2019-10-20, 18:06
Bannlyst
Varför öht diskutera skattehöjningar utifrån redan världens absolut högsta skatter? Bättre istället rada upp all möjlig skit som man kan spara in på.

Några förslag: lägga ned SVT och slopa asylrätten. Lämna FN och EU. Se där sänkta offentliga utgifter på 100 miljarder på ett bräde.
Senast redigerad av Mertillen 2019-10-20 kl. 18:10.
Citera
2019-10-20, 18:22
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
VD:s och många övriga i högsta ledningen för börsbolag är ju ofta väldigt överbetalda. Man kliar varandras ryggar. Ofta är det ju sociopater vi pratar om och deras största kompetens är maktspel, fjäsk och intriger.

Hur svårt eller värdefullt är det att sitta i ändlösa möten och fila på företagets mission, vision och values? Och när man behöver fatta strategiska beslut kan man tillsätta projektgrupper och/eller hyra in en konsultfirma. Nej i mina ögon är en VD oftast en överbetalda galjonsfigur och symbol för företaget.
Hur avgör du att dom är överbetalda?
Hur många VD'ar har du som ägare varit med och tillsatt?
Jag antar att du när du anlitar andra letar du rätt på överbetalda personer som kliar andras ryggar. Du utgår nämligen från att ägarna gör det.
Citera
2019-10-20, 19:02
Medlem
Citat:
VD:s och många övriga i högsta ledningen för börsbolag är ju ofta väldigt överbetalda. Man kliar varandras ryggar. Ofta är det ju sociopater vi pratar om och deras största kompetens är maktspel, fjäsk och intriger.

Hur svårt eller värdefullt är det att sitta i ändlösa möten och fila på företagets mission, vision och values? Och när man behöver fatta strategiska beslut kan man tillsätta projektgrupper och/eller hyra in en konsultfirma. Nej i mina ögon är en VD oftast en överbetalda galjonsfigur och symbol för företaget.

Har du någonsin funderat på varför en styrelse väljer att ge en tillträdande VD den lönen har får?
Senast redigerad av Bruz-Lee 2019-10-20 kl. 19:04.
Citera
2019-10-20, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Varför öht diskutera skattehöjningar utifrån redan världens absolut högsta skatter? Bättre istället rada upp all möjlig skit som man kan spara in på.

Några förslag: lägga ned SVT och slopa asylrätten. Lämna FN och EU. Se där sänkta offentliga utgifter på 100 miljarder på ett bräde.
Du gör ett väldigt vanligt fel. Ta EU avgiften. Dra från avgiften och vips har du sparat 20 miljarder? Om Sveriges BNP minskar 3% Prisökningen blir 5% högre så har du kanske förlorat 80 miljarder. Se på Norge och Schweiz. De har Europas högsta priser och många svenska företag vill inte sälja till Norge då der är för krångligt.
Förlåt lite off topic.
Citera
2019-10-20, 19:58
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Hur avgör du att dom är överbetalda?
Hur många VD'ar har du som ägare varit med och tillsatt?
Jag antar att du när du anlitar andra letar du rätt på överbetalda personer som kliar andras ryggar. Du utgår nämligen från att ägarna gör det.

Det finns många börsbolag (det var det personen du kommenterade skrev) som i princip kan definieras som ägarlösa, därför att ägarbilden är så splittrad att ingen tar ansvar. Dessa bolag ruttnar inifrån och ut. Att använda dessa som bra exempel är som att lansera liberalism som en ideologi som ger dig rätt att begå självmord när du vill, ungefär som det skulle värva röster och vara en viktig aspekt.
Citera
2019-10-20, 20:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lightfish
Du gör ett väldigt vanligt fel. Ta EU avgiften. Dra från avgiften och vips har du sparat 20 miljarder? Om Sveriges BNP minskar 3% Prisökningen blir 5% högre så har du kanske förlorat 80 miljarder. Se på Norge och Schweiz. De har Europas högsta priser och många svenska företag vill inte sälja till Norge då der är för krångligt.
Förlåt lite off topic.

Jag begår inga fel, inte i det här fallet i alla fall. Det är klart att en viss del av EU-avgiften kommer tillbaka till Sverige, jag vet det. Men EU kan dra åt helvete. Gick alldeles utmärkt för alla länder utan den satans skiten.

Norge och Schweiz är starka länder och har starka valutor. Därför har dessa "höga priser". Och inte fan behöver de något d-a EU.
Citera
2019-10-20, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Skatt behöver inte alls leda till mindre konsumtion. Att omfördela till låginkomsttagare ökar deras betalningsförmåga vilket därmed genererar konsumtion som annars inte hade skett.
Jo det behöver det, ALL forskning bevisar detta
Citera
2019-10-20, 23:35
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jo det behöver det, ALL forskning bevisar detta
Akademikern BajsBoo är varmt välkommen att referera till denna forskning.
Citera
2019-10-21, 00:07
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Det finns inga belägg för att sänkta skatter har bekostat sig själva genom att folk jobbar mer. Reagans efterföljare, Bush den äldre, var t.ex. tvungen att höja skatterna.

Sen finns ju en gräns någonstans men ingen vet var den ligger - eller om den faktiskt finns. Jag tror att många i ett samhälle skulle jobba även om skatterna vore 90%, förutsatt att skatterna användes till något meningsfullt och nödvändigt. På så vis är den övre nivån för Lafferkurvan flytande, om man ens kan tala om en gräns.
Det är en kvalitativ skillnad på skatter och skatter.

