• 4
  • 5
2022-09-04, 23:07
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
DN bekantar oss med Sasha och Nadia från Ukraina, som glatt berättar om de tre uttrycken med svensk koppling. Kan tyvärr inte återge något textstycke.

https://www.dn.se/varlden/ukrainska-...-visste-fanns/
Ribbstol verkar heta, mer eller mindre officiellt, något med "svensk" på en hel del språk.
Ukrainskans "svenskt bord" i betydelsen "buffé" utgår jag är felaktig. Det bör handla om ett så kallat "smorgasbord".
Citera
2025-01-27, 14:19
Medlem
Ördögs avatar
Jag lärde mig nyss det danska uttrycket svenskerstiv, som betyder kraftigt berusad. Det är en anspelning på Svenssons vana att resa till Danmark för att supa bort sin ångest över Folkhemmets förfall.

https://ordnet.dk/ddo/ordbog?entry_i...115615&query=?
Senast redigerad av Ördög 2025-01-27 kl. 14:24.
Citera
2025-01-27, 16:17
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Jag lärde mig nyss det danska uttrycket svenskerstiv, som betyder kraftigt berusad. Det är en anspelning på Svenssons vana att resa till Danmark för att supa bort sin ångest över Folkhemmets förfall.

https://ordnet.dk/ddo/ordbog?entry_i...115615&query=?

Jag antar att din formulering om "ångest över Folkhemmets förfall" är avsedd att vara skämtsam. Svenskar har åkt till Danmark för att supa sedan man införde regelbunden ångbåtstrafik över Sundet. För att man kunde. Det var billigare (en gång i tiden), det var trevligare, toleransen mot avvikande beteende var större, eller så trodde man att toleransen mot avvikande beteende var större. Man brydde sig inte om omgivningens ogillande eller föraktfulla blickar därför att man hade lämnat sin egen kulturkrets.
Citera
2025-01-27, 16:53
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Jag antar att din formulering om "ångest över Folkhemmets förfall" är avsedd att vara skämtsam.

Naturligtvis är den det, i likhet med alla andra gliringar om svenskar jag stundom avlossar här på FB.
Citera
2025-01-27, 16:54
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarkMark
Det stämmer överhuvudtaget inte att tyskarna skulle ha ett sådant nedsättande uttryck om oss.

"Uttrycket är en faktoid och förekommer inte i tysktalande länder."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Die_dummen_Schweden
...och ett ytterligare bevis för detta är ju att uttrycket innehåller ett grammatikfel, som till yttermera visso är ett som just svenskar skulle kunna tänkas göra. Det heter ju de dumma svenskarna, men alltså die dummen Schweden, med finalt n, på tyska.
Citera
2025-01-27, 18:21
Avstängd
Blocktobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Jag antar att din formulering om "ångest över Folkhemmets förfall" är avsedd att vara skämtsam. Svenskar har åkt till Danmark för att supa sedan man införde regelbunden ångbåtstrafik över Sundet. För att man kunde. Det var billigare (en gång i tiden), det var trevligare, toleransen mot avvikande beteende var större, eller så trodde man att toleransen mot avvikande beteende var större. Man brydde sig inte om omgivningens ogillande eller föraktfulla blickar därför att man hade lämnat sin egen kulturkrets.

Det är också billigare att supa i närbelägna Hamburg. Även om priserna har gått upp så kostar en öl på en tysk krog eller ett tyskt hotell ungefär detsamma som att det hade kostat att köpa på Systembolaget. Vi har ett köpcentrum där jag bor där man tar 54 kr för en stor stark, vilket idag troligen är nästan så billigt man kan få en öl på en servering i Sverige. Över 70 spänn för ett mediokert öl som kostar 20 kr på bolaget är inte ovanligt.
Citera
2025-01-28, 11:04
Medlem
Ringhals3s avatar
Schwedenbombe , det är ett vedertaget österrikiskt uttfyck för skumfyllda chokladbollar.
Citera
2025-01-28, 11:09
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
Jag vågar inte tala för hela den tysktalande sfären men i åtminstone Österrike kallas de chokladdoppade skumtopparna för "Schwedenbombe".

Namnet kommer sig tydligen av att en bekant till han som drog tillverkningen i Österrike var svenskättling på något vis.

Vidare finns "Schwedenplatz" i Wien.

Tvåa på bollen ser jag nu!
Citera
2025-01-28, 11:13
Medlem
IKEA gör en hel del för att sprida svenska ord ute i stora världen när deras produkter har svenska namn. Kan tänka mig att det är relativt vanligt att använda ikeas namn på produkten när man pratar om den.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in