2023-01-29, 23:01
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Dansband var ju rumsrent för äldre generationer, men när det gäller yngre får jag intrycket av att det mest är klent begåvade som lyssnar på den genren.

Dansband är pensionärsmusik. Och ifall yngre lyssnar på det så rör det sig alltid om WT-fall.
Citera
2023-01-29, 23:11
Medlem
Psykonaut-s avatar
Madonnas skivor från 80-talet är väldigt bra producerade och låter bättre på stereon än alla andra artister från samma tid.
Citera
2023-01-29, 23:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Dansband är pensionärsmusik. Och ifall yngre lyssnar på det så rör det sig alltid om WT-fall.

Absolut, och även folk med intellektuell funktionsnedsättning eller downs verkar älska dansband.

Är väl för att det är glad, banal och simpel musik.
Citera
2023-01-30, 00:45
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Kiss är bland de sämsta skitbanden som nånsin existerat. De har alltid levt på sin image, men vad har de bidragit med rent musikaliskt? Inte ett jävla skit.

Guns N Roses, ungefär samma som Kiss, men de har iaf ett par okej låtar på sin debut.

ZZ Top, varför existerar ens det bandet? Vem lyssnar på dem? Ungefär lika fjantig rock som Kiss fast med en annan image.

Helt riktigt Kiss är bara en image som gjort någon bra låt, men inte mer än så. Guns N Roses första skiva är bra, resten är skit och Axl Rose är den största fittan. ZZ Top är musik för gamla gubbar, men har inget emot bandet eller dess fans, bryr mig helt enkelt inte.
Citera
2023-01-30, 00:48
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Mötley Crües skiva med John Corabi från 1994 är deras absolut bästa!
Grymma låtar, grym insats från alla inblandade, MÄSTERLIG produktion från Bob Rock. Det är bara inskränkta Vince Neil-runkare som avfärdar den skivan som ett bottennapp.

Med det sagt gillar jag ändå Mötley Crües 80-tal som fan, trots Vinces närvaro. Det är ju helheten som räknas.

Det bästa och enda bra albumen med Mötley Crüe är Too Fast For Love och Shout At The Devil.
Citera
2023-01-30, 00:49
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Pensionärer och efterblivnas musik är dansband. Och EPA-dunk är fan det värsta som finns, det är WT om något.
Citera
2023-01-30, 05:48
Medlem
Zeppelin, Floyd, Purple och liknande klassiskt lyssnar dom pensionärer jag känner på så det är per definition pensionärsmusik, inte dansband. Att Zeppelin, Floyd och Purple lät som dom var 65 år redan på sina debutalbum stärker också stämpeln, maken till avsaknad av ungdomlig geist hittar du inte ens hos en 102-årig revisor. Pensionärer har nog inte lyssnat på dansband på 30 år. En viss typ av pensionärer, visst, men lika många medelålders och ungdomar. Det är husvagnsfolket.
Citera
2023-01-31, 09:37
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Jag ser till min förtvivlan att dansband har börjat bli populärt bland yngre. Dansband var något som när jag var i tonåren på 90-talet sågs som synnerligen gubbigt och tråkigt. Jag gillar inte den klämkäcka basgången och jag hade i slutet av 90-talet en alkoholiserad granne som spelade "I en liten fiskehamn" på repeat jämt när han var full så där dog det sista som jag eventuellt kunde ha till övers för dansband. Jag gillar Mats Rådberg för hans humoristiska texter men det är väl allt. När Arvingarna kom på 90-talet kallade jag dem larvingarna, och tyckte att Casper Jarnebring var bland det töntigaste som skådats.

Att jag även alltid avskytt Elvis beror på att folk höjt honom till skyarna och kallat honom för "The king of rockn roll" trots att det fanns de som var klart rockigare under samma tid och för att han faktiskt inte skrev en enda låt själv, utan var en copy-cat.

Tyckte även att han hade en ful och bögig stil med sina benrörelser som skulle "få kvinnorna på fall". Jag ser honom mer som en simpel kvinnotjusare än en musiker.

Dansbandsmusik är verkligen en överskattad musikform med enkel musik och sliskiga texter. Många manliga sångare beter sig dessutom feminint med sina tillgjorda röster och kväljande texter om kärlek och längtan.

Ett exempel på en usel sång är ”Gråt inga tårar” och som är inspelad av många dansband,bl.a. Thorleifs.

Eftersom både musik och text är simpel tilltalar den många lågutbildade och förståndshandikappade. På gruppboenden är detta säkert den mest uppskattade musiken.
Citera
2023-01-31, 10:43
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Dansbandsmusik är verkligen en överskattad musikform med enkel musik och sliskiga texter. Många manliga sångare beter sig dessutom feminint med sina tillgjorda röster och kväljande texter om kärlek och längtan.

Ett exempel på en usel sång är ”Gråt inga tårar” och som är inspelad av många dansband,bl.a. Thorleifs.

Eftersom både musik och text är simpel tilltalar den många lågutbildade och förståndshandikappade. På gruppboenden är detta säkert den mest uppskattade musiken.

Håller med. Visst kan man sjunga om kärlek och längtan, men med dansbandsmelodi blir det bara patetiskt och simpelt. Övertydliga texter som att man sjunger för efterblivna, som en lärare för 1:a-klassare som försöker lära eleverna läsa. När jag kommer hem till någon och de börjar spela dansband går jag därifrån då jag mår illa av att höra det. Sedan när jag säger att jag inte gillar dansband så menar de att man är omogen eller att de som "har varit med om livet" har lärt sig gilla dansband, för där sjunger de ju om hur livet är. Jo, jag har nog tusan varit med om livet, men att sitta och gagga med sentimentala dansbansgubbar är inget för mig.
Citera
2023-01-31, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi

Håller till stor del med. Jag älskar traditionell country, men avskyr (de flesta) dansband. Tar man bort all stil, finess och äkthet från country är det dansband man får.
Citera
2023-01-31, 17:01
Medlem
Adelaides avatar
Det fanns inget starkare band än The Jimi Hendrix Experience på 60-talet. Visst, Beatles i all ära, men alla tre i Experience var virtuouser på sina instrument, och detsamma kan ej sägas om Beatles. Fanns det ens nåt annat band där ALLA var virtuouser i bandet? Jag kommer då inte på något.
Citera
2023-01-31, 17:08
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Det fanns inget starkare band än The Jimi Hendrix Experience på 60-talet. Visst, Beatles i all ära, men alla tre i Experience var virtuouser på sina instrument, och detsamma kan ej sägas om Beatles. Fanns det ens nåt annat band där ALLA var virtuouser i bandet? Jag kommer då inte på något.

Ten years after och Cream med Clapton är väl de som kommer närmast. Även om Eric varit nominerad som en av världens bästa gitarrister och Ginger Baker var virtuos på trummor (Toad och Rollin and tumblin) så borde även Alvin Lee i TYA ha setts som en av dem, då han hade en egen stil och kunde vara riktigt fingerfärdig i sitt solospelande.

Håller med dig helt om Jimi Hendrix Experience.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in