Citat:
Ursprungligen postat av
Adelaide
Under mitten av 70-talet började väl rocken bli popig, både nya och äldre band. Det var då band som Kiss och Sweet började bli stora.
Dessa benämndes ofta som hårdrock men egentligen var de väl pop med distade gitarrer. Detta skulle spåra ur ännu mer på 80-talet med den gräsliga glamscenen.
Jo, helt sant...men samtidigt är jag jävligt kluven över detta med genrer.
Jag nämnde Ghost med flit, just eftersom de dels är oerhört framgångsrika och löjligt popiga, samtidigt som de har riktigt, riktigt bra musiker i bandet och spelar trots allt metal, möjligen dock inte heavy sådan.
Jag älskar förutom dem band som t ex Boston, som på 70-talet släppte en drös hits, Ramones som försökte dölja sin popighet men där Joey alltid drog fram den i ljuset och skrev eller medverkade till att skriva rena poplåtar som She's the one, S.L.U.G, I wanna be your boyfriend, The KKK took my baby away och She's a sensation för att nämna några, som med annat arr hade blivit monsterhits med någon tonårsstjärna.
Så vad kallar man det som grundarna av punken producerar som är ren pop? Poppunk? Punkpop? Skitidetsåleverdulängre?
Det senare är lika bra svar som de tidigare.