• 1
  • 2
2019-10-15, 17:03
Medlem
Hej,

Jag gör en hel del svartjobb vid sidan av mina ordinarie uppdrag. Hur sköter man det snyggt enligt er? det är pengar jag behöver nalla av då och då. I nuläget tar jag betalt i kryptovaluta, och det handlar om ca 3-5k euro/mån. Jobben är diverse programmering och kunderna är oftast utanför Sverige.
Citera
2019-10-15, 17:09
Medlem
Yahnoovass avatar
Du kör nog på det bästa alternativet atm.
Vad är det för sorts programmering? Just curious. Låter som ett saftigt sidojobb, beroende på mängden timmar du nu lägger ner också.
Citera
2019-10-15, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yahnoovas
Du kör nog på det bästa alternativet atm.
Vad är det för sorts programmering? Just curious. Låter som ett saftigt sidojobb, beroende på mängden timmar du nu lägger ner också.

Det är ganska nishad webbutveckling, där jag är bra på det jag gör. Det handlar om ca 25-35 timmar i månaden.
Citera
2019-10-15, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Fy faan för svartjobb..

Med tanke på hur skattepengarna hanteras skulle jag gärna jobba 100% svart. Varje gång jag får betalt svart så njuter jag av att skatteverket inte får en krona.
Citera
2019-10-15, 20:02
Medlem
toalettrullen14s avatar
Payoneer ska vara relativt säkert än så länge då det är lite av en gråzon-metod. Dem är inte en bank, men går att använda som en sådan med kontokort etc till detta. Dem rapporterar inte CRS, AEoI etc mig veteligen och researchen jag har gjort har gett mig svaret nej.

Får man fråga vad nischen handlar om? Mer än att det är webutv då
Citera
2019-10-15, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toalettrullen14
Payoneer ska vara relativt säkert än så länge då det är lite av en gråzon-metod. Dem är inte en bank, men går att använda som en sådan med kontokort etc till detta. Dem rapporterar inte CRS, AEoI etc mig veteligen och researchen jag har gjort har gett mig svaret nej.

Får man fråga vad nischen handlar om? Mer än att det är webutv då

Vet du om Transferwise är säkert? Inte hört talas om Payoneer men låter ganska likt.

"nischen" är WebGL.
Citera
2019-10-15, 21:46
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Fy faan för svartjobb..

Hade skattepengarna gått till något vettigt istället för muppiga konstprojekt, försörjning av främlingar och deras släkt, idiotiska investeringar som man ser hos slöseriombundsmannrn så hade jag hållit med dig men som det ser ut i Sverige de senaste 10-15 åren så förstår jag TS.
Citera
2019-10-16, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Hade skattepengarna gått till något vettigt istället för muppiga konstprojekt, försörjning av främlingar och deras släkt, idiotiska investeringar som man ser hos slöseriombundsmannrn så hade jag hållit med dig men som det ser ut i Sverige de senaste 10-15 åren så förstår jag TS.
Alltså, jag kan hålla med i sak och jsg stör mig också enormt på slöseriet med skattepengar framförallt invandringskndudyrin men även svenskt wt som skaffar ungar för att leva på mammapenning tex.
Men ändå tycker jsg svartjobb är ett jäkla sätt, nu är vi i Sverige och vill man absolut knte betala skatt tycker jag man kan flytta istället för att smita undan.
Citera
2019-10-16, 10:04
Medlem
Fenjal888s avatar
TS: Har du ett vitt jobb också? Min uppfattning är att skatteverket knappt granskar folk som får pengar skickat till sig som har ett vitt jobb och stabil ekonomi. Däremot någon som är arbetslös som får kontinuerliga insättningar blir mer misstänksamt.
Citera
2019-10-16, 10:43
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Haha, flr att jag tycker alla ska glra rätt för sig???

Är det att "göra rätt för sig" att ge pengarna till islam och marxistiskt hat? Tvärtom. Dessutom går det inte ut över någon att han skapar programmering varje månad, så han har därmed inte större moralisk skyldighet att betala något till någon mer än den som ligger i sängen hela dagarna.
Citera
2019-10-16, 11:01
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Alltså, jag kan hålla med i sak och jsg stör mig också enormt på slöseriet med skattepengar framförallt invandringskndudyrin men även svenskt wt som skaffar ungar för att leva på mammapenning tex.
Men ändå tycker jsg svartjobb är ett jäkla sätt, nu är vi i Sverige och vill man absolut knte betala skatt tycker jag man kan flytta istället för att smita undan.

Fast jag tror inte du riktigt förstår. Det är en skillnad att betala skatt och bli straffad för att man har ett jobb med hög lön eller jobbar så pass mycket så att man blir straffad. TS vill helt enkelt säkra upp sin framtid för att han ser att Sverige håller på krascha. Skattepengar kan absolut gå till folk i nöd men då ska man först säkra upp att allt är bra på hemmafronten först.

Ex om någon jobbar mycket extra och på helger eller har två jobb och du får ut en lön före skatt på 100 000, dvs någon har lagt ut massa tid och hårt arbete så får man ut kanske 57000 efter skatt om man bor i ex Stockholm. Det är ju inte direkt ett incitament att jobba extra mycket, hjälpa ex företag som har en kris och behöver jobba helger osv.

Visst får man ut mer än om man jobbar vanligt men att slita ut sig för att kanske få ihop pengar till semester eller för något extra i livet är inte värt det i Sverige. Det gör ju att folk som tjänar bra fifflar lagligt istället och starta bolag och plockar ut lön strax under en viss gräns och sen plockar ut pengar via bolaget istället. Det gör många fd politiker för att smita undan den skatten som de själva har velat haft kvar och som drabbar "vanliga" anställda.

Jag förstår att folk blir förbannad över vart pengar går när man betalar mer skatt varje år och ser att samhället förfaller. Det är en sak om Sverige var i framkant på allt, vi hade en bra infrastruktur, bra sjukvård, bra skolor och det vore säkert att släppa ut ungarna på gården efter 18 men så är det inte.
Citera
2019-10-16, 11:35
Medlem
Smurfanerlites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillarKebabtallrik
Hej,

Jag gör en hel del svartjobb vid sidan av mina ordinarie uppdrag. Hur sköter man det snyggt enligt er? det är pengar jag behöver nalla av då och då. I nuläget tar jag betalt i kryptovaluta, och det handlar om ca 3-5k euro/mån. Jobben är diverse programmering och kunderna är oftast utanför Sverige.

Finns inget som är snyggt alls i ditt tänkande.
Bor du i Sverige - betala skatt som alla andra eller se dig om efter annat land att leva som en parasit i.
Med tanke på ditt alias kanske mellan östern kan vara ett bra alternativ, där kan du säker även få betalt bakifrån - 2 flugor i en smäll, lycka till!
Senast redigerad av Smurfanerlite 2019-10-16 kl. 11:46.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in