Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-10-14, 01:19
  #1
Medlem
Slartibarts avatar
Har fått tag på en Compaq 8510p Notebook som startar upp Ok, men sedan stänger av / startar om väldigt fort igen p.g.a. vad jag tror är ett överhettat grafikkort, ett ATI Mobility Radeon HD 2600.
Den gamla kylpastan har torkat och blivit helt kass, kylflänsen över ATI-kortet blir brännhett väldigt fort efter att datorn startas.

Min fråga är om det finns någon integrerad grafik på moderkortet, ett "Intel 965PM Express Chipset with Intel AMT 2.5", så att jag kan plocka ut det överhettade kortet och köra på det integrerade? Någon som har koll?

Ska självklart prova att köpa ny kylpasta & lägga på, men skulle vara nice att kunna installera något operativsystem & fixa lite tills jag fått tag i kylpasta..

Specs för datorn finns här: https://www.cnet.com/products/hp-com...gb-hdd-series/
Citera
2019-10-14, 01:34
  #2
Medlem
EricBlairs avatar
Pröva att inaktivera kortet mjukvarumässigt via kontrollpanelen. Hade liknande problematik på en HP laptop och den fungerade stabilt med avvaktiverat grafikkort. Extern skärm fungerade dock inte.
Citera
2019-10-14, 01:36
  #3
Medlem
Det finns integrerat grafikkort, prova inaktivera 2600-kortet i enhetshanteraren.

Drivrutin:
https://downloadcenter.intel.com/pro...Chipset-Family
Citera
2019-10-14, 01:47
  #4
Medlem
Slartibarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBlair
Pröva att inaktivera kortet mjukvarumässigt via kontrollpanelen. Hade liknande problematik på en HP laptop och den fungerade stabilt med avvaktiverat grafikkort. Extern skärm fungerade dock inte.

Citat:
Ursprungligen postat av MartinDenStore78
Det finns integrerat grafikkort, prova inaktivera 2600-kortet i enhetshanteraren.

Drivrutin:
https://downloadcenter.intel.com/pro...Chipset-Family


Tackar så mkt för de snabba svaren!

Problemet är bara det att jag inte kan ha datorn igång länge nog för att ens hinna installera ett operativsystem :S
Men ska ta och testa att fysiskt koppla ur ATI-kortet & se om det fungerar.
Citera
2019-10-14, 02:02
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDenStore78
Det finns integrerat grafikkort, prova inaktivera 2600-kortet i enhetshanteraren.

Drivrutin:
https://downloadcenter.intel.com/pro...Chipset-Family

Kan ju gå att inaktivera grafikkortet redan i BIOS, men min erfarenhet av sådana problem på laptops är att det får bli återvinningen som får ta hand om problemet.
Vet ej om det går att ta loss grafikkortet, de flesta MoBos har grafikkortet fast monterad på laptops, och då är det bara att kasta. Alltför pilligt att byta grafikkretsen, dels att löda bort den, få tag i en ny och löda dit den nya...

I och för sig så finns det ju många laptops som bara behöver bytas fläkt på eller man städar fläkten, blåser bort dammet och byter kylpasta typ. De startar ju i regel upp men stänger av sig efter någon minut, dvs det finns någon sensor som noterar varvtalet och temperaturen på CPUn och läser den fel värden så stänger den ner sig utan att boota upp
Är den full av damm så snurrar inte fläkten och/eller CPun blir för varm
__________________
Senast redigerad av DrSvenne 2019-10-14 kl. 02:12.
Citera
2019-10-14, 02:44
  #6
Medlem
Slartibarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Kan ju gå att inaktivera grafikkortet redan i BIOS, men min erfarenhet av sådana problem på laptops är att det får bli återvinningen som får ta hand om problemet.
Vet ej om det går att ta loss grafikkortet, de flesta MoBos har grafikkortet fast monterad på laptops, och då är det bara att kasta. Alltför pilligt att byta grafikkretsen, dels att löda bort den, få tag i en ny och löda dit den nya...

I och för sig så finns det ju många laptops som bara behöver bytas fläkt på eller man städar fläkten, blåser bort dammet och byter kylpasta typ. De startar ju i regel upp men stänger av sig efter någon minut, dvs det finns någon sensor som noterar varvtalet och temperaturen på CPUn och läser den fel värden så stänger den ner sig utan att boota upp
Är den full av damm så snurrar inte fläkten och/eller CPun blir för varm

BIOS hinner jag med lite tur precis komma in i innan datorn lägger av p.g.a värmen...
Faktiskt så går ATI-kortet att plocka bort, sitter inkopplat som ett RAM-minne ungefär, dock med kylfläns som måste bort först, men sen bara att peta ur det typ! Ska testa nu & se hur det går
Citera
2019-10-14, 03:54
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibart
BIOS hinner jag med lite tur precis komma in i innan datorn lägger av p.g.a värmen...
Faktiskt så går ATI-kortet att plocka bort, sitter inkopplat som ett RAM-minne ungefär, dock med kylfläns som måste bort först, men sen bara att peta ur det typ! Ska testa nu & se hur det går

Ok, se till att ta ut notebook-batteriet innan du monterat bort något kort. Sen sätter du tillbaka batteriet, och startar igen.
Får du ingen bild alls nu så måste du leta fram hur du aktiverar den interna grafikkretsen
försök tex att google på det problemet
Citera
2019-10-14, 08:18
  #8
Medlem
Slartibarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Ok, se till att ta ut notebook-batteriet innan du monterat bort något kort. Sen sätter du tillbaka batteriet, och startar igen.
Får du ingen bild alls nu så måste du leta fram hur du aktiverar den interna grafikkretsen
försök tex att google på det problemet


Självklart plockar jag ur batteriet :P Gjorde ett försök att plocka bort ATI-kortet iaf. Funkade inte alls, bara svart skärm.

Dessutom upptäckte jag nu att BIOS är lösenordsskyddat, är någon som vet hur man bär sig åt för att återställa det?
Citera
2019-10-14, 13:07
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibart
Självklart plockar jag ur batteriet :P Gjorde ett försök att plocka bort ATI-kortet iaf. Funkade inte alls, bara svart skärm.

Dessutom upptäckte jag nu att BIOS är lösenordsskyddat, är någon som vet hur man bär sig åt för att återställa det?

Prova att ta loss BIOS-batteriet några minuter, och ta bort ATI-kortet. Förhoppningsvis så nollställs lösenordet då. Plus alla BIOS-inställningar nollställs. När du sen startar upp den och kommer in i i BIOS, så väljer du "Load setup defaults", sparar de settings och låter den starta om igen.

Vissa återförsäljare satte ofta lösenord på BIOSen för att kunderna inte skulle schabbla till datorn, och du kan googla på om datorn har ett default password.

I BIOS bör det finnas en inställning om grafiken, att du kan aktivera den interna grafiken och inaktivera AGP/PCI-Express grafikslot. Ids inte rota fram sådant nu

Eller så gör du rent på gammal kylpasta på både CPUn och grafiken, och lägger dit ny, Och återmonterar allting som det ska se ut. Och förstås rensar bort allt damm. Att den startar under någon sekund och ändå visar bild tyder nog på att ATI-kretsen fungerar, trots allt.
För övrigt så innehåller datorn tydligen Windows Vista, vilket ju är lite väl stenålders nu.
Lycka till !
Citera
2019-10-14, 21:24
  #10
Medlem
Slartibarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Prova att ta loss BIOS-batteriet några minuter, och ta bort ATI-kortet. Förhoppningsvis så nollställs lösenordet då. Plus alla BIOS-inställningar nollställs. När du sen startar upp den och kommer in i i BIOS, så väljer du "Load setup defaults", sparar de settings och låter den starta om igen.

Vissa återförsäljare satte ofta lösenord på BIOSen för att kunderna inte skulle schabbla till datorn, och du kan googla på om datorn har ett default password.

I BIOS bör det finnas en inställning om grafiken, att du kan aktivera den interna grafiken och inaktivera AGP/PCI-Express grafikslot. Ids inte rota fram sådant nu

Eller så gör du rent på gammal kylpasta på både CPUn och grafiken, och lägger dit ny, Och återmonterar allting som det ska se ut. Och förstås rensar bort allt damm. Att den startar under någon sekund och ändå visar bild tyder nog på att ATI-kretsen fungerar, trots allt.
För övrigt så innehåller datorn tydligen Windows Vista, vilket ju är lite väl stenålders nu.
Lycka till !

Lyckades pilla bort batteriet så BIOS-passet blev återställt. Men hittar inga inställningar för att stänga av / välja grafikkort :S

Kanske måste försöka mig på att flasha om BIOS för att få tillgång till de inställningarna. Får ta och undersöka detta..
Citera
2019-10-14, 22:17
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibart
Lyckades pilla bort batteriet så BIOS-passet blev återställt. Men hittar inga inställningar för att stänga av / välja grafikkort :S

Kanske måste försöka mig på att flasha om BIOS för att få tillgång till de inställningarna. Får ta och undersöka detta..

Nej du behöver inte flasha om något BIOS. Gå in i BIOS, använd TAB tangenten eller -> piltangenterna för att hoppa fram till fliken Advanced, tryck på Retur där eller någon av de F-tangenterna som nämns nedtill.

Där ska finnas en option som heter Primary Video Adapter, där det står PCI skulle jag tro, dit ska du hoppa med piltangenterna. Och så ändrar du värde i den rutan med F5/F6 tror jag att det är.
Vet ej om det står Intern eller kanske bara VGA.
När du har ändrat denna så sparar du inställningarna, tangenten F10 kan det vara, dvs Save Settings and Exit

När den sen börjar starta så kommer den att starta det interna grafikkortet på chipsettet. Den flimrar och du kan komma att se att Windows Vista måste startas om en gång till för att lägga in default grafikprofil.

För övrigt så är datorn nog så gammal att du behöver nog byta BIOS-batteriet ändå, det är troligen ett sk CR 2032 batteri. Det måste du byta om det är gammalt annars måste du ändra i BIOS varje gång du startar, därför om batteriet är strömlöst så glömmer den bort allting varje gång datorn stängs av. Batteriet håller kvar inställningarna i BIOSet, och håller vanligen 3-4 år och kostar väl en 25 kr cirka

Nu är jag inte 100 på att det verkligen finns ett internt grafikkort i just din modell. Finns det inget sådant så är det antingen att på med ny kylpasta och fixa fläkten, eller skaffa ett nytt ATI-kort, eller kasta den på skroten.

Hårddisken kan du ju ta tillvara och hämta ut filer ifrån, men om den är lösenordsskyddad så måste man jailbreaka den. Om man nu inte känner till lösenordet förstås.
I så fall så monterar man lämpligen samma hårddisk i en liknande maskin och låter den starta som vanligt
Citera
2019-10-15, 12:18
  #12
Medlem
OBS glömde att skriva att när man går in i BIOS så har man ingen mus, man är tvungen att använda tangentbordet, och i regel F-knapparna dvs F1-F12, TAB, ENTER och mellanslag.
Plus piltangenterna -> förstås

Finns en del instruktionsvideos på Youtube,

Att ATI-kretsarna blir varma på en del HP och HP Compaq är ett välkänt fenomen, och rätt vanlig orsak till att datorerna ger upp, och blir till skrot.

Ett av de vanligaste felen på laptops är ju annars att batteriet börjar konstra, och ibland får man ta loss batteriet helt och köra på nätaggregatet istället.

Laptops är ju byggda för att vara kompakta, men desktops eller towers, är ju istället byggda för tålighet, och dessa kan tåla stor påbyggnad av damm inne på kylflänsarna utan att överhettas

Skyddskretsen som känner av överhettning på tex CPUn och GPUn (grafikkortet) bryter strömmen direkt, bara rakt av. Vidare känner en del skyddskretsar också av varvtalet på fläktarna och om de inte snurrar eller den inte får någon signal ifrån varvtalsgivaren så bryts strömmen då också,
bara så där rakt av
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback