2019-10-16, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Fast jag tror inte du riktigt förstår. Det är en skillnad att betala skatt och bli straffad för att man har ett jobb med hög lön eller jobbar så pass mycket så att man blir straffad. TS vill helt enkelt säkra upp sin framtid för att han ser att Sverige håller på krascha. Skattepengar kan absolut gå till folk i nöd men då ska man först säkra upp att allt är bra på hemmafronten först.

Ex om någon jobbar mycket extra och på helger eller har två jobb och du får ut en lön före skatt på 100 000, dvs någon har lagt ut massa tid och hårt arbete så får man ut kanske 57000 efter skatt om man bor i ex Stockholm. Det är ju inte direkt ett incitament att jobba extra mycket, hjälpa ex företag som har en kris och behöver jobba helger osv.

Visst får man ut mer än om man jobbar vanligt men att slita ut sig för att kanske få ihop pengar till semester eller för något extra i livet är inte värt det i Sverige. Det gör ju att folk som tjänar bra fifflar lagligt istället och starta bolag och plockar ut lön strax under en viss gräns och sen plockar ut pengar via bolaget istället. Det gör många fd politiker för att smita undan den skatten som de själva har velat haft kvar och som drabbar "vanliga" anställda.

Jag förstår att folk blir förbannad över vart pengar går när man betalar mer skatt varje år och ser att samhället förfaller. Det är en sak om Sverige var i framkant på allt, vi hade en bra infrastruktur, bra sjukvård, bra skolor och det vore säkert att släppa ut ungarna på gården efter 18 men så är det inte.
Ja, men nu lever vi i Sverige. Och vi har tillgång till en bra sjukvård även om den så klart har brister som allt annat. Och nu har vi det skattesystemet vi har, passar det inte får vederbörande flytta. Hur skulle det gå om alla börjar begå brott för att de tycker att något inte är bra??
Citera
2019-10-16, 15:42
Medlem
toalettrullen14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillarKebabtallrik
Vet du om Transferwise är säkert? Inte hört talas om Payoneer men låter ganska likt.

"nischen" är WebGL.

Det är samma typ av tjänst, japp. Payoneer rapporterar enl egen utsago inte till skv än. Och samarbetar inte med SKV etc såvida det inte handlar om väldigt grova brott där tax-evasion inte räknas tydligen. Detsamma gäller Transferwise, men senaste officiella svaret från dem kommer från mitten av 2018 vilket kanske inte längre gäller. Dock säger dem sig inte rapportera - men att dem "evaluating" detta. Huruvida dem har gjort klart hur dem ska göra nu eller fortfarande är i processen vet jag ej.

För ditt eget bästa så håll utländska konton till ett minimum. Ju fler desto större risk att en av dem gör det.
Använd inte Revolut för övrigt.
Citera
2019-10-16, 16:00
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Ja, men nu lever vi i Sverige. Och vi har tillgång till en bra sjukvård även om den så klart har brister som allt annat. Och nu har vi det skattesystemet vi har, passar det inte får vederbörande flytta. Hur skulle det gå om alla börjar begå brott för att de tycker att något inte är bra??

Jobbar svart hela tiden men vitt ochså. Går inte leva på en vanlig lön... Allt går till skatt och värdelösa stora satsningar inom det. Man måste va klok i dagens samhälle så man får nåt över så inte staten tar allt

Saken är den att du kan tex jobba vitt 3 dagar i veckan och resten svart. Typ projekt jobb och när det är klart har man en fast svart slant i månaden och resten vitt eller så kan du anställa nån svart som man får vinning av dess arbete fast man jobbar själv vitt
Senast redigerad av TraXzman 2019-10-16 kl. 16:04.
Citera
2019-10-16, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
TS: Har du ett vitt jobb också? Min uppfattning är att skatteverket knappt granskar folk som får pengar skickat till sig som har ett vitt jobb och stabil ekonomi. Däremot någon som är arbetslös som får kontinuerliga insättningar blir mer misstänksamt.

Jag jobbar vitt också, med en sett till medianen hög lön.
Citera
2019-10-16, 21:03
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
TS: Har du ett vitt jobb också? Min uppfattning är att skatteverket knappt granskar folk som får pengar skickat till sig som har ett vitt jobb och stabil ekonomi. Däremot någon som är arbetslös som får kontinuerliga insättningar blir mer misstänksamt.
Granskar inte?

3-5k euro/mån borde närma sig 10 prisbasbelopp vilket då är grovt skattebrott med lägst 6 månaders fängelse.
Citera
2019-10-16, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Granskar inte?

3-5k euro/mån borde närma sig 10 prisbasbelopp vilket då är grovt skattebrott med lägst 6 månaders fängelse.

Ja, de granskar väl i regel inte om man sköter sig i övrigt? Någon misstanke torde det väl till för att man ska bli granskad? Förstår inte vad straffskalan har med granskning att göra?

Men om vi säger såhär, vad ska det till för att skatteverket ska granska en persons ekonomi? Hur lång tid tar en sådan granskning? Om SKV granskar en insättning p.g.a. tex rapportering från bank, kommer de då granska hela personens ekonomi eller enbart den transaktionen?

Många frågor, men vore intressant få svar, googlar man så känns allt relevant så gammalt.
Senast redigerad av GillarKebabtallrik 2019-10-17 kl. 00:47.
Citera
2019-10-17, 07:13
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Granskar inte?

Självklart. Det jag menar att att om man är arbetslös så finns det mångdubbelt större risk att åka dit för det. Har man ett vitt jobb med en OK lön så sjunker helt plötsligt sannolikheten att man råkar ut för trubbel med myndigheter.
Citera
2019-10-17, 08:52
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ja, de granskar väl i regel inte om man sköter sig i övrigt? Någon misstanke torde det väl till för att man ska bli granskad? Förstår inte vad straffskalan har med granskning att göra?

Men om vi säger såhär, vad ska det till för att skatteverket ska granska en persons ekonomi? Hur lång tid tar en sådan granskning? Om SKV granskar en insättning p.g.a. tex rapportering från bank, kommer de då granska hela personens ekonomi eller enbart den transaktionen?

Många frågor, men vore intressant få svar, googlar man så känns allt relevant så gammalt.
Straffskalan är intressant dels för att preskriptionstiden är längre för grovt skattebrott, 15år. dels är det lättare att frihetsberöva dig och utföra husransakan om brottet ger garanterad fängelsetid.

Granskar dig kan de göra när de t.ex genomför skatterevision på företaget där du arbetar.

Saltar du inte dina inkomster allt för mycket bör du istället se på en lösning där du får in både din vita lön och svarta lön i eget bolag och då betalar en låg skatt på allt istället för extremt hög på den vita och noll på den svarta.
Citera
2019-10-17, 09:44
Medlem
Citat:
Straffskalan är intressant dels för att preskriptionstiden är längre för grovt skattebrott, 15år. dels är det lättare att frihetsberöva dig och utföra husransakan om brottet ger garanterad fängelsetid.

Granskar dig kan de göra när de t.ex genomför skatterevision på företaget där du arbetar.

Saltar du inte dina inkomster allt för mycket bör du istället se på en lösning där du får in både din vita lön och svarta lön i eget bolag och då betalar en låg skatt på allt istället för extremt hög på den vita och noll på den svarta.

Okej, har de höjt preskriptionstiden? Var det inte ganska nyligen som ändrade denna för skattebrott av normalgraden till samma som grovt skattebrott, dvs. 5 år?

Min vita inkomst kommer från eget bolag, fläckfritt skött, fina siffror, inte en krona sen till SKV. I en bransch som inte är en av SKVs "fokusgrupper". Har du något förslag på hur en sådan lösning kan se ut?
Senast redigerad av GillarKebabtallrik 2019-10-17 kl. 10:02.
Citera
2019-10-17, 10:22
Medlem
Är inte preskriptionstiden för grovt skattebrott 10 år? Det måste var svårt att utreda 15 år när man bara måste spara bokföringen i 7 år.
Citera
2019-10-17, 11:32
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Hej,

Jag gör en hel del svartjobb vid sidan av mina ordinarie uppdrag. Hur sköter man det snyggt enligt er? det är pengar jag behöver nalla av då och då. I nuläget tar jag betalt i kryptovaluta, och det handlar om ca 3-5k euro/mån. Jobben är diverse programmering och kunderna är oftast utanför Sverige.

Det absolut säkraste måste vara att ta betalt i prylar eller mat.
Citera
2019-10-17, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det absolut säkraste måste vara att ta betalt i prylar eller mat.

Får börja ta betalt i cheeseburgare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in