2019-10-08, 19:56
Medlem
Ingen idé att skriva nonsens om man inte har koll. Fängelset lades ner för 20 år sedan och har varit kontor för bl.a stadsdelsförvaltningen sedan dess. Ett dassigt kulturhus & bibliotek finns också.

Flyktingförläggningarna som planerades i Härlandaområdet var tre stycken, en vid Rosendal, en vid Ånäsfältet och en vid den stora gräsmattan längsmed Delsjövägen. Alla tolv inom Göteborgsområdet fick hårt motstånd då dom skulle byggas i "finare" områden. Lite komiskt hur många svenskar är för öppen invandring men "inte på min gata". Det slutade med att alla planerade byggen slopades.

Ja det finns pundare som det finns överallt annanstans men blir cringy att spekulera. Härlanda är ett bra medelklassområde men med problem det också givetvis.

Oftast när det sker rån är det ganska nära redbergsplatsen då det är en större knutpunkt och blattar från förorterna kommer dit ofta tyvärr. Ett annat alternativ som faktiskt hände för ett antal år sedan var flera rån vid Torp (Numera Virginsgatan) vilket är treans ändhållplats och var innan femmans ändhållplats.
Blattar hade åkt från Länsmansgården (Biskopsgården Göteborgs pissigaste område) till Torp/Kålltorp och rånat kids, flera åkte dit vad jag vet.
I GP står det på en innegård vid Härlanda vilket kan tyda på att det är just i Kålltorp.
Kålltorp = Södermalm röstmässigt, vad jag vet har inget område i högre utsträckning röstat på MP och FI än just i Kålltorp i Göteborg. Inne i just Kålltorp har Champagnevänstern det bra, det är inga blattar som bor där. Majorna är mer arbetarklassvänster medans Kålltorp är mer "Skumpa & fri-invandringsvänster"
Sedan finns det innegårdar lite varstanns så det kan ha skett på många ställen rent geografiskt ex Strömmensberg eller Bagaregården, där är dock dörrarna till innegårdarna ofta låsta med kod/nyckel vad jag vet, medans de i kålltorp går att gå igenom på många ställen.
Senast redigerad av Poltava 2019-10-08 kl. 19:59.
Citera
2019-10-08, 23:01
Medlem
minst vart 4 år ska vi räkna med att bli utsatta för brott i sverige.

Andelen av befolkningen som uppger sig ha utsatts för brott ökade 2018 till 26,4 procent.
https://www.svt.se/nyheter/snabbkoll...atta-for-brott
Citera
2019-10-09, 11:12
Kort sagt (dårskap). Vilket jävla kräk att han inte skäms. Gå på små stenar vänta bara tills han går på stora berg och blir rejält uppläxad.

Jag har sett att det finns pundiga personer särskilt i den stadsdelen, men jag har aldrig nånsin ens varit i närheten av ett personligt rån. Däremot råkade jag ut för ett potentiellt rån.

Men det här var (Scandinavium) i kollektiv trafiken. Tog spårvagnen ifrån Angered mot stan för att köpa lite prylar, vid Hjällbo kommer det ombord två afrikanska ynglingar och dem sätter sig inte så himla långt bort ifrån där jag stog.

Undan för undan börjar vi närma oss stan och jag ser tydligtvis hur en av dem vänder sig om och tittar åt mitt håll, jag tvärvägrade visa rädsla så jag låtsades som inget hade hänt. Vid (Burgårdens gymnasium) ställer sig den ena upp och dunstar rakt till mig och säger det är lill lördag vad händer ikväll!? På en gång rörde jag mig framåt samtidigt som jag svarade schysst ja det stämmer jag ska träffa en polare i stan och frågade honom tillbaka vad händer hos dig ikväll, han svarade med jag ska träffa några tjejer efter det gick jag ut ifrån spårvagnen uteslutande för att slingra mig ur ett rån! (Göteborg) är en mycket vacker stad men jag brukar säga att farorna inte kommer göra ett förbannat dugg på mig, huvudsaken är att ligga steget före hela tiden plus att vara förnuftig!
Citera
2019-10-09, 12:24
Medlem
lilmayos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NelaCihaps
Kort sagt (dårskap). Vilket jävla kräk att han inte skäms. Gå på små stenar vänta bara tills han går på stora berg och blir rejält uppläxad.

Jag har sett att det finns pundiga personer särskilt i den stadsdelen, men jag har aldrig nånsin ens varit i närheten av ett personligt rån. Däremot råkade jag ut för ett potentiellt rån.

Men det här var (Scandinavium) i kollektiv trafiken. Tog spårvagnen ifrån Angered mot stan för att köpa lite prylar, vid Hjällbo kommer det ombord två afrikanska ynglingar och dem sätter sig inte så himla långt bort ifrån där jag stog.

Undan för undan börjar vi närma oss stan och jag ser tydligtvis hur en av dem vänder sig om och tittar åt mitt håll, jag tvärvägrade visa rädsla så jag låtsades som inget hade hänt. Vid (Burgårdens gymnasium) ställer sig den ena upp och dunstar rakt till mig och säger det är lill lördag vad händer ikväll!? På en gång rörde jag mig framåt samtidigt som jag svarade schysst ja det stämmer jag ska träffa en polare i stan och frågade honom tillbaka vad händer hos dig ikväll, han svarade med jag ska träffa några tjejer efter det gick jag ut ifrån spårvagnen uteslutande för att slingra mig ur ett rån! (Göteborg) är en mycket vacker stad men jag brukar säga att farorna inte kommer göra ett förbannat dugg på mig, huvudsaken är att ligga steget före hela tiden plus att vara förnuftig!
Tror att just din incident handlade mer om en potentiell narkotikaaffär