Citat:
Av en ren tillfällighet länkade jag också till Rick Beato för någon dag sedan rörande Jaco P.Det finns ett nytt Youtube-klipp med Rick Beato (kille som kan vara värd att kolla upp om man är nördigt intresserad i musik). Tydligen har någon skribent antytt att endast Beatles och Bob Dylan kommer vara känd i vidare mening om 200 år av ALLA artister ifrån vår tids moderna era av musik.
Skoj med folk som själva spelar och analyserar musik.
Wings of Pegasus är en annan. Han har du säkert också koll på

https://www.youtube.com/watch?v=SsHRUDdyZL8
Citat:
Tror du har missförstått konversationen. Hovrättsmannen nämnde Kraftwerk, Stones, Buffy Saint Marie?.
Det är helt omöjligt att veta vilken musik som kommer leva så länge, men det låter så jävla skitnödigt att hålla dessa två av samtliga band och artister på något piedestal som ingen annan kan nå. Lite det Hovslättsmannen är inne på.
Varvid jag svarade att Stones och Kraftwerk tillhör (för närvarande) den moderna musikhistorien.
Precis som 100-tals andra. Kraftwerk lyssnar jag personligen aldrig på. Däremot har jag respekt för
band artister som åstadkommit någonting.
Citat:
Absolut, men vissa mer betydelsefulla.
Det finns mängder av artister som var den första i deras kategori. Finns mängder som sålt många miljontals album. Finns många som spelat historiska spelningar. Finns många som enkelt får upp miljontals spelningar av vissa låtar på t.ex. Youtube eller Spotify.
Citat:
Nej om 300 år vet vi inte ens en gång om jorden består. Vi får förhålla oss till nutid.
Viktiga "datum" i den gigantiska uppsjö av musik kanske inte alls kommer ha samma relevans om 200 år som idag. Hur intressant är Woodstock idag hos 25-åringar? Hur intressant kommer det vara om 120 år? Hur många datum ifrån 1920-talet är relevanta hos lyssnare idag?
Ungefär som om du skulle skriva en bok om ämnet i dag.
Woodstock är en klassiker mycket för att det förknippas med hippierörelsens dödsryckningar och 60-talet. Så historiskt sett ganska intressant för några stycken
. Precis som Kennedymordet och Vietnamkriget.
Citat:
Jag knockar inte Dylan, Beatles eller att vissa artister/band är mer ingrodda i allmänna kulturen än andra, men någon måtta får det vara.
Måtta på vad? Att folk hyllar Dylan och Beatles? De är stora i branschen av en enkel anledning, sin produktion. Varför tror du att så många musiker gjort covers på just Dylan. Personer som dessutom är musikaliskt begåvade, till skillnad från random konsumtionslyssnare.