• 1
  • 2
2019-10-08, 16:55
Medlem
Härlanda har jag alltid tyckt varit ett rätt bra område, mest familjer och sånt där tycker jag.

Dags för en officiell samlingstråd för personrån i göteborg på fb?

Citat:
På tisdagseftermiddagen ska en elvaårig pojke ha blivit hotad av en man i 20-årsåldern och rånad på sin mobiltelefon och sedan försvunnit från platsen, enligt samtalet polisen har fått från en förälder.

Mannen ska ha kommit fram och tryckt någon typ av föremål mot pojkens rygg, eller sida. Det kan handla om en kniv.

Mannen i 20-årsåldern var maskerad med en huvtröja.

Polisen har inga uppgifter om att pojken blivit fysiskt skadad.

Det är anmärkningsvärt att en så ung person drabbas, enligt Polisens presstalesperson Stefan Gustafsson.

– Det är sällsynt. Det händer inte ofta att ett barn drabbas av en vuxen gärningsman, säger han.

Polisen är på väg till platsen för att prata med pojken.

På grund av den drabbades låga ålder ger inte polisen ut några adressuppgifter på var i Härlanda händelsen har inträffat, enligt Stefan Gustafsson.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teb...nda-1.18978744
Citera
2019-10-08, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sav
Härlanda har jag alltid tyckt varit ett rätt bra område, mest familjer och sånt där tycker jag.
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teb...nda-1.18978744

Härlanda har eller har väl haft anstalt - kanske någon frigiven som behövde mobil o rånade till sig
den av första svaga
Citera
2019-10-08, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Härlanda har eller har väl haft anstalt - kanske någon frigiven som behövde mobil o rånade till sig
den av första svaga

Det var väl länge-längesedan och det är numer någon sorts kulturhus?
Citera
2019-10-08, 17:07
Medlem
Citat:
Det var väl länge-längesedan och det är numer någon sorts kulturhus?
O så säger de att det är brist på fängelseplatser när de lägger ner fängelser
Citera
2019-10-08, 17:22
Medlem
Enzymes avatar
Ett ganska bra område men det finns en del trasiga människor där. Senaste gången jag satt på vagnen ut mot östra sjukhuset kom det in en kille med skitiga kläder och en bag-in-box i näven. Påtänd som satan och fipplade med en mobil. Har sett mycket skit vid munkebäcks torg som inte är långt ifrån. Bor en del skumt folk där. Var inte så länge sedan någon elektriker (?) blev attackerad av någon knarkare i området.
Citera
2019-10-08, 17:39
Medlem
Flaxtallens avatar
Det har varit rätt lugnt i området Olskroken/Redbergslid (endast ett par personrån, väskryckningar och misshandel av äldre senaste året) men den senaste tiden har det dykt upp lite osköna element på Olskrokstorget samt Bagaregården. Ensamkommande tattare (jeans, bomberjacka, vit keps) blandat med lite ystra somalier och så några äldre killar vid sidan av. Ett personrån var inte oväntat. Gissar att skummisarna har blivit undanträngda från andra delar av stan och nu måste skaffa sig nya territorier. Finns nattvandrare i området men sporadiskt och absolut inte mitt på dan, mitt i veckan.

Funderar på att skaffa en fet teleskopbatong. Alltid hinner man knacka ner någon innan man själv går i backen.
Citera
2019-10-08, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxtallen
Det har varit rätt lugnt i området Olskroken/Redbergslid (endast ett par personrån, väskryckningar och misshandel av äldre senaste året) men den senaste tiden har det dykt upp lite osköna element på Olskrokstorget samt Bagaregården. Ensamkommande tattare (jeans, bomberjacka, vit keps) blandat med lite ystra somalier och så några äldre killar vid sidan av. Ett personrån var inte oväntat. Gissar att skummisarna har blivit undanträngda från andra delar av stan och nu måste skaffa sig nya territorier. Finns nattvandrare i området men sporadiskt och absolut inte mitt på dan, mitt i veckan.

Funderar på att skaffa en fet teleskopbatong. Alltid hinner man knacka ner någon innan man själv går i backen.

Googlade lite på Härlanda och verkar som att det 2016 planerades att byggas ett flyktingboende i det området som skulle vara klart sommaren 2017. Kanske är ett flyktingboende i området nu då? Det skulle ju förklara varför somalier och annat dykt upp
Citera
2019-10-08, 18:14
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Dags för en officiell samlingstråd för personrån i göteborg på fb?
Kanske vore bättre med en egen underavdelning, Många rån i Gbg numera, dygnets alla timmar.

OnT: Vet inte riktigt hur väl BO såg GM men jag är tveksam till att en 11-åring kan bedöma ålder rätt.
Citera
2019-10-08, 18:24
Medlem
Citat:
Googlade lite på Härlanda och verkar som att det 2016 planerades att byggas ett flyktingboende i det området som skulle vara klart sommaren 2017. Kanske är ett flyktingboende i området nu då? Det skulle ju förklara varför somalier och annat dykt upp

Det byggdes aldrig

Vad jag fattade det som när jag bodde i det området så var det denna ytan dom skulle bygga det på:

https://goo.gl/maps/K7sLZCNjTXE6ag1V9

Fick ju enorm kritik och sedan hörde man inget mer
Flyktingboende skall isåfall placeras långt åt helvete från civilisationen, inte mitt i, speciellt inte i ett mycket lugnt område

OnT:
Någon som vet adress?
Född och uppvuxen i Härlanda så extra nyfiken
Senast redigerad av Kampfwurst 2019-10-08 kl. 18:32.
Citera
2019-10-08, 18:24
Medlem
Snart 200 personrån i Göteborg under bara 2-3 månaders tid.

Offren blir allt yngre. Inte ens småbarn går säkra längre.

Tittar vi på tidigare fall i våras så var gärningsmännen marockaner och afghaner.
Citera
2019-10-08, 18:28
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Fy fan. Hur lågt kan dessa kriminella sjunka egentligen?

De går på allt som rör sig oavsett om det är barn, gamla, djur eller handikappade.
Citera
2019-10-08, 18:51
Medlem
umadbroskis avatar
Som jag skrev i en annan tråd om just otrygghet. Göteborg är fan i en egen liga.

"Jag har inte blivit rånad eller varit i bråk. Jag är en rätt normalbyggd 31 årig man.
Det jag läser i tidningarna om rån mitt i Göteborg mellan 23- 05 blir jag dock jävligt orolig över.

Jag bor i Stockholm, ute i Danderyd, så där är lugnt, jobbar på Östermalm och där är också lugnt, är inte ute i förorterna alls vilket gör att jag "klarar" mig. Däremot bor flickvännen i Göteborg och det är fan det sjukaste jag sett. Väldigt mycket folk med utländsk bakgrund och rätt hetsig stämningen redan på eftermiddagen.

Har flera gånger velat undvika att gå ut och ta en öl i stan då det inte alls känns säkert.

Hade någon rånat mig är det väl bara att lämna över mobilen då dom ofta är flera och har en kniv, men jag undrar hur fan man hade mått efteråt. Tror jag hade blivit rädd allmänt för allmänna platser samt mörker. Är redan en ganska rädd typ av mig, en orolig själ helt enkelt.

Har börjat kolla var jag ska bo (i vilket land) framöver då detta bara kommer bli värre.

Att försvara mig är ingen idé då kniv/batong/pepparsprej förmodligen inte kommer hjälpa utan att man bara blir misshandlad. Vapen kan jag få tag på men kommer ju såklart inte våga skjuta en annan människa.

Nej, här kommer jag vinna över svenska samhället genom att ta min aktieportfölj och flytta samt skatta i ett annat land än denna skiten.

Men jag undrar hur ni andra tänker och kan vara så lugna över situationen. Jag är ingen FB snubbe som kommer börja veva, jag är tyvärr en i mängden som knyter handen i fickan och klagar på nätet.

Har t o m tänkt att SD får 37% i nästa val, men att det inte kommer räcka. Strukturerna gällande lägenheter till nyanlända, poliserna i landet, migverket, skatteverket, tidningarna och politikerna hade inte ens kunnat räddas av 51%.

Tack för mig"

Nu är det t o m innan 23.00
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här