2019-11-05, 12:15
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Det där är en portalsida som länkar vidare till massor med andra sidor. Att kalla den för en källa är lika dumt som att kalla google.se för en källa.

Du vet mycket väl vilken sida som avses. Du har gett upp diskussionen!

Citat:
Visst har jag belagt det. Det framgår nämligen av rapporten jag länkat till.

https://energimyndigheten.a-w2m.se/Home.mvc?resourceId=133470
Det har jag visst belagt. Se ex:

Nej, däremot har du bevisat att du aldrig läst rapporten du länkar till eftersom scenariorna förutsätter att kärnkraften fortfarande är aktiv.

Citat:
Det är upp till dig att visa att 100 % förnybart inte skulle vara möjligt. Du har inte gjort det. Elisabeth Rachlews artikel bevisar heller inte att det skulle vara omöjligt.

Varför utelämnar du Fritz Wagner från Max Planck Institutet som också är delaktig i den vetenskapliga studien? Är det för att KTH har mindre "cred"?

Nu försöker du flytta målstolparna. Jag diskuterar uteslutande utifrån slutsatsen att vind och solel aldrig kan ersätta kärnkraften sett till driftsäkerhet, något som understöds i ovan nämnda vetenskapliga studie:

Citat:
It is shown that hydroelectricity cannot completely smooth out the fluctuations of wind power and an additional back-up system using fossil fuel is necessary.
From the operational dynamics, this system has to be based on gas. The back-up system cannot be replaced by a storage using surplus electricity from wind power. The surplus is too little.

Samtidigt avfärdas din idé om pumpar som orealistisk:

Citat:
Pumped storage for the exclusive supply of Sweden does not seem to be a meaningful investment.

100% förnybart är 100% genomförbart om man kan leva med strömavbrott under perioder då det inte blåser.

För att citera Time magazines Michael Shellenberger:

Citat:
The reason renewables can’t power modern civilization is because they were never meant to. One interesting question is why anybody ever thought they could.

Citat:
Du skrev ju "Har du några bevis för att det är en pseudonym eller kan du helt enkelt inte bemöta de plottade siffrorna som är tagna från SVK?" Hur ska jag kunna tolka det på annat sätt än att du vill att jag ska bevisa att MadameQ inte är en pseudonym?

Hur orkar du tramsa på detta sätt?

Citat:
Bevisligen inte eftersom jag inte fattar vad du menar med "Överpriser? Jag visade ju nyss på det motsatta. Du har gett upp!"

Kan du förklara dig?

Det enkla svaret är att vindkraften levererar när priserna är som lägst och behovet är som minst.
Problemet med över/underproduktion leder till stora prisskillnader som påverkar andra energislags lönsamhet. Fenomenet kallas vindkraftens undanträngningseffekt.

Citat:
Eh va? Alla flashbackanvändare använder sig av pseudonymer. Som sagt, det är omöjligt att begripa vad fan det är du menar...

Bemöt de plottade siffrorna i MadameQ:s länk istället för att fjanta dig.

Citat:
Vilka "plottade siffror"? Vad är det som ska "bemötas"?

Citat:
http://www.klimatupplysningen.se/2019/10/20/blast-pa-konfekten/

Figur 4 visar att vindkraften generellt levererar när priset är lågt.
Figur 5 visar att vindkraften generellt levererar när efterfrågan är låg.

Citat:
Vänligen bevisa att dessa akademiker är medlemmar i vindkraftslobbyn. Sedan vore det klädsamt om du erkände att ditt påstående om att författarnas namn inte synts var falskt. Men det är du nog för ohederlig för.

Namnen syns inte om man inte är prenumerant.

Utöver det kan de likt dig inte skilja på effekt och energi vilket avslöjar en hel del om deras akademiska kredibilitet:

Citat:
”Hylander och Sidén blandar ihop effekt och energi”

Att ställa kärnkraften mot andra fossilfria tekniker är kontraproduktivt, i synnerhet när argumentet är att förnybart är ”ren” energi till skillnad mot kärnkraft. Då har man inte livscykelperspektivet klart för sig och ägnar sig åt just bekräftelseförstärkning, skriver kärnfysikforskarna Ane Håkansson och Mattias Lantz.

Citat:
Dessa är siffrorna:

När blev det Amerikanska elnätet en del av Nordpool?

Citat:
Den gissningen baserar jag på uppskattningar av hur länge analytiker tror att svenska kärnkraftverk från samma tidsepok kan drivas utan omfattande renoveringar.

Det är ju fortfarande din gissning.

Citat:
Du skiftar fokus. Först påstod du att kostnaden var "peanuts." Nu inser du att den inte var "peanuts" och försöker därför hitta argument som skulle motivera byggandet av ny kärnkraft.

Men kostnaden är ju peanuts:

Citat:
Forskare sågar elstödet – kunderna blir blåsta på 100 miljarder
Elkonsumenterna är de stora förlorarna på elcertifikatsystemet, visar en ny forskningsrapport. Enligt DI handlar det om fördyringar på över 100 miljarder kronor.

– Vår analys visar att stödsystemet för att subventionera förnybar el som Sverige infört är kraftigt olönsamt för samhällsekonomin, säger Bengt Kriström, professor i naturresursekonomi på Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) i Umeå.

https://www.fplus.se/forskare-sagar-elstodet-kunderna-blir-blasta-pa-100-miljarder/a/jdbxmb

Citat:
German Failure on the Road to a Renewable Future

In 2011, German Chancellor Angela Merkel announced the country was turning away from nuclear energy in favor of a renewable future. Since then, however, progress has been limited. Berlin has wasted billions of euros and resistance is mounting.

---

Germany's Federal Court of Auditors is even more forthright about the failures. The shift to renewables, the federal auditors say, has cost at least 160 billion euros in the last five years. Meanwhile, the expenditures "are in extreme disproportion to the results," Federal Court of Auditors President Kay Scheller said last fall, although his assessment went largely unheard in the political arena. Scheller is even concerned that voters could soon lose all faith in the government because of this massive failure.

Surveys document the transformation of this grand idea into an even grander frustration. Despite being hugely accepting initially, Germans now see it as being too expensive, too chaotic and too unfair.

https://www.spiegel.de/international/germany/german-failure-on-the-road-to-a-renewable-future-a-1266586.html

Citat:
Samhällseffekterna blir att hundratals miljarder sparas. Dessa kan användas till mycket som är viktigare än subventionerad kärnkraft. Exempelvis höghastighetsbanor, utbyggnad kollektivtrafik, elektrifiering av vägnätet, osv.

Kärnkraften har ingen subvention och dina övriga fantasier motbevisas genom ovanstående tyska exempel.
Kan man verkligen tala om "höghastighetsbanor" när tågen (jämte samhället i stort) kommer att stå stilla när det inte blåser?

Att utlova dessa energikrävande reformer när elproduktionens tillförlitlighet drastiskt sjunker i,om införsel av allt större andel intermittenta väderberoende kraftkällor är lika huvudlöst som när Merkel nu går ut och lovar 1 miljon laddstolpar när stamnätet är underdimensionerat och man har stora problem att leverera el från vindkrafttäta nordtyskland till industritäta sydtyskland:

Citat:
https://www.di.se/bil/merkels-lofte-en-miljon-laddstationer-till-elbilar/

Citat:
Att reaktorer har stängts betyder inte att driftsäkerheten har sjunkit. Det kvarstår för dig att bevisa.

Det tyska exemplet visar att jag har rätt!
Diskussionen har nu blivit så enfaldig att du tvingats påstå att stiltje innebär att vindkraften levererar el.

Citat:
Bloggen Klimatfördumningen är ingen seriös källa. Sveriges andel förnybar el har ökat och elpriset har samtidigt minskat. Tvärtemot vad klimatförnekarbloggen påstår.

Men myglaren Johan Ehrenbergs konkursmässiga kommunistblaska ETC är en källa som tydligen duger?

Citat:
Att det i något ögonblick måste ha funnits vindkraftsel överstigande 1 % av installerad effekt tillgängligt. Du kan gå tillbaka i tråden och se att jag påstått exakt samma sak i ett dussintal inlägg. Att du ändå lyckats missuppfatta ett så trivialt påstående ligger inte på mig.

Har du någon siffra (gärna med källa) på hur mycket vindkraftsel det finns tillgänglig vid en given tidpunkt?
Givetvis duger inte dina egna uträkningar som bevis eftersom du varken har kunskap eller tillgång till data för att göra en sådan uträkning.

Dessutom, har Oliver Then rätt?
Du har aldrig svarat på den frågan.
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2019-11-05 kl. 12:24.
Citera
2019-11-05, 12:40
Medlem
Citat:
Jag vet inte varför man skulle försöka undvika ett elöverskott? Att elöverskott är positivt borde du själv hålla med om eftersom du framfört myten om elbristen i Sverige. Elmarknaden är självreglerande så råder överskott fixar marknaden det problemet självt utan att staten blandar sig i. Finns alltid något som ett överskott av elektricitet kan användas till.

Överskott av vindenergi är inte bara ett ekonomiskt problem (negativa priser i extremfallet) utan även ett tekniskt då vindkraften behöver regleras för att kunna kopplas in. Nätfrekvensen 50 Hz måste upprätthållas och bortkoppling är det enda alternativet när vindkraften överproducerar.

Vindkraftsbolagen kopplar inte bort vindkraftverken självmant, varför staten måste gå in och bekosta bortkopplingen precis som just nu sker i Tyskland.

Reaktiv effekt är ett annat problem:

Kompensering av reaktiv effekt vid vindkraftverk:
http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/164481.pdf

Citat:
Det är alltså översvämningsrisken som avgör hur mycket vatten som tappas av. Något du borde ha vetat om du studerat ämnet vi diskuterar mer än några sekunder vid googling.

Inte enbart. Läs på om vattendomar.

Citat:
Det som jag gjorde var att jag länkade dig till en rapport och sa "läs sammanfattningen." Det som du tycker jag ska göra är att leta efter en länk till okänd sajt i en 36 sidor lång tråd.

Inte riktigt samma sak...

Jag har läst sammanfattningen vilket inte du har eftersom du inte är medveten om att rapporten dels innehåller många olika scenarier och dels förutsätter att kärnkraften fortfarande är aktiv.
Citera
2019-11-05, 12:55
Medlem
Citat:
Vi frågor oss återigen, vad ska vi göra åt bristen på kaffebönor? "Tycker du att staten ska subventionera kaffeodlingar i växthus för att råda bot på en hypotetisk kaffebrist?"

Kan du vara snäll och ta den frågan i forats del för drycker?

Citat:
Nu får du allt komma med en källa. "Dessutom har man tvingats revidera ner kraven för vad som anses vara bra vindlägen eftersom de bästa redan är exploaterade." Vem syftar "man" på i ditt påstående?

Energimyndigheten är min källa.
De pekade i maj 2008 ut totalt 2030 områden som är av riksintresse för planering av vindkraften.
De ursprungliga lägena utgjorde totalt 5817 kvadratkilometer till land och 1908 kvadratkilometer till havs. Med andra ord totalt 2% av Sveriges totala yta.
Samma myndighet genomförde första kvartalet 2012 en revidering för befintliga riksintresseområden vilket medfört att det byggts vindkraft i områden som tidigare ansetts olämpliga ur ett vindperspektiv.

Västergötland var t,ex ett område där det inte skulle finnas någon vindkraft alls.
Västra götaland hade 2018 589 vindkraftverk trots att kartan visar att det är ofördelaktiga vindförhållanden där.
Energimyndighetens planering med hänsyn till riksintresset har därmed ingen verklighetsanknytning, något som givetvis påverkar vindsnurrornas lönsamhet.

Citat:
Jag eftersöker en källa till "Dessutom har man tvingats revidera ner kraven för vad som anses vara bra vindlägen eftersom de bästa redan är exploaterade." Länka till en sådan eller inse att du ljög.

Citat:
Nya riksintresseområden för vindbruk är beslutade

https://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2013/nya-riksintresseomraden-for-vindbruk-ar-beslutade/

https://www.energimyndigheten.se/globalassets/fornybart/riksintressen/riksintresse-vindbruk-2013_beskrivning.pdf

Inse att jag inte ljög och att du helt enkelt gett upp. Du har heller aldrig haft något intresse av att diskutera frågan.
Citera
2019-11-05, 13:05
Medlem
Citat:
Det har jag inte påstått. Däremot motsäger citat från IPCC:s senaste rapport som återges i twittertråden ditt påstående om att IPCC skulle förorda ny kärnkraft.

Random twitterlänk är ingen serlös källa, något du borde veta kan man tycka.
IPCC har fastställt att kärnkraft är en fossilfri energikälla. Punkt!

Citat:
Inte mitt fel om du inte vet hur man kringgår betalväggar. Att Jonny Hylander, professor i förnybar energi, och Göran Sidén, universitetslektor i elkraftteknik skulle tillhöra någon vindkraftslobby har du knappast visat!

Jag har visat att de likt dig inte kan skilja på effekt och energi varför deras åsikter är överflödiga i denna diskussion.

Citat:
"Fortfarande ingen källa på att Sveriges elnät försämrats."

T,om du borde inse att ett större förlitande på ett energislag som har lägre tillgänglighetstal måste innebära avkall på driftsäkerhet.

Citat:
Är du på riktigt? Fattar du verkligen inte att en kärnreaktor ställer helt andra krav på underhållsarbetet än en mobiltelefon?

Varför skulle inte en svensk tekniker kunna kallas in?
Sverige var ju ändå världsledande på kärteknik innan Birgitta Dahl fick igenom sitt odemokratiska tankeförbud.

Citat:
Vet ej, men planerna finns ju bland M, KD och SD.

Planer finns ju även på hur man skulle kunna stävja gängkriminaliteten, men som bekant så skjuts och sprängs det som aldrig förr.

Citat:
Är det Statens Vindkraftslägesmyndighet som delar ut vindlägen till hugande spekulanter?

Är du seriös eller har du helt enkelt gett upp?

Citat:
Mhm. Där framgår det att fler ansökningar om att bygga vindkraft inkommer än vad tillståndsmyndigheten hinner med att hantera. Det handlar fortfarande inte om att någon instans skulle "dela ut vindlägen."

Så det behövs med andra ord inga tillstånd för att anlägga en vindkraftspark?

Det kanske är det som är förklaringen till nedanstående enorma klavertramp?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/solvesborg-sager-nej-till-vindkraftparken-taggen
Citera
2019-11-05, 13:14
Medlem
Citat:
Det där är en portalsida som länkar vidare till massor med andra sidor. Att kalla den för en källa är lika dumt som att kalla google.se för en källa.

Nej, det är ingen portal. Däremot har SVK tekniska problem just nu så värdena visas inte som de skall.
Citera
2019-11-06, 17:36
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Fråga din mamma om hjälp.

Jag drar slutsatsen att någon källreferens till ditt påstående "det är vanligt att stiltje råder under perioder och då spelar det ingen roll om du så har en miljon vindsnurror eftersom de alla står stilla och inte förmår driva din pålitliga symaskin" inte existerar.

Jag, en god förlorare, du, en god lögnare.

Bevisa att perioder av stiltje medför att vindkraften inte kan ersätta kärnkraften. Du har inte ens försökt.

Citat:
Citat:
Bevisa att perioder av stiltje medför att vindkraften inte kan ersätta kärnkraften. Du har inte ens försökt.

Nu har du ju totalt tappat. Alla vet väl att vindkraften inte producerar någon el när stiltje råder.

Se texten nedan för exempel.

Du skulle bevisa att det medför att kärnkraften inte kan ersättas av vindkraft. Du har fortfarande inte försökt.

Citat:
Citat:
Skall elen i framtiden kosta 100 kr per kWh enligt dig?

Faktum är att framtiden redan är här:

Jag tycker inte att elen ska kosta 100 kr/kWh bara för att subventionera olönsamma kärnkraftverk. Det tycker tydligen du.

Citat:
https://www.bloomberg.com/news/artic...n-power-prices

Du kör med skrämselpropaganda. Lika stora prisvariationer förekommer i länder utan förnybar energi också:

Citat:
Wholesale electricity price spikes in Victoria and South Australia trigger regulator report
The Australian Energy Regulator (AER) monitors and reports on wholesale electricity markets. As part of this role, we report on events that result in wholesale electricity spot prices exceeding $5000 per megawatt hour (MWh).

On Friday 25 January the spot price in Victoria exceeded $5000/MWh on two occasions at 11 am and 11.30 am and once at 11.30 am in South Australia. The spot price reached $14 500/MWh in Victoria and $11 340/MWh in South Australia.

https://www.aer.gov.au/communication/wholesale-electricity-price-spikes-in-victoria-and-south-australia-trigger-regulator-report-0

Sedan brukar det vara ganska soligt i Texas i augusti. Solkraften har där enorm potential.

Citat:
Artikeln visar med tydlighet att mitt påstående om kommande elransonering i tyskland inte är taget ur luften (pun intended):

Du har alltså återgått till den befängda idén att elransonering kommer införas i Tyskland? Artiklarna du citerar sprider okunskap och osäkerhet. Att spotpriset varierar kraftigt har inte ett jota med förnybar energi att göra eftersom vi ser exakt samma variationer i de flesta elmarknader!

Energiewände har snart pågått i tio år. Förr eller senare kommer du tvingas medge att det inte inneburit några katastrofer för Tyskland.

Citat:
Tyskland kommer med andra ord att tvingas öka sin fossila elproduktion vilket betyder att Energiewende snarast kan anses som en miljökatastrof då brunkol ersätter fossilfri kärnkraft.

Tyskland har som sagt minskat sin användning av fossil energi. Påståendet att användingen hux flux skulle öka är ungefär lika trovärdigt som gökarna på Flashback som påstår att inbördeskriget nog bryter ut imorgon i Sverige.

Citat:
Citat:
Ditt arroganta tonläge visar att du är den som är ute och cyklar.

Låt mig se... Vilka av dina argument står du fortfarande för? Mig veteligen har du ju tvingats backa på allt du hittills hasplat ur dig i tråden.

"Mig veteligen?" Då har du inte läst det jag skriver, men vid det här laget vet jag att det är så du jobbar. Du spyr ur dig en massa poänglösa påståenden utan koppling till ämnet som diskuteras.

Citat:
Citat:
Det går utan problem.

Nej det går inte ens i dina vildaste drömmar, något som bevisas av de exempel som tagits upp här ovan.

Det går i Tyskland så nog går det i Sverige också.

Citat:
Citat:
Kan du svara på frågan? Det var en ja-eller-nej fråga...

Varför ska jag svara på något jag aldrig påstått?

Jag skrev:

"Va? Menar du att 21,3 % av elproduktionen i Tyskland var från vindkraft men att mindre än en procentenhet av den av någon underlig anledning var tillgänglig för tyska elkonsumenter?"

"Det mesta av vindkraftsproduktionen sker ju under perioder då efterfrågan på el och priset också är som lägst, titta bara på Sveriges siffror när det gäller export av vindkraftsproducerad el (åter MadameQ:s länk)."

Det medför ju att tyskarna måste ha exporterat nästan all sin vindkraft för annars går inte siffrorna ihop.

Återigen: Är det det du påstår?

Citat:
Kärnfrågan är om Oliver Then har rätt i sitt påstående. Ja eller nej.

Ha! Jag ska svara på dina frågor men du vägrar svara på mina.

Citat:
Citat:
Nähä? Kan du nu framkasta en källa till påståendet "vi exporterar merparten av vindkraften" eller tänker du fortsätta tramsa?

Du har ju redan fått en källa av MadameQ

Nej, någon källa har jag inte fått! Jag har nu klickat och läst precis alla dina länkar och inte i en enda visas det att merparten av svensk vindkraft går på export. Dock har vi ett stort elöverskott i Sverige och vi exporterar massor el. Det är inte otänkbart att en stor del av vindkraften exporteras. Det är inte samma k som att merparten av vindkraften exporteras.

Citat:
Citat:
Rimligtvis mindre än 95 %. Det medför att din felöversatta version av Oliver Thens uttalande var falskt.

Om vi bortser från din märkliga fixering vid mig.
Har Oliver Then rätt i vad han påstår?

Irrelevant. Det är vad du påstår som vi diskuterar. Ditt påstående:

Citat:
Visst, vidsnurrorna levererar fortfarande bara runt 1 % av installerad effekt vilket betyder att man måste bygga 100 gånger så många verk för att komma upp i den effekt men ursprungligen planerat för.

(FB) Partiledardebatt/Agenda 191013 (utbruten) - Energipolitik Löfven mot Kristersson

Falskt.
Citera
2019-11-06, 18:32
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Citat:

Du vet mycket väl vilken sida som avses. Du har gett upp diskussionen!

Nej, det vet jag inte. Länka till den istället för att spela Allan.

Citat:
Nej, däremot har du bevisat att du aldrig läst rapporten du länkar till eftersom scenariorna förutsätter att kärnkraften fortfarande är aktiv.

Fel.

Citat:
Fullt möjligt att ha ett välfungerande 100 procent förnybart elsystem

Vi bedömer att det är fullt möjligt med en utveckling till ett välfungerande 100 procent förnybart elsystemet på marknadsmässiga grunder eftersom:

De tre scenarierna som analyseras i rapporten kallas för vind-, sol- och kraftvärmescenariet. I alla tre scenarier har kärnkraften avskaffats till år 2040.

Citat:
Varför utelämnar du Fritz Wagner från Max Planck Institutet som också är delaktig i den vetenskapliga studien? Är det för att KTH har mindre "cred"?

Det beror på att jag inte vet vem Fritz Wagner är. Elisabeth Rachlew däremot känner jag till. Hon är en av de forskare som ivrigast vurmar för kärnkraft i KVA.

Citat:
Nu försöker du flytta målstolparna. Jag diskuterar uteslutande utifrån slutsatsen att vind och solel aldrig kan ersätta kärnkraften sett till driftsäkerhet, något som understöds i ovan nämnda vetenskapliga studie:

Vilka argument använder forskarna för att komma fram till den slutsatsen? Du kanske bara har läst sammanfattningen men inte själva rapporten så du vet inte?

Citat:
För att citera Time magazines Michael Shellenberger:

Citat:
Can the world run on renewables? Yes, Stanford researchers say.
Study presents roadmaps for 139 countries to go 100 percent renewable.

Authors suggested it was a much more aggressive strategy than the Paris agreement.

Researchers found that it's possible with current technology and capabilites to go full renewable by 2050.

The fossil fuels that we're currently dependent on for much of our energy consumption — among them, coal, natural gas, and oil — are not renewable resources. It's been a common fact for quite some time that when we exhaust these resources, we won't be able to produce any more. Still, with that being said, many regard renewable energy as a subpar and less dependable energy source than our go-to fossil fuels.

Mark Z. Jacobson, lead researcher of the study stated, "I was surprised by how many countries we found had sufficient resources to power themselves with 100 percent wind, water, and solar power."

https://bigthink.com/technology-innovation/100-percent-renewable-energy

Citat:
Citat:
Du skrev ju "Har du några bevis för att det är en pseudonym eller kan du helt enkelt inte bemöta de plottade siffrorna som är tagna från SVK?" Hur ska jag kunna tolka det på annat sätt än att du vill att jag ska bevisa att MadameQ inte är en pseudonym?

Hur orkar du tramsa på detta sätt?

Jag kan fråga dig samma sak... Du verkar nämligen påstå att MadameQ inte är en pseudonym.

Citat:
Citat:
Bevisligen inte eftersom jag inte fattar vad du menar med "Överpriser? Jag visade ju nyss på det motsatta. Du har gett upp!"

Kan du förklara dig?

Det enkla svaret är att vindkraften levererar när priserna är som lägst och behovet är som minst.

Vilket självfallet inte stämmer. Svensk vindkraft levererar mest på vintern då behovet är som störst. Däremot har du rätt i att vindkraften driver priserna nedåt. Något som vi elkonsumenter är mycket tacksamma för.

Citat:
Problemet med över/underproduktion leder till stora prisskillnader som påverkar andra energislags lönsamhet. Fenomenet kallas vindkraftens undanträngningseffekt.

Ett finare ord för att säga att vindkraft konkurrerar skiten ur kärnkraft.

Citat:
Citat:
Eh va? Alla flashbackanvändare använder sig av pseudonymer. Som sagt, det är omöjligt att begripa vad fan det är du menar...

Bemöt de plottade siffrorna i MadameQ:s länk istället för att fjanta dig.

Jag diskuterar med dig inte med MadameQ. Det är upp till dig att framföra dina argument, inte upp till mig att leta upp dem på obskyra klimatförnekarbloggar.

Citat:
Figur 4 visar att vindkraften generellt levererar när priset är lågt.
Figur 5 visar att vindkraften generellt levererar när efterfrågan är låg.

Någon okänd snubbe har plottat missvisande grafer utan att förklara varifrån siffrorna kommer.

Det kan jag också göra.

Visa mig rådata, jag köper nämligen inte dina "Men titta på bilderna!!!!"-argument.

Citat:
Citat:
Vänligen bevisa att dessa akademiker är medlemmar i vindkraftslobbyn. Sedan vore det klädsamt om du erkände att ditt påstående om att författarnas namn inte synts var falskt. Men det är du nog för ohederlig för.

Namnen syns inte om man inte är prenumerant.

Självfallet syns de inte om man inte har tillgång till sidan. Men utifrån det kan man inte utgå ifrån att artikeln är osignerad.

Visa nu att forskarna är en del av vindkraftslobbyn tack.

Citat:
Citat:
Dessa är siffrorna:

När blev det Amerikanska elnätet en del av Nordpool?

Nu har du återigen tappat tråden. Du skrev "Vilka siffror? Du länkar till en artikel som ligger bakom betalvägg" och jag (snäll som jag är) citerade forskarnas siffror åt dig.

Citat:
Citat:
Den gissningen baserar jag på uppskattningar av hur länge analytiker tror att svenska kärnkraftverk från samma tidsepok kan drivas utan omfattande renoveringar.

Det är ju fortfarande din gissning.

Ja, men Vattenfall som äger kärnkraftverken verkar hålla med mig. Annars hade man nog satt igång omfattande renoveringsarbeten för att utöka verkens livslängder. Att man inte gör det tyder på att man inser att verken inte kommer vara lönsamma länge till.

Citat:
Citat:
Du skiftar fokus. Först påstod du att kostnaden var "peanuts." Nu inser du att den inte var "peanuts" och försöker därför hitta argument som skulle motivera byggandet av ny kärnkraft.

Men kostnaden är ju peanuts:

Nej, och ditt "motargument" har inte med kostnaden för ny kärnkraft att göra.

Citat:
Citat:
Samhällseffekterna blir att hundratals miljarder sparas. Dessa kan användas till mycket som är viktigare än subventionerad kärnkraft. Exempelvis höghastighetsbanor, utbyggnad kollektivtrafik, elektrifiering av vägnätet, osv.

Kärnkraften har ingen subvention och dina övriga fantasier motbevisas genom ovanstående tyska exempel.

Jo, kärnkraftsindustrin subventioneras. Exempelvis behöver den ingen heltäckande skadeförsäkring.

Citat:
Att utlova dessa energikrävande reformer när elproduktionens tillförlitlighet drastiskt sjunker

Bevis för att förnybar energi skulle öka otillförlitligheten har jag inte fått.

Citat:
Citat:
Att reaktorer har stängts betyder inte att driftsäkerheten har sjunkit. Det kvarstår för dig att bevisa.

Det tyska exemplet visar att jag har rätt!

Hurdå? Förklara!

Citat:
Citat:
Bloggen Klimatfördumningen är ingen seriös källa. Sveriges andel förnybar el har ökat och elpriset har samtidigt minskat. Tvärtemot vad klimatförnekarbloggen påstår.

Men myglaren Johan Ehrenbergs konkursmässiga kommunistblaska ETC är en källa som tydligen duger?

ETC är en tidning med gott renommé. I motsats till bloggarna du länkar till bara en massa pseudonymer huserar.

Citat:
Citat:
Att det i något ögonblick måste ha funnits vindkraftsel överstigande 1 % av installerad effekt tillgängligt. Du kan gå tillbaka i tråden och se att jag påstått exakt samma sak i ett dussintal inlägg. Att du ändå lyckats missuppfatta ett så trivialt påstående ligger inte på mig.

Har du någon siffra (gärna med källa) på hur mycket vindkraftsel det finns tillgänglig vid en given tidpunkt?

Eftersom genomsnittet var 21,3 % och utnyttjandegraden är en kontinuerlig funktion över tid betyder det att det vid minst ett tillfälle fanns minst 21,3 % av vindkraften tillgänglig. Är du elingenjör som du påstått bara måste du inse att det är självklart.

Citat:
Dessutom, har Oliver Then rätt?

"De faktiska produktionstalen visar att den tillförlitligt tillgängliga kapaciteten av vindkraft ligger lägre än en procent av märkeffekten."

Påståendet "inget vindkraftverk producerade mer än 1 % av märkeffekten kontinuerligt under mätperioden" kan säkert stämma. Men det är naturligtvis lika sant för kärnreaktorer som heller inte producerar el kontinuerligt 24 timmar om dygnet 365 dagar om året.
Citera
2019-11-06, 18:43
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Överskott av vindenergi är inte bara ett ekonomiskt problem (negativa priser i extremfallet) utan även ett tekniskt då vindkraften behöver regleras för att kunna kopplas in. Nätfrekvensen 50 Hz måste upprätthållas och bortkoppling är det enda alternativet när vindkraften överproducerar.

Nja, man kopplar naturligtvis ur dyrare energikällor först. Som exempelvis kärnkraft.

Citat:
Vindkraftsbolagen kopplar inte bort vindkraftverken självmant, varför staten måste gå in och bekosta bortkopplingen precis som just nu sker i Tyskland.

Vilket beror på att de får ett fast pris för elproduktionen. Sådana kontrakt är en form av subventionering och håller på att fasas ut.

Citat:
Kompensering av reaktiv effekt vid vindkraftverk:
http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/164481.pdf

Du länkar till ett 20 år gammalt exjobb. Nuförtiden finns mycket bättre metoder för att råda bot på problemet.

Citat:
Citat:
Det är alltså översvämningsrisken som avgör hur mycket vatten som tappas av. Något du borde ha vetat om du studerat ämnet vi diskuterar mer än några sekunder vid googling.

Inte enbart. Läs på om vattendomar.

Jo, det är den främsta anledningen. Ditt yrande om vattendomar är irrelevant.

Citat:
Citat:
Det som jag gjorde var att jag länkade dig till en rapport och sa "läs sammanfattningen." Det som du tycker jag ska göra är att leta efter en länk till okänd sajt i en 36 sidor lång tråd.

Inte riktigt samma sak...

Jag har läst sammanfattningen vilket inte du har eftersom du inte är medveten om att rapporten dels innehåller många olika scenarier och dels förutsätter att kärnkraften fortfarande är aktiv.

Visst har jag läst rapporten. Därför vet jag att dess scenarier bygger på att kärnkraften avskaffats till år 2040.

Och fortfarande, ingen länk?
Citera
2019-11-06, 20:20
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Citat:
Vi frågor oss återigen, vad ska vi göra åt bristen på kaffebönor? "Tycker du att staten ska subventionera kaffeodlingar i växthus för att råda bot på en hypotetisk kaffebrist?"

Kan du vara snäll och ta den frågan i forats del för drycker?

Nej, frågan har en direkt och uppenbar koppling till ämnet. Vänligen besvara frågan.

Citat:
De ursprungliga lägena utgjorde totalt 5817 kvadratkilometer till land och 1908 kvadratkilometer till havs. Med andra ord totalt 2% av Sveriges totala yta.
Samma myndighet genomförde första kvartalet 2012 en revidering för befintliga riksintresseområden vilket medfört att det byggts vindkraft i områden som tidigare ansetts olämpliga ur ett vindperspektiv.

Du har helt missuppfattat rapporten. Energimyndigheten gör löpande inventeringar över vilka områden man tycker lämpar sig bäst för vindkraft. 2008 gjorde de en sådan inventering och 2012 gjorde de en till.

Att det även byggs vindkraftverk utanför dessa områden är ju helt irrelevant. Bönder har valt att smälla upp vindkraftverk på sina åkrar av egen fri vilja! Det betyder inte, som du påstod, att de bästa vindlägena är upptagna.

Citat:
Västergötland var t,ex ett område där det inte skulle finnas någon vindkraft alls.

Energimyndigheten bestämmer inte var vindkraft ska byggas - det gör markägarna...

Som sagt

Citat:
Jag eftersöker en källa till "Dessutom har man tvingats revidera ner kraven för vad som anses vara bra vindlägen eftersom de bästa redan är exploaterade." Länka till en sådan eller inse att du ljög.

Ljög kanske du inte gjorde, men du verkar liksom inte förstå ämnet du pratar om.
Citera
2019-11-06, 20:27
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Random twitterlänk är ingen serlös källa, något du borde veta kan man tycka.

IPCC har fastställt att kärnkraft är en fossilfri energikälla. Punkt!

Tja, det måhända. IPCC har ändå inte förordat någon utbyggnad av kärnkraften.

Citat:
Citat:
Inte mitt fel om du inte vet hur man kringgår betalväggar. Att Jonny Hylander, professor i förnybar energi, och Göran Sidén, universitetslektor i elkraftteknik skulle tillhöra någon vindkraftslobby har du knappast visat!

Jag har visat att de likt dig inte kan skilja på effekt och energi varför deras åsikter är överflödiga i denna diskussion.

Nja, du har deklarerat att dessa herrar inte kan skilja på effekt och energi. Visat det har du inte gjort.

Citat:
Citat:
"Fortfarande ingen källa på att Sveriges elnät försämrats."

T,om du borde inse att ett större förlitande på ett energislag som har lägre tillgänglighetstal måste innebära avkall på driftsäkerhet.

Men det inser jag inte. Kan du vänligen förklara?

Citat:
Citat:
Är du på riktigt? Fattar du verkligen inte att en kärnreaktor ställer helt andra krav på underhållsarbetet än en mobiltelefon?

Varför skulle inte en svensk tekniker kunna kallas in?

För att djupgående felsökning kräver enorm expertis på just den undersökta produkten. Om det är kineser som bygger reaktorn är det uppenbart att främst är kineser som kommer sitta på den expertisen.

Citat:
Citat:
Vet ej, men planerna finns ju bland M, KD och SD.

Planer finns ju även på hur man skulle kunna stävja gängkriminaliteten, men som bekant så skjuts och sprängs det som aldrig förr.

Men nu diskuterar vi kärnkraft.

Citat:
Citat:
Är det Statens Vindkraftslägesmyndighet som delar ut vindlägen till hugande spekulanter?

Är du seriös eller har du helt enkelt gett upp?

Fullständigt seriös. Vem delar ut vindlägen menar du?
Citera
2019-11-07, 10:50
Medlem
Citat:
Jag drar slutsatsen att någon källreferens till ditt påstående "det är vanligt att stiltje råder under perioder och då spelar det ingen roll om du så har en miljon vindsnurror eftersom de alla står stilla och inte förmår driva din pålitliga symaskin" inte existerar.

Tror du det här är någon form av vetenskaplig avhandling vi håller på med eftersom du kräver källa på allt som sägs? Du är en mycket märklig person minst sagt.
Perioder av stiltje råder (vilket alla som någonsin varit ute i naturen vet) årligen.

Citat:
Jag, en god förlorare, du, en god lögnare.

Du har inte kunnat beslå mig med lögn i en enda fråga.
En okunnig killgissare vore ett nick som skulle passa dig bättre.

Citat:

Du skulle bevisa att det medför att kärnkraften inte kan ersättas av vindkraft. Du har fortfarande inte försökt.

Vilken energiform ska ersätta runt 40% av den el som kärnkraften står för när vindkraften inte producerar något alls under perioder av stiltje?

SVK anger vindkraftens tillgängliga effekt (den effekt som finns tillgänglig under 90% av årets alla timmar) till 11%, något som bevisar min ståndpunkt.
Du har själv länkat till den sida där denna uppgift hämtats så du behöver inte tjata om källa.

Citat:
Jag tycker inte att elen ska kosta 100 kr/kWh bara för att subventionera olönsamma kärnkraftverk. Det tycker tydligen du.

Skräckexemplen handlar uteslutande om vindkraft.
Tycker du inte själv att det blir lite märkligt när du anför det faktum att min källa visar på att vindkraftselen stundvis har priset du nämner här ovan (och ibland långt dyrare, inte minst om man ser till de samhällseffekter som vindkraftens opålitlighet leder till) som ett bevis för att motsvarande pris skulle bero på kärnkraftens kostnader?

Jag skulle dessutom inte prata så mycket om subventioner om jag var du.

Citat:
Anders Ygeman: Elkunderna kan få betala delar av framtidens havsbaserade vindkraft

Regeringen vill göra det mer lönsamt med havsbaserad vindkraft genom att slopa den så kallade anslutningsavgiften. Framåt vintern ska det komma ett förslag:

– Den bekostas antingen av staten eller läggs på konsumenternas nätavgift, säger energiminister Anders Ygeman (S) till DN.

https://www.dn.se/ekonomi/anders-ygeman-elkunderna-kan-fa-betala-framtidens-havsbaserade-vindkraft/

Citat:
Du kör med skrämselpropaganda. Lika stora prisvariationer förekommer i länder utan förnybar energi också:

Om du blir skrämd eller inte kvittar.
Exemplen visar med all tydlighet att vindkraften inte förmår leverera eftersom den är väderberoende.

Citat:
Sedan brukar det vara ganska soligt i Texas i augusti. Solkraften har där enorm potential.

Jahapp. Vad har det med Löfvens och Kristerssons diskussion om Svensk energipolitik (vilket är trådens ämne) att göra?

Citat:
Du har alltså återgått till den befängda idén att elransonering kommer införas i Tyskland? Artiklarna du citerar sprider okunskap och osäkerhet. Att spotpriset varierar kraftigt har inte ett jota med förnybar energi att göra eftersom vi ser exakt samma variationer i de flesta elmarknader!

Energiewände har snart pågått i tio år. Förr eller senare kommer du tvingas medge att det inte inneburit några katastrofer för Tyskland.

Att det tyska elnätet var nära total black-out under tre dagar i juni är fakta som inte ens du kan förneka.

Citat:
In June, the German electricity grid was repeatedly in a critical situation. "On June 6, 12 and 25, the German network operators noticed a strong undersupply in the German system, which led in each case to a drop in the network frequency in the entire European network," said spokespersons for the grid operators Amprion and TransnetBW. "The situation was very tense and could only be resolved with the support of the European partners”.

https://www.general-anzeiger-bonn.de/ga-english/news/in-june-the-german-power-grid-was-at-risk-of-a-blackout_aid-44073039

Större problem väntar:

Citat:
Does renewables pioneer Germany risk running out of power?

Germany’s four transmission system operators (TSO) estimate there could be a shortfall of 5.5 gigawatts between peak power demand and reliable capacity in 2021, which equates to the supply of electricity to 13-14 million people, and that’s before factoring in the bulk of coal plant closures.
https://www.reuters.com/article/us-europe-power-supply-insight/does-renewables-pioneer-germany-risk-running-out-of-power-idUSKCN1UD0GZ

Citat:
Tyskland har som sagt minskat sin användning av fossil energi. Påståendet att användingen hux flux skulle öka är ungefär lika trovärdigt som gökarna på Flashback som påstår att inbördeskriget nog bryter ut imorgon i Sverige.

Den minskade användningen av brunkol beror på politiska beslut, vilka lett till elbristen som nämns här ovan.
Tyskarna planerar nya brunkolsbrott, något som lett till demonstrationer i b,la Hambach.

https://hambachforest.org/

Varför tror du att man planerar nya brunkolsbrott om man inte ska utöka användningen av brunkol för att säkerställa sin energiproduktion?

Citat:
"Mig veteligen?" Då har du inte läst det jag skriver, men vid det här laget vet jag att det är så du jobbar. Du spyr ur dig en massa poänglösa påståenden utan koppling till ämnet som diskuteras.

Du inriktar ju dig enbart på att tramsa och beskylla mig för att vara en lögnare.
När presenterade du något nytt som understödjer din minst sagt oklara vision om hur framtida svensk elproduktin kommer att se ut?

Citat:
Det går i Tyskland så nog går det i Sverige också.

Visst, kan man leva med strömavbrott och elransonering så funkar det. Det är precis vad jag påstått genom hela tråden.

Jag skrev:

Citat:
"Va? Menar du att 21,3 % av elproduktionen i Tyskland var från vindkraft men att mindre än en procentenhet av den av någon underlig anledning var tillgänglig för tyska elkonsumenter?"

"Det mesta av vindkraftsproduktionen sker ju under perioder då efterfrågan på el och priset också är som lägst, titta bara på Sveriges siffror när det gäller export av vindkraftsproducerad el (åter MadameQ:s länk)."

Det medför ju att tyskarna måste ha exporterat nästan all sin vindkraft för annars går inte siffrorna ihop.

Återigen: Är det det du påstår?

Det jag påstår är att Oliver Then har rätt. Tilgänglighetstalet har inget med exportsiffrorna att göra.

Citat:
Ha! Jag ska svara på dina frågor men du vägrar svara på mina.

Du framför ju bara gissningar och påhopp.
Varför ska jag svara på sånt?

Citat:
Nej, någon källa har jag inte fått! Jag har nu klickat och läst precis alla dina länkar och inte i en enda visas det att merparten av svensk vindkraft går på export. Dock har vi ett stort elöverskott i Sverige och vi exporterar massor el. Det är inte otänkbart att en stor del av vindkraften exporteras. Det är inte samma k som att merparten av vindkraften exporteras.

Du saknar med andra ord förmåga att tolka data.

Citat:
Irrelevant. Det är vad du påstår som vi diskuterar. Ditt påstående:

Hur kan det vara irrelevant att vindkraften bevisligen inte förmår ersätta kärnkraften som basenergikälla? Det är ju det hela diskussionen handlar om.

Citat:
Falskt.

Sagt av någon som bevisligen inte satt sig in i frågan vi diskuterar och heller inte kan förstå att ett högt årligt snitt för vindkraften inte innebär att det garanterat finns tillräckligt med el för att möta slutkundernas behov när ofördelaktiga vindförhållanden råder.
Citera
2019-11-07, 11:55
Medlem
Citat:
Nej, det vet jag inte. Länka till den istället för att spela Allan.

Lägg fram några argument istället för att tramsa.

Citat:
Fel.

Du har bevisligen inte ens ögnat igenom rapporten du länkar till.
Pinsamt minst sagt.

Citat:
De tre scenarierna som analyseras i rapporten kallas för vind-, sol- och kraftvärmescenariet. I alla tre scenarier har kärnkraften avskaffats till år 2040.

Vilka garantier finns för att rapportens slutsatser (vilka du inte läst) besannas?
Energiewende spåddes exempelvis en lysande framtid men har bara lett till ett elnät med försämrad tillförlitlighet samtidigt som inga som helst positiva effekter på miljön kan påvisas.
Tyskland går dessutom från att ha av varit nettoexportör av el till att vara importör.

Citat:
Vilka argument använder forskarna för att komma fram till den slutsatsen? Du kanske bara har läst sammanfattningen men inte själva rapporten så du vet inte?

Läs sammanfattningen så får du hel bilden klar för dig.

Citat:
Mark Z. Jacobson, lead researcher of the study stated, "I was surprised by how many countries we found had sufficient resources to power themselves with 100 percent wind, water, and solar power."

Vilka argument använder forskaren för att komma fram till den slutsatsen? Du kanske bara har läst artikeln du länkar till men inte själva rapporten så du vet inte?

Citat:
Vilket självfallet inte stämmer. Svensk vindkraft levererar mest på vintern då behovet är som störst. Däremot har du rätt i att vindkraften driver priserna nedåt. Något som vi elkonsumenter är mycket tacksamma för.

Jag har visat data som bevisar att vindkraften levererar som mest när behovet är som minst.
Säger du emot det så behöver du uppvisa data som bevisar att jag har fel.

Citat:
Ett finare ord för att säga att vindkraft konkurrerar skiten ur kärnkraft.

Knappast, det är ett finare ord för att förmågan att reglera intermittent vindkraft blir allt sämre.
Vindkraften faller med anra ord på eget grepp.

Citat:
Jag diskuterar med dig inte med MadameQ. Det är upp till dig att framföra dina argument, inte upp till mig att leta upp dem på obskyra klimatförnekarbloggar.

Jag har framfört mina argument.

Citat:
Någon okänd snubbe har plottat missvisande grafer utan att förklara varifrån siffrorna kommer.

Bevisa att de är missvisande. Siffrorna är dessutom tagna från Svenska kraftnät.
Det kan jag också göra.

Citat:
Visa mig rådata, jag köper nämligen inte dina "Men titta på bilderna!!!!"-argument.

Jag har inga som helst skyldigheter att visa dig rådata.
Du har officiellt helt gett upp!

Citat:
Självfallet syns de inte om man inte har tillgång till sidan. Men utifrån det kan man inte utgå ifrån att artikeln är osignerad.

Varför kallar du mig då "spån" när det krävs att man är prenumerant för att se vem som har skrivit artikeln?

Citat:
Visa nu att forskarna är en del av vindkraftslobbyn tack.

Citat:
Vindkraften kommer att kosta 300 miljarder fram till 2035. Det är bara ren matematik”, skriver Jonny Fagerström, i en replik till Göran Sidén och Jonny Hylander.

Att Göran Sidén är tung aktieägare och styrelseledamot i Eolus vind visar väl vad frågan egentligen handlar om.

https://www.nyteknik.se/opinion/det-ar-bara-enkel-matematik-6423411

Det är en viktigare fråga att Hylander och Sidén precis som dig blandar ihop effekt och energi och därmed visar sig vara okunniga.

Läs på innan du skriver nåt mer i tråden:

Citat:
Energi eller effekt? Skillnaden spelar roll!

Hur kan vi producera ett överskott av energi och samtidigt riskera effektbrist? För att energi och effekt är olika saker. Här förklarar vi skillnaden.

Om vi utgår från vårt elsystem och vår elanvändning så kan man förklara skillnaden mellan begreppen energi och effekt så här:

Effekt

Med effekt menas den mängd elenergi som ett visst föremål förbrukar eller producerar i varje ögonblick. Effekt mäts i watt (W).
En vanlig dammsugare till exempel kan ha effekten 1 000 watt. Det innebär att den i varje ögonblick som den används behöver 1 000 watt elenergi för att fungera.
En LED-lampa däremot kan ha effekten 1, och behöver alltså 1 watt för att fungera.
En solcellsanläggning på ett villatak som har en installerad effekt på 7 kilowatt (kW). Det betyder att den kan producera 7 kilowatt (som mest) i varje ögonblick den fångar upp solljus.
(1 000 watt är lika med 1 kilowatt, 1 000 W = 1 kW.)

Energi

Energi är den el som produceras av till exempel en solcell eller ett vattenkraftverk, och som vi sedan använder när den levereras till oss genom elnätet. Elenergi mäter vi oftast ikilowattimmar (kWh).
Under en timmes städning med den där dammsugaren som har 1 000 watts effekt, så förbrukar du alltså 1 kilowattimme el. LED-lampan på 1 watt kan du däremot låta vara tänd i tusen timmar för att förbruka lika mycket.
På samma sätt kan solcellsanläggningen på 7 kW producera cirka 8 000 kWh el om året.
Med en formel brukar man säga att energi är lika med effekt gånger tid: 1 kilowattimme = 1 000 watt x 1 timme, som exemplet med dammsugaren.
Eller: 1 kilowattimme = 1 watt x 1 000 timmar, som exemplet med LED-lampan.

Effektbrist

Effektbrist är när elen i elnätet helt enkelt inte räcker till. Över ett helt år producerar vi mer el än vi använder i Sverige.
Men under de kallaste vinterdagarna förbrukar vi mycket mer el än annars för att hålla oss varma, och då kan vi få ett underskott på el, eller effektbrist.
När vi ökar andelen energi från sol och vind och samtidigt minskar andelen från kärnkraft och kraftvärme från olja kol och gas – då ökar också risken för effektbrist.

Varför det? För att sol- och vindenergi är beroende av särskilt väder, medan kärnkraft och kraftvärme kan produceras när vi vill.

Av den el som producerades i Sverige 2017 kom 40 procent från vattenkraft, 39,6 procent från kärnkraft, 10 procent från vindkraft, 9,3 procents från kraftvärme och 0,14 procent från solkraft.
https://www.skanska-energi.se/sv-SE/Om-Sk%C3%A5nska-Energi/Blogg/Energi-eller-effekt

Citat:
Nu har du återigen tappat tråden. Du skrev "Vilka siffror? Du länkar till en artikel som ligger bakom betalvägg" och jag (snäll som jag är) citerade forskarnas siffror åt dig.

Siffrorna du länkade til är OT i tråden.

Citat:
Ja, men Vattenfall som äger kärnkraftverken verkar hålla med mig. Annars hade man nog satt igång omfattande renoveringsarbeten för att utöka verkens livslängder. Att man inte gör det tyder på att man inser att verken inte kommer vara lönsamma länge till.

Oviljan att renovera och bygga ny kärnkraft baseras på att det inte finns blocköverskridande politiska överenskommelser som på lång sikt visar på vilka vilkor som ska gälla.
Den rödgröna regeringen för idag en förtäckt anti-kärnkraftspolitik.
Vem menar du skulle våga satsa stora belopp på något som kanske i framtiden måste läggas ned enbart baserat på okunnig agenda?

Citat:
Nej, och ditt "motargument" har inte med kostnaden för ny kärnkraft att göra.

Jo, kostnaden för "grön energi" är långt högre än vad du och dina gröna kumpaner påstår.
El har ingen färg.

Citat:
Jo, kärnkraftsindustrin subventioneras. Exempelvis behöver den ingen heltäckande skadeförsäkring.

Det finns en fond för detta.
Idag är den underfinansierad med 30 miljarder, såpengar i sammanhanget.
Kärnkraften har därmed inga som helst subventioner.

Citat:
Bevis för att förnybar energi skulle öka otillförlitligheten har jag inte fått.

Ordet "INTERMITTENT ENERGIKÄLLA" borde räcka som bevis.

Citat:
Hurdå? Förklara!

Tyskland har stängt flertalet av sina kärnreaktorer samtidigt som politiska beslut lett till att man tillfälligt dragit ner på brunkolsbaserad elproduktion.
Tyska elkonsumenter upplevde för första gången att nätet var överbelastat i juni i år då man endast kunde avvärja en total balck-out genom att importera el från grannländerna.
Ergo: ökad andel förnybar, intermittent energiproduktion leder till minskad tillförlitlighet.

Citat:
ETC är en tidning med gott renommé. I motsats till bloggarna du länkar till bara en massa pseudonymer huserar.

Knappast. Ägaren har myglat med läsarsiffrorna i syfte att få mer presstöd, ett tydligt tecken på att tidningen hör hemma i pappersinsamlingen.

Citat:
Eftersom genomsnittet var 21,3 % och utnyttjandegraden är en kontinuerlig funktion över tid betyder det att det vid minst ett tillfälle fanns minst 21,3 % av vindkraften tillgänglig. Är du elingenjör som du påstått bara måste du inse att det är självklart.

Du har bevisligen ingen elutbildning högre än grundskolenivå vilket ovanstående ologiska påstående är ett tydligt tecken på.

Motsvarande siffror för svensk vindkraftproduktion var under åren 2009-20011 nämligen 0,4% vid en given tidpunkt enligt Svenska kraftnäts rapport om kraftbalansen på svenska elmarknaden.
Detta värde visar på att du helt enkelt inte förstått det bakomliggande konceptet.

Citat:
"De faktiska produktionstalen visar att den tillförlitligt tillgängliga kapaciteten av vindkraft ligger lägre än en procent av märkeffekten."

Påståendet "inget vindkraftverk producerade mer än 1 % av märkeffekten kontinuerligt under mätperioden" kan säkert stämma. Men det är naturligtvis lika sant för kärnreaktorer som heller inte producerar el kontinuerligt 24 timmar om dygnet 365 dagar om året.

Tja, ser vi till Finska kärnkraftsverks utnyttjandegrad som under 1996-2006 låg på inte mindre än 93,8% så kommer man ganska nära.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in