Det är samhällsekonomiskt korkat att beskatta produktion. Det som genererar välstånd, rikedom och tillväxt är produktivitet. Så vad som ökar välståndet är att beskatta icke-produktiva saker för att omfördela till viktiga beståndsdelar i produktionslinjen såsom utbildning, hälsa, rättsväsende, infrastruktur osv, för att skapa stabil ryggrad för samhällsekonomin.

Idag har vi hög skatt på produktivitet, som omfördelas till bidragsinvandringen och myndighetsslöseri. Där skatten används för att konsumera skit, vilket därmed ökar den ekonomiska aktiviteten som genererar finansiell tillväxt på finansmarknader. Dvs man försätter landet i kaos för att hålla igång maskineriet när man masserar elitens vilja. Det är otroligt dekadent ekonomi vi lever i idag, där konsumtion i sig anses vara grund för välfärd eftersom det upprätthåller den parasitära finansekonomin. Det innebär en negativ spiral nedåt när man omfördelar från produktivitet till icke-produktivitet. Och man gör det för att man har kortsiktiga preferenser i att stimulera nästa kvartalsrapport. Den samhällsekonomiska disciplinen måste innebära långsiktighet och intergenerationellt perspektiv.

Därför ska man beskatta kapital och konsumtion. Där skatten ska användas till att investera i långsiktigt hållbar samhällsreproduktion och produktionsförmåga. Det är välståndsbyggande med positiv spiral uppåt.

Nu kommer nån alpha-tomte att säga att det är vinst-intresset som genererar välstånd. Till individer som tror på sådana fantasier så vill jag påminna om att i en fullständigt perfekt marknad med fri konkurrens så är vinsten 0 för alla företag. Är det vinst-intresse som styr så är det monopolmarknader som är målet, med politiker och kapital hand i hand som parasiterar på det produktiva folket. Och det ser vi ju med facit i hand att det inte innebär långsiktigt välstånd med det utfallet. Vi har ju för bövelen stagnerande samhälle och ekonomi!
Senast redigerad av estetik 2019-10-21 kl. 00:12.
Citera
2019-10-21, 00:53
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Den är bara en sanning på Flashback. Som sagt så anser ekonomer bara att skatter någon gång blir så höga att folk slutar jobba, men var gränsen går kan inte sägas. Vissa tror 70%. Själv tror jag folk fortsätter jobba även om skatten när 100%. Astrid Lindgren slutade t.ex. inte jobba fastän hon betalade såpass mycket i marginalskatt.

Ekonomer verkar överlag inte så smarta. Ekonomi är en "vetenskap" för folk som inte är kapabla till riktiga vetenskaper inom naturvetenskap.

Tyvärr men jag ska fortsätta ta debatten med er pseudo-intellektuella och er förenklade världsbild som verkar utgå från att ju lägre skatt man har, desto mer jobbar folk.

Tror du att en mellanchef på exempelvis Ericsson skulle jobba fler timmar i veckan om man halverade hans skatt? Vad om man halverade skatten igen, skulle han jobba än fler timmar då? Det är bara folk som inte kan tänka som tror på sånt där.

Lafferkurvan är ingen vetenskap. Det är en grov förenkling.
Lafferkurvan är mycket omdiskuterad, inte bara på Flashback.

Det beror på hur chefen värderar sin fritid. Man kan se chefens fritid som en kostnad, där priset som chefen betalar för sin fritid är vederbörandes timlön som denne annars hade fått. Om kostnaden ökar för att köpa en extra timme fritid (dvs chefen får högre timlön som en effekt av skattereduktion) så borde rimligtvis chefens efterfrågan av fritid minska.

Vi kan ta ett exempel:

1. Personen tjänar 40000 i månaden och betalar 0% skatt, netto = 40000. Timlönen ligger på 55,55 (40000/30/24), så en timme fritid för personen kostar 55,55.

2. Personen tjänar 40000 i månaden och betalar 30% i skatt, netto = 28 000.
Timlönen ligger på 38,88 (28000/30/24), så en timme fritid för personen kostar 38,88.

Vad brukar hända på en marknad när priset på något går ner respektive upp?
Citera
2019-10-21, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Har du någonsin funderat på varför en styrelse väljer att ge en tillträdande VD den lönen har får?

Ja, för att det gynnar dem själva bland annat. Det är en kompisklubb vi talar om, det råder vänskapskorruption, åtminstone i Sverige. Tror du t.ex att den nya VD:n för Swebank är värd sin lön? Eller kan hans jobberbjudande ha att göra med politik och kontakter?

Men jag tycker samtidigt att det är ok att de tjänar bra, jag vill gärna nå köttgrytorna själv och är på god väg. Det är bra att det finns något att sträva efter. Men jag är rätt säker på att det finns ett antal ingenjörer på Ericson som är bra mycket intelligentare och mer analytiska än VD.
Citera
2019-10-21, 08:23
Medlem
Citat:
Ja, för att det gynnar dem själva bland annat. Det är en kompisklubb vi talar om, det råder vänskapskorruption, åtminstone i Sverige. Tror du t.ex att den nya VD:n för Swebank är värd sin lön? Eller kan hans jobberbjudande ha att göra med politik och kontakter?

Men jag tycker samtidigt att det är ok att de tjänar bra, jag vill gärna nå köttgrytorna själv och är på god väg. Det är bra att det finns något att sträva efter. Men jag är rätt säker på att det finns ett antal ingenjörer på Ericson som är bra mycket intelligentare och mer analytiska än VD.

Om mer intelligent och analytisk hade varit svaret til högre vinstmarginal så hade ingenjören varit VD, men det är han ju inte...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in