Citat:

Ursprungligen postat av 
Nordiad

Låter som ett pris som förutsätter att lämnade betalningsmedel åker ned i herr verkstadsägarens ficka direkt. Eller får du kvitto med momsspecifikation?
Jämförelsen är inte så fel, fenomenet med fristående verkstäders tillkortakommande gäller såväl Saab som Mercedes, har egna erfarenheter av dessa båda. 
Som jag antydde i tidigare inlägg i denna tråd så tror jag att en stor del av allbilsverkstäderna är borta inom 10-15 år, de har helt enkelt inte kompetensen att skruva i alla möjliga bilar längre, än mindre tillgång till märkesspecifik programvara.

Tror inte det går så illa, för utvecklingen av mer fristående diagnosutrustning går framåt den med, så där fristående verkstäder gick totalbet för några år sedan så klarar de samma sak galant idag i många fall. 
Ett exempel jag kan dra är att tidigare var man tvungen att gästa auktoriserad verkstad för att t ex koda in/om nyckel till VAG-bilar, men detta kan fristående verkstäder utföra idag.
Visst, det kommer säkert att finnas viss märkesspecifik mjukvara som kanske de fristående inte kommer åt, men samtidigt så jobbar ju myndigheterna och branschen i stort för att det ska gå att konkurrera med märkesverkstäderna.