en viss betydelse men i min mening så är det själva musiken som väger tyngst. Hur själva musiken låter och hur skicklig man är som musiker/sångare är viktigare enligt mig. För att ta ett par exempel: Finns det någon över huvud taget som lyssnar på Jimi Hendrix bara för texternas skull? Elvis Presley skrev förvisso inte låtarna själv men om texterna är det viktigaste, hur kan han då ha fått epitetet "The King" och vara en av de största artisterna någonsin?

80-talet är det sämsta årtiondet i världshistorien när det gäller musik, bortsett från att det gjordes en del bra rock/metal då. Ozzy Osbourne, Twisted Sister, Def Leppard, Helix och Scorpions (för att nämna några) gjorde ju onekligen bra grejer. Men i övrigt var musiken totalt värdelös och cringe så in i helvete under detta årtionde.

Michael Jackson är en tönt och en av de mest överskattade artisterna som någonsin funnits och någonsin kommer att existera. Han har ungefär lika stor musikalisk betydelse som New Kids On The Block, Westlife, 1 Direction och vilket annat jävla pojkband som helst.

Håller med dig om kritiken mot Elvis, Jackson och Per Gessle, framförallt det om Jackson är fantastiskt traderat!
Citera
2023-08-30, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemmy124
Efter Bunny Wailer och Peter Tosh lämnade The Wailers blev Bob Marleys musik dagispop.

Min åsikt är att allt han gjorde suger
Citera
2023-08-30, 23:15
Medlem
Hur många håller med om att Metallica borde slutat innan The Black Album?, visst finns det några bra låtar i deras katalog efter det men det mesta är skräp, bara att jämföra med Megadeth som fortfarande släpper bra album
Citera
2023-08-31, 06:29
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Per Gessle är en värdelös låtskrivare och Gyllene Tider är ett av de absolut sämsta banden någonsin i svensk musikhistoria. Allt de gör låter likadant och de har inte utvecklats över huvud taget sen de började. Felix i Montefjanton nämner Gyllene Tider i videon där han recenserar filmen G - som i gemenskap och även om han skämtade så ligger det ändå en del i det han säger.

Jag förstår inte varför så många avskyr covers. Visst är det både tråkigt och fantasilöst när någon gör en cover och försöker likna originalet så mycket som möjligt men annars finns det gott om väldigt bra covers och en del lyckas faktiskt klå originalet med hästlängder.

Jag stör mig så in i helvete på folk som verkar tycka att texterna är det viktigaste. Visst har texterna en viss betydelse men i min mening så är det själva musiken som väger tyngst. Hur själva musiken låter och hur skicklig man är som musiker/sångare är viktigare enligt mig. För att ta ett par exempel: Finns det någon över huvud taget som lyssnar på Jimi Hendrix bara för texternas skull? Elvis Presley skrev förvisso inte låtarna själv men om texterna är det viktigaste, hur kan han då ha fått epitetet "The King" och vara en av de största artisterna någonsin?

80-talet är det sämsta årtiondet i världshistorien när det gäller musik, bortsett från att det gjordes en del bra rock/metal då. Ozzy Osbourne, Twisted Sister, Def Leppard, Helix och Scorpions (för att nämna några) gjorde ju onekligen bra grejer. Men i övrigt var musiken totalt värdelös och cringe så in i helvete under detta årtionde.

Michael Jackson är en tönt och en av de mest överskattade artisterna som någonsin funnits och någonsin kommer att existera. Han har ungefär lika stor musikalisk betydelse som New Kids On The Block, Westlife, 1 Direction och vilket annat jävla pojkband som helst.

En del av det där kunde vara skrivet av mig. Har alltid avskytt Per Gessles pubertetsröst och som du säger låter ju allt Gyllene Tider och Roxette gjort likadant. Att han dessutom kunnat gå hem hos unga tjejer även när han själv åldrats med det där löjliga stomatol-flinet och den mesiga rössten han alltid har är för mig en gåta.

Ja, "Lyssna-på-texten"-människor är nog bland det mest upplevelsedödande som finns när det gäller musik. Hur många gånger har man inte festat med folk som drar på någon låt de gillar och säger "Lyssna på texten", och då verkar själva musiken inte vara viktig, sedan när man faktiskt pratar om texten med dem så har de uppenbart inte ens själva lyssnat på den.

Ja, texten är en del av musiken, men själva musiken är det som skapar upplevelsen.

80-talslåtar jag avskyr är bl.a. Foreigners "I wanna know what love is", så tragiskt ångestfull låt, och allt som Rick Astley gjorde, som tjejerna i min klass i grundskolan bara älskade. Likadant Triads "Tänd ett ljus", som alla mer eller mindre gick och sjöng ett tag. Typiskt lättsmält musik för mainstream-folket.

Sedan fanns det givetvis en del bra låtar, men det mesta bra som gjordes under 80-talet var inom hårdrocks/metalscenen som du säger.
Citera
2023-08-31, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
En del av det där kunde vara skrivet av mig. Har alltid avskytt Per Gessles pubertetsröst och som du säger låter ju allt Gyllene Tider och Roxette gjort likadant. Att han dessutom kunnat gå hem hos unga tjejer även när han själv åldrats med det där löjliga stomatol-flinet och den mesiga rössten han alltid har är för mig en gåta.

Ja, "Lyssna-på-texten"-människor är nog bland det mest upplevelsedödande som finns när det gäller musik. Hur många gånger har man inte festat med folk som drar på någon låt de gillar och säger "Lyssna på texten", och då verkar själva musiken inte vara viktig, sedan när man faktiskt pratar om texten med dem så har de uppenbart inte ens själva lyssnat på den.

Ja, texten är en del av musiken, men själva musiken är det som skapar upplevelsen.

80-talslåtar jag avskyr är bl.a. Foreigners "I wanna know what love is", så tragiskt ångestfull låt, och allt som Rick Astley gjorde, som tjejerna i min klass i grundskolan bara älskade. Likadant Triads "Tänd ett ljus", som alla mer eller mindre gick och sjöng ett tag. Typiskt lättsmält musik för mainstream-folket.

Sedan fanns det givetvis en del bra låtar, men det mesta bra som gjordes under 80-talet var inom hårdrocks/metalscenen som du säger.

Just den låten skulle jag säga är ångerfull på ett bra sätt, men sen gillar jag verkligen många olika sorters rockballader
Citera
2023-08-31, 11:05
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan

Jag håller med. Musiken är viktigare än texten, annars kan man ju lika gärna ägna sig åt poesi, om nu texten är det centrala.
Själv älskar jag helt instrumental musik, det talar mycket mer till mig. Jag tycker faktiskt upplevelsen av en låt rent av förstörs om jag börjar fokusera på vad de sjunger, då kan jag inte njuta av låten som helhet längre.

Nej, text är så överskattat.
Citera
2023-08-31, 11:18
Medlem
Citat:

I de allra flesta fall är musiken viktigast, men en väldigt bra text kan rädda en låt som är musikaliskt undermålig.

På samma sätt kan en riktigt usel text förstöra en låt som musikaliskt är bra, gäller kanske främst låtar med politiskt innehåll och inte någon genomsnittlig kärleksdänga.
Citera
2023-09-01, 14:07
Medlem
orrtupps avatar
Citat:

Håller med om nästan allt, några invändningar och kommentarer dock.

Gessles problem är inte låtskrivandet utan den fjantiga sångrösten. Tror att han försöker härma John Holm.

Covers, håller med, tusen ggr hellre en bra cover än ett mediokert original. "Alla" gamla bra artister gjorde många covers, Hendrix, Pistols och Clash är bara några exempel med många covers.

80-talet, hatar det decenniets mode, musik och nästan allt, tyvärr var det detta decennium som var min ungdomstid.

Dock tycker jag att åttiotalet inte började förrän 83-84 ungefär.
Citera
2023-09-01, 14:13
Medlem
orrtupps avatar
Upptäckte nyss att det finns en dansbandsversion av 800 grader och tycker åtminstone för tillfället att den är bättre än originalet trots att jag inte brukar gilla dansband.

Den smöriga stilen passar utmärkt till den dystopiska texten och dessutom har jag svårt för den tillgjorda röst som Thåström la sig till med.
Citera
2023-09-01, 17:50
Medlem
Freddie sög som faan på att sjunga, han borde rentav gjort nåt annat
Citera
2023-09-01, 17:53
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vellmann-Villmann
Freddie sög som faan på att sjunga, han borde rentav gjort nåt annat

Wadling eller Mercury?
Citera
2023-09-01, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Wadling eller Mercury?

Nästan så man vill svara båda på det men det var Mercury jag syftade på, Wadling var väl inte så dålig sångare däremot har jag inte hört nåt intressant av honom men jag har knappast lyssnat igenom hans diskografi om man säger så heller för den delen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in