Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-10-19, 12:58
  #1
Medlem
Jag menar titlar som typ

- Success manager
- Chief happiness manager

Vad är det man gör karriär inom, egentligen. Sälj, HR? Undrar hur det är värt för organisationen att ha någon anställd bara för att vara en success manager. Man skulle ju kunna ha en allt-i-allo som gör det och annat med.

Kommer ni på fler låtsasjobb?
Citera
2019-10-19, 13:05
  #2
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DavidVillaa
Jag menar titlar som typ

- Success manager
- Chief happiness manager

Vad är det man gör karriär inom, egentligen. Sälj, HR? Undrar hur det är värt för organisationen att ha någon anställd bara för att vara en success manager. Man skulle ju kunna ha en allt-i-allo som gör det och annat med.

Kommer ni på fler låtsasjobb?

Västvärlden ville få kvinnor i arbete, därför uppkom det många nya titlar och sedan tog kvinnorna som fick dessa höga befattningar det till en surrealistisk nivå.

Finns en sån kvinna på mitt jobb. Hon kom ner en dag och började snacka skit om sina planer. Jag påpekade alla brister i hennes planer och att folk snackar skit om henne och hennes ideer bakom hennes rygg. Då tyckte hon att jag bröt mot "code of conduct" som hon och hennes HR-kvinnor implementerat på ett jobb där 99.5% av arbetarna är män.
Citera
2019-10-20, 04:38
  #3
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DavidVillaa
Jag menar titlar som typ

- Success manager
- Chief happiness manager

Vad är det man gör karriär inom, egentligen. Sälj, HR? Undrar hur det är värt för organisationen att ha någon anställd bara för att vara en success manager. Man skulle ju kunna ha en allt-i-allo som gör det och annat med.

Kommer ni på fler låtsasjobb?

- Success manager låter som nån som driver eget, säljer tjänster till företag.
- Chief happiness manager låter som ett försök att humoristiskt twista till ett sånt där extrauppdrag någon tar på sig, trivselansvarig, festkommitté och allt vad det kan heta. I ett lite större företag kan det nog vara behäftad med en budget för att boka en del aktiviteter eller genomföra trivselhöjande aktiviteter eller förändringar på arbetsplatsen.
Citera
2019-10-20, 07:43
  #4
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DavidVillaa
Jag menar titlar som typ

- Success manager
- Chief happiness manager

Vad är det man gör karriär inom, egentligen. Sälj, HR? Undrar hur det är värt för organisationen att ha någon anställd bara för att vara en success manager. Man skulle ju kunna ha en allt-i-allo som gör det och annat med.

Kommer ni på fler låtsasjobb?
Människor med sådana tramstitlar kan man inte ta på allvar
Citera
2019-10-20, 09:56
  #5
Medlem
Världen har alltid gått ut på att få andra att göra skitgörat

Jag skulle säga att de har lyckats
Citera
2019-10-20, 10:12
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DavidVillaa
Jag menar titlar som typ

- Success manager
- Chief happiness manager

Vad är det man gör karriär inom, egentligen. Sälj, HR? Undrar hur det är värt för organisationen att ha någon anställd bara för att vara en success manager. Man skulle ju kunna ha en allt-i-allo som gör det och annat med.

Kommer ni på fler låtsasjobb?

Större delen av svensk "industri" består av fejkjobb och låtsasindustri. Du har "konsulter" överallt med checka titlar på engelska som ingen vet vad de betyder, allra minst de själva, och ingen vet exakt vad de gör, mer än att de sitter och fakturerar dag ut och dag in, där den som står för allt är skattebetalarna.
Citera
2019-10-20, 10:58
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
- Success manager låter som nån som driver eget, säljer tjänster till företag.
- Chief happiness manager låter som ett försök att humoristiskt twista till ett sånt där extrauppdrag någon tar på sig, trivselansvarig, festkommitté och allt vad det kan heta. I ett lite större företag kan det nog vara behäftad med en budget för att boka en del aktiviteter eller genomföra trivselhöjande aktiviteter eller förändringar på arbetsplatsen.

https://www.resume.se/nyheter/artikl...a-tjanster-ar/

Hittade en till. Customer Experience Manager.

Sen har vi ju också Talent manager, dvs rekrytering/head hunting. Den mest seriösa titeln hittills.
Citera
2019-10-20, 12:28
  #8
Medlem
Londiniums avatar
Workplace experience manager (aka WPE). Typ receptionist, festfixare, basic IT, kontorspiffare och extra-mamma/pappa i allt.

Dock tycker jag faktiskt denna tjänsten behövs på mindre kontor
Citera
2019-10-20, 13:50
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Londinium
Workplace experience manager (aka WPE). Typ receptionist, festfixare, basic IT, kontorspiffare och extra-mamma/pappa i allt.

Dock tycker jag faktiskt denna tjänsten behövs på mindre kontor

Hos oss heter det Office Manager och saknar IT-rollen men har det mesta av det andra.
Men det är inget låtsasjobb för annars hade någon som egentligen har annat att göra fått avsätta tid att hantera mobilabonnemang, kontaken med hyresvärden, kaffeautomatsleverantören, frukokorgsföretaget, städfirman, beställa kontorsmaterial osv osv.
Citera
2019-10-20, 13:53
  #10
Medlem
Londiniums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Hos oss heter det Office Manager och saknar IT-rollen men har det mesta av det andra.
Men det är inget låtsasjobb för annars hade någon som egentligen har annat att göra fått avsätta tid att hantera mobilabonnemang, kontaken med hyresvärden, kaffeautomatsleverantören, frukokorgsföretaget, städfirman, beställa kontorsmaterial osv osv.

På större företag/kontor finns dock IT, finance, properties och liknande, så tjänsten blir väldigt urvattnad och personen går mest runt och pratar med folk (visst, det är också positivt) eller spelar Candy Crush ...eller?
Citera
2019-10-20, 13:54
  #11
Medlem
Rekas avatar
Såg denna titel i en mailsignatur: Customer Success Manager.
Känns intetsägande, men jag hoppas att innehavaren är stolt.

Edit: tydligen finns den yrkestiteln. Där ser man...
https://www.careerexplorer.com/caree...ccess-manager/
__________________
Senast redigerad av Reka 2019-10-20 kl. 13:56.
Citera
2019-10-20, 14:19
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DavidVillaa
https://www.resume.se/nyheter/artikl...a-tjanster-ar/

Hittade en till. Customer Experience Manager.

Sen har vi ju också Talent manager, dvs rekrytering/head hunting. Den mest seriösa titeln hittills.

Angående Customer Experience Manager, säga vad man vill om titeln men yrket verkar helt klar relevant och viktigt. Att ha en anställd som förstår kundbeteende och köpmönster känns rimligt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback