2019-10-13, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Kamma dig pojkvasker....

Jag byggde motorer och knåpade med bilar redan på 70talet, vad gjorde du då...?

Speca då vad oljebyte kostar på Mercedes märkesverkstad, samt hur lång tid det tar, bilmodell etc, och vilka kostnader intäkterna från detta oljebyte ska vara med och betala. Sen kan du förklara för oss vad du tycker ett sådant oljebyte ska kosta och varför....
Haha, gubben använder moderna uttrycket " kamma dig" det pikade väl runt 1985!
Jag Tänker inte speca ett skit, det är bara att jämföra priserna på olika verkstäder för oljebyte, om jag får en "privat" serviceman eller något annat dumt jävla påhitt för att motivera sina ockerpriset struntar jag blank i, en torr kaka till pappersmuggkaffet funkar för mig.

Tänker inte gå in på min ålder, men 1979 startade jag mitt första bolag, Pojkvasker tar jag som en komplimang nu för tiden!
Senast redigerad av givemeyourmoney 2019-10-13 kl. 23:03.
Citera
2019-10-13, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Jag Tänker inte speca ett skit, det är bara att jämföra priserna på olika verkstäder för oljebyte, om jag får en "privat" serviceman eller något annat dumt jävla påhitt för att motivera sina ockerpriset struntar jag blank i, en torr kaka till pappersmuggkaffet funkar för mig.

Tänker inte gå in på min ålder, men 1979 startade jag mitt första bolag, Pojkvasker tar jag som en komplimang nu för tiden!

Ok, då vet vi att du inte hade några seriösa fakta att komma med, utan det var bara dina egna anekdoter. Tack för klargörandet....

Vad din påstådda bolagsstart har med priset på oljebyte på Mercedes är synnerligen diffust, då vi inte vet om ditt famösa bolag handlade om korta varor eller grossist för städutrustning. Men, tippar på att du kommer att köra med nåt liknande FB-dase.....
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2019-10-13 kl. 23:11.
Citera
2019-10-13, 23:04
Medlem
Citat:
ÅTER IGEN ,TRÅDEN HANDLAR OM OLJEBYTE!
Ingen verkstad sysslar enbart med att byta olja. Mer sällan en bil lämnas just för oljebyte också, det inkluderas i olika former av regelbunden service, därför helt naturligt att även andra detaljer omfattas av det vilket vi här behandlar.
Citera
2019-10-13, 23:04
Medlem
kraftfoders avatar
Märkesverkstäder tar runt 1500 för olje och filterbyte, det är rätt normal prisnivå.
Själv snålar jag, beställer Castrol helsyntet (350:-/dunken) och Bosch-filter för 50 från Tyskland.
Åker till en "turk-verkstad" i närheten och låter "turkarna" göra oljebytet för en hundring. (Jag kollar på så de inte fuskar). Förr, när jag inte var så lat, gjorde jag jobbet själv. Tog 20 minuter med oljesug och filterbyte. Tyvärr är oljesugen utsliten efter 30 år.. Åker till turkarna istället.

(Ni som snackar Mercedes-verkstäder, elbilar etc, hur hjälper det TS gamla SAAB?)
Citera
2019-10-13, 23:07
Medlem
Citat:

Vi har å andra sidan inte sett några prisuppgifter vare sig från märkesverkstad eller annan inrättning för att byta olja. För Mercedes som ni tydligen tog som exempel.
Citera
2019-10-13, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Märkesverkstäder tar runt 1500 för olje och filterbyte, det är rätt normal prisnivå.
Själv snålar jag, beställer Castrol helsyntet (350:-/dunken) och Bosch-filter för 50 från Tyskland.
Åker till en "turk-verkstad" i närheten och låter "turkarna" göra oljebytet för en hundring. (Jag kollar på så de inte fuskar). Förr, när jag inte var så lat, gjorde jag jobbet själv. Tog 20 minuter med oljesug och filterbyte. Tyvärr är oljesugen utsliten efter 30 år.. Åker till turkarna istället.

(Ni som snackar Mercedes-verkstäder, elbilar etc, hur hjälper det TS gamla SAAB?)

Jag med flera har väl redan svarat rätt grundligt på TS frågeställning...?
Citera
2019-10-13, 23:15
Medlem
Citat:

Låter som ett pris som förutsätter att lämnade betalningsmedel åker ned i herr verkstadsägarens ficka direkt. Eller får du kvitto med momsspecifikation?

Jämförelsen är inte så fel, fenomenet med fristående verkstäders tillkortakommande gäller såväl Saab som Mercedes, har egna erfarenheter av dessa båda.

Som jag antydde i tidigare inlägg i denna tråd så tror jag att en stor del av allbilsverkstäderna är borta inom 10-15 år, de har helt enkelt inte kompetensen att skruva i alla möjliga bilar längre, än mindre tillgång till märkesspecifik programvara.
Citera
2019-10-13, 23:19
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Låter som ett pris som förutsätter att lämnade betalningsmedel åker ned i herr verkstadsägarens ficka direkt. Eller får du kvitto med momsspecifikation?

Jämförelsen är inte så fel, fenomenet med fristående verkstäders tillkortakommande gäller såväl Saab som Mercedes, har egna erfarenheter av dessa båda.

Som jag antydde i tidigare inlägg i denna tråd så tror jag att en stor del av allbilsverkstäderna är borta inom 10-15 år, de har helt enkelt inte kompetensen att skruva i alla möjliga bilar längre, än mindre tillgång till märkesspecifik programvara.

Vita pengar med kvitto, ja. Jobbet tar bara 20 minuter, och de tar väl ingen högre lön eller avans till någon stor kedja. Oljan och filtret köps av stora etablerade tyska firmor (nätet) jag knappast tror fuskar. Prisläget är rätt lågt i Tyskland på bildelar & olja. (Filter torde räknas som bildel).
Citera
2019-10-13, 23:20
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag med flera har väl redan svarat rätt grundligt på TS frågeställning...?

Läste en massa gaggande om annat här i tråden än olje- och filterbyte på SAAB..
Citera
2019-10-13, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad

Tror inte det går så illa, för utvecklingen av mer fristående diagnosutrustning går framåt den med, så där fristående verkstäder gick totalbet för några år sedan så klarar de samma sak galant idag i många fall.

Ett exempel jag kan dra är att tidigare var man tvungen att gästa auktoriserad verkstad för att t ex koda in/om nyckel till VAG-bilar, men detta kan fristående verkstäder utföra idag.

Visst, det kommer säkert att finnas viss märkesspecifik mjukvara som kanske de fristående inte kommer åt, men samtidigt så jobbar ju myndigheterna och branschen i stort för att det ska gå att konkurrera med märkesverkstäderna.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2019-10-13 kl. 23:30.
Citera
2019-10-13, 23:24
Medlem
Citat:
Vita pengar med kvitto, ja. Jobbet tar bara 20 minuter, och de tar väl ingen högre lön eller avans till någon stor kedja. Oljan och filtret köps av stora etablerade tyska firmor (nätet) jag knappast tror fuskar. Prisläget är rätt lågt i Tyskland på bildelar & olja. (Filter torde räknas som bildel).
Du skrev att de bytte oljan för en hundring. Priset på egenimporterad olja har jag inte ifrågasatt.
Den där hundringen borde däremot inte räcka ens till lön, än mindre till annat som krävs.
Citera
2019-10-13, 23:25
Medlem
Citat:
Läste en massa gaggande om annat här i tråden än olje- och filterbyte på SAAB..

Givetvis, men trots det så har flera givit bra svar på startfrågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in