Citat:
Du vet mycket väl vilken sida som avses. Du har gett upp diskussionen!
Citat:
Visst har jag belagt det. Det framgår nämligen av rapporten jag länkat till.
https://energimyndigheten.a-w2m.se/Home.mvc?resourceId=133470
Det har jag visst belagt. Se ex:
https://energimyndigheten.a-w2m.se/Home.mvc?resourceId=133470
Det har jag visst belagt. Se ex:
Nej, däremot har du bevisat att du aldrig läst rapporten du länkar till eftersom scenariorna förutsätter att kärnkraften fortfarande är aktiv.
Citat:
Det är upp till dig att visa att 100 % förnybart inte skulle vara möjligt. Du har inte gjort det. Elisabeth Rachlews artikel bevisar heller inte att det skulle vara omöjligt.
Varför utelämnar du Fritz Wagner från Max Planck Institutet som också är delaktig i den vetenskapliga studien? Är det för att KTH har mindre "cred"?
Nu försöker du flytta målstolparna. Jag diskuterar uteslutande utifrån slutsatsen att vind och solel aldrig kan ersätta kärnkraften sett till driftsäkerhet, något som understöds i ovan nämnda vetenskapliga studie:
Citat:
It is shown that hydroelectricity cannot completely smooth out the fluctuations of wind power and an additional back-up system using fossil fuel is necessary.
From the operational dynamics, this system has to be based on gas. The back-up system cannot be replaced by a storage using surplus electricity from wind power. The surplus is too little.
From the operational dynamics, this system has to be based on gas. The back-up system cannot be replaced by a storage using surplus electricity from wind power. The surplus is too little.
Samtidigt avfärdas din idé om pumpar som orealistisk:
Citat:
Pumped storage for the exclusive supply of Sweden does not seem to be a meaningful investment.
100% förnybart är 100% genomförbart om man kan leva med strömavbrott under perioder då det inte blåser.
För att citera Time magazines Michael Shellenberger:
Citat:
The reason renewables can’t power modern civilization is because they were never meant to. One interesting question is why anybody ever thought they could.
Citat:
Du skrev ju "Har du några bevis för att det är en pseudonym eller kan du helt enkelt inte bemöta de plottade siffrorna som är tagna från SVK?" Hur ska jag kunna tolka det på annat sätt än att du vill att jag ska bevisa att MadameQ inte är en pseudonym?
Hur orkar du tramsa på detta sätt?
Citat:
Bevisligen inte eftersom jag inte fattar vad du menar med "Överpriser? Jag visade ju nyss på det motsatta. Du har gett upp!"
Kan du förklara dig?
Kan du förklara dig?
Det enkla svaret är att vindkraften levererar när priserna är som lägst och behovet är som minst.
Problemet med över/underproduktion leder till stora prisskillnader som påverkar andra energislags lönsamhet. Fenomenet kallas vindkraftens undanträngningseffekt.
Citat:
Eh va? Alla flashbackanvändare använder sig av pseudonymer. Som sagt, det är omöjligt att begripa vad fan det är du menar...
Bemöt de plottade siffrorna i MadameQ:s länk istället för att fjanta dig.
Citat:
Vilka "plottade siffror"? Vad är det som ska "bemötas"?
Figur 4 visar att vindkraften generellt levererar när priset är lågt.
Figur 5 visar att vindkraften generellt levererar när efterfrågan är låg.
Citat:
Vänligen bevisa att dessa akademiker är medlemmar i vindkraftslobbyn. Sedan vore det klädsamt om du erkände att ditt påstående om att författarnas namn inte synts var falskt. Men det är du nog för ohederlig för.
Namnen syns inte om man inte är prenumerant.
Utöver det kan de likt dig inte skilja på effekt och energi vilket avslöjar en hel del om deras akademiska kredibilitet:
Citat:
”Hylander och Sidén blandar ihop effekt och energi”
Att ställa kärnkraften mot andra fossilfria tekniker är kontraproduktivt, i synnerhet när argumentet är att förnybart är ”ren” energi till skillnad mot kärnkraft. Då har man inte livscykelperspektivet klart för sig och ägnar sig åt just bekräftelseförstärkning, skriver kärnfysikforskarna Ane Håkansson och Mattias Lantz.
Att ställa kärnkraften mot andra fossilfria tekniker är kontraproduktivt, i synnerhet när argumentet är att förnybart är ”ren” energi till skillnad mot kärnkraft. Då har man inte livscykelperspektivet klart för sig och ägnar sig åt just bekräftelseförstärkning, skriver kärnfysikforskarna Ane Håkansson och Mattias Lantz.
Citat:
Dessa är siffrorna:
När blev det Amerikanska elnätet en del av Nordpool?
Citat:
Den gissningen baserar jag på uppskattningar av hur länge analytiker tror att svenska kärnkraftverk från samma tidsepok kan drivas utan omfattande renoveringar.
Det är ju fortfarande din gissning.
Citat:
Du skiftar fokus. Först påstod du att kostnaden var "peanuts." Nu inser du att den inte var "peanuts" och försöker därför hitta argument som skulle motivera byggandet av ny kärnkraft.
Men kostnaden är ju peanuts:
Citat:
Forskare sågar elstödet – kunderna blir blåsta på 100 miljarder
Elkonsumenterna är de stora förlorarna på elcertifikatsystemet, visar en ny forskningsrapport. Enligt DI handlar det om fördyringar på över 100 miljarder kronor.
– Vår analys visar att stödsystemet för att subventionera förnybar el som Sverige infört är kraftigt olönsamt för samhällsekonomin, säger Bengt Kriström, professor i naturresursekonomi på Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) i Umeå.
Elkonsumenterna är de stora förlorarna på elcertifikatsystemet, visar en ny forskningsrapport. Enligt DI handlar det om fördyringar på över 100 miljarder kronor.
– Vår analys visar att stödsystemet för att subventionera förnybar el som Sverige infört är kraftigt olönsamt för samhällsekonomin, säger Bengt Kriström, professor i naturresursekonomi på Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) i Umeå.
https://www.fplus.se/forskare-sagar-elstodet-kunderna-blir-blasta-pa-100-miljarder/a/jdbxmb
Citat:
German Failure on the Road to a Renewable Future
In 2011, German Chancellor Angela Merkel announced the country was turning away from nuclear energy in favor of a renewable future. Since then, however, progress has been limited. Berlin has wasted billions of euros and resistance is mounting.
---
Germany's Federal Court of Auditors is even more forthright about the failures. The shift to renewables, the federal auditors say, has cost at least 160 billion euros in the last five years. Meanwhile, the expenditures "are in extreme disproportion to the results," Federal Court of Auditors President Kay Scheller said last fall, although his assessment went largely unheard in the political arena. Scheller is even concerned that voters could soon lose all faith in the government because of this massive failure.
Surveys document the transformation of this grand idea into an even grander frustration. Despite being hugely accepting initially, Germans now see it as being too expensive, too chaotic and too unfair.
In 2011, German Chancellor Angela Merkel announced the country was turning away from nuclear energy in favor of a renewable future. Since then, however, progress has been limited. Berlin has wasted billions of euros and resistance is mounting.
---
Germany's Federal Court of Auditors is even more forthright about the failures. The shift to renewables, the federal auditors say, has cost at least 160 billion euros in the last five years. Meanwhile, the expenditures "are in extreme disproportion to the results," Federal Court of Auditors President Kay Scheller said last fall, although his assessment went largely unheard in the political arena. Scheller is even concerned that voters could soon lose all faith in the government because of this massive failure.
Surveys document the transformation of this grand idea into an even grander frustration. Despite being hugely accepting initially, Germans now see it as being too expensive, too chaotic and too unfair.
https://www.spiegel.de/international/germany/german-failure-on-the-road-to-a-renewable-future-a-1266586.html
Citat:
Samhällseffekterna blir att hundratals miljarder sparas. Dessa kan användas till mycket som är viktigare än subventionerad kärnkraft. Exempelvis höghastighetsbanor, utbyggnad kollektivtrafik, elektrifiering av vägnätet, osv.
Kärnkraften har ingen subvention och dina övriga fantasier motbevisas genom ovanstående tyska exempel.
Kan man verkligen tala om "höghastighetsbanor" när tågen (jämte samhället i stort) kommer att stå stilla när det inte blåser?
Att utlova dessa energikrävande reformer när elproduktionens tillförlitlighet drastiskt sjunker i,om införsel av allt större andel intermittenta väderberoende kraftkällor är lika huvudlöst som när Merkel nu går ut och lovar 1 miljon laddstolpar när stamnätet är underdimensionerat och man har stora problem att leverera el från vindkrafttäta nordtyskland till industritäta sydtyskland:
Citat:
Att reaktorer har stängts betyder inte att driftsäkerheten har sjunkit. Det kvarstår för dig att bevisa.
Det tyska exemplet visar att jag har rätt!
Diskussionen har nu blivit så enfaldig att du tvingats påstå att stiltje innebär att vindkraften levererar el.
Citat:
Bloggen Klimatfördumningen är ingen seriös källa. Sveriges andel förnybar el har ökat och elpriset har samtidigt minskat. Tvärtemot vad klimatförnekarbloggen påstår.
Men myglaren Johan Ehrenbergs konkursmässiga kommunistblaska ETC är en källa som tydligen duger?
Citat:
Att det i något ögonblick måste ha funnits vindkraftsel överstigande 1 % av installerad effekt tillgängligt. Du kan gå tillbaka i tråden och se att jag påstått exakt samma sak i ett dussintal inlägg. Att du ändå lyckats missuppfatta ett så trivialt påstående ligger inte på mig.
Har du någon siffra (gärna med källa) på hur mycket vindkraftsel det finns tillgänglig vid en given tidpunkt?
Givetvis duger inte dina egna uträkningar som bevis eftersom du varken har kunskap eller tillgång till data för att göra en sådan uträkning.
Dessutom, har Oliver Then rätt?
Du har aldrig svarat på den frågan.
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2019-11-05 kl. 12:24.
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2019-11-05 kl. 12:24.

Men utifrån det kan man inte utgå ifrån att artikeln är osignerad.