2022-11-28, 19:37
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Håller med, är bara Onkel Kånkels julskiva som man kan lyssna på.
Florås episka "Gammeldags jul", Monster Magnets "Dead Christmas" och Owe Thörnqvists "Tomten Lars" är det enda julrelaterade som jag spelar.
Citera
2022-11-28, 19:40
Medlem
Ratads avatar
Dessutom tillhör jag den kränkta minoriteten som föredrar Anthrax av de fyra stora. Alla dessa har varit förbannat ojämna i kvalisort. Det kommer man inte undan. Jag föredrar "Persistence of Time" och "For All Kings" före överskattade "Among the Living".
Citera
2022-11-28, 20:30
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Dessutom tillhör jag den kränkta minoriteten som föredrar Anthrax av de fyra stora. Alla dessa har varit förbannat ojämna i kvalisort. Det kommer man inte undan. Jag föredrar "Persistence of Time" och "For All Kings" före överskattade "Among the Living".
Själv håller jag Anthrax som tvåa av The Big Four.
Megadeth tar min förstaplacering.
Citera
2022-11-28, 20:38
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Själv håller jag Anthrax som tvåa av The Big Four.
Megadeth tar min förstaplacering.
"The Sick, The Dying... And the Dead!" är det första 'Deth-albumet på många år som håller ända in i mål och då gillade jag ändå det mesta på "Dystopia".
Citera
2022-11-28, 21:42
Medlem
Citat:

Hmm, de fyra stora, vadå? Anthax är väl knappast ett stort band? Jag kommenterar inte på musikkvalitet för det skiljer sig enormt mellan personer, men att enbart höra en fyrtakts trumslageri med en felstämd elgitarr och någon som skriker är inte direkt musik. Dock är jag mer van med SM och gamla band som just Pink Floyd, Queen, Led Zepelin etc.
Att lyssna på "traditionell" hårdrock när man lyssnar på SM går liksom inte, det är svårt.
Citera
2022-11-28, 21:45
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Hmm, de fyra stora, vadå? Anthax är väl knappast ett stort band? Jag kommenterar inte på musikkvalitet för det skiljer sig enormt mellan personer, men att enbart höra en fyrtakts trumslageri med en felstämd elgitarr och någon som skriker är inte direkt musik. Dock är jag mer van med SM och gamla band som just Pink Floyd, Queen, Led Zepelin etc.
Att lyssna på "traditionell" hårdrock när man lyssnar på SM går liksom inte, det är svårt.
Okej boomer.
Citera
2022-11-28, 21:47
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Metallica släppte nyss ny musik, och jag har inga som helst planer på att höra den.
Det finns få grejer som intresserar mig mindre än ny musik från detta föredetting-band som kommer undan med allt enbart pga. sitt namn.

Okej, gör inte det då.
Citera
2022-11-28, 22:33
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Okej, gör inte det då.
Inte gjort än, och tänker nog inte göra det heller. Har inte ens hört förra skivan, och det har gått hela sex år nu.
Citera
2022-11-28, 22:54
Medlem
Citat:
Okej boomer.

Boomer, som sagt... Det enda i den gengre man kan lyssna på är Metallica, resten är som gengren heter; trash. Lyssnar man på SM är det väldigt svårt att lyssna på något hårdare än HM och inte ens där går det att njuta av kompositionen. Metallica lyckades med att komponera bra låtar och inte bara tvåtakts trummslageri och lite riff och någon som skriker sönder stämbanden.

Jag skulle personligen inte ens sätta Anthrax i närheten av samma liga som Metallica eller Iron Maiden. Men givetvis finns det folk som gillar att höra otalangfullt growl, elriff med två ackord och tvåtaktskaggar och då blir det lätt att band som Anthrax kommer att bli stora. Men som sagt, dessa övriga trashband är inte ens i närheten av att vara lika "bra" som mer talangfulla band rakt över rock/metal-världen.

Det blir lite skevt och sätta Metallica, IM, Floyd, Zappa, Zepelin, Queen mot trash som Antharx, Witchery, Venom etc.
För att inte tala om att sätta de sista tre mot band som NW, Therion, Sonata Artica, WT, Epica osv.
Men som sagt, gillar man trash så är man tondöv och inte direkt för kompositioner.
Citera
2022-11-29, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Fast han skev inte låten för att profetera på den. Han skrev den för terapi, precis som artister många gånger gör. Han kunde inte hindra sin sons död, ingen kunde då grabben sonika sprang förbi tre vuxna raka vägen till fönstret och ut i bara farten. Det är via skrivande som musikartister får ut sin sorg, frustration och ilska.

Låten är fin, det finns andra fina låtar också, t.ex. Taumas Halopainens musikaliska självmord - The poet and the pendulum, där han på riktigt tar musikaliskt självmord istället för fysiskt självmord. Taumas har skrivit andra liknande låtar också såsom Dead boy's poem. Jag tror att Taumas profiterar mer på The poet and the pendulum än vad Clapton gör på sin sons låt.

Andra artister hanterar trauman på andra sätt såsom Vreesvijk- Till Jack. Det av något är nog en av Sveriges med olämpliga present till en nioåring.

Men eller hur... därför han satte skräplåten på ett filmsoundtrack? För terapi? Eller för att maximera profiten? Klappträt Clapton må vara en rockgud men hans moraliska ribba sitter tre kilometer lägre än t ex Axl Roses.
Citera
2022-11-29, 09:08
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Inte gjort än, och tänker nog inte göra det heller. Har inte ens hört förra skivan, och det har gått hela sex år nu.
Jag tyckte låten var helt okej för de har helt enkelt snott riffen och soundet från "So Far, So Good... So What". Plus bättre produktion.

Har jag någon mer "kontroversiell" åsikt?

Ja, Red Hot Chili Pepper har alltid varit överskattade men de går inte att lyssna på efter 1995. Jävla gubbrock med pubfunksbas.
Senast redigerad av Ratad 2022-11-29 kl. 09:10.
Citera
2022-11-29, 10:12
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Jag tyckte låten var helt okej för de har helt enkelt snott riffen och soundet från "So Far, So Good... So What". Plus bättre produktion.

Har jag någon mer "kontroversiell" åsikt?

Ja, Red Hot Chili Pepper har alltid varit överskattade men de går inte att lyssna på efter 1995. Jävla gubbrock med pubfunksbas.
Trots att jag älskar Megadeth så lockar den liknelsen inte till en lyssning. Metallica förlorade mig för länge sedan. Det finns mycket bättre band där ute som man kan ge tid till istället, och som dessutom fortfarande levererar.

"Bad Megadeth still sounds like Megadeth, while bad Metallica sounds like shit" läste jag någonstans på internet. Och det ligger mycket i det.

RHCP... De var riktigt bra under 80- och 90-talet. Har mest gillat enstaka spår efter det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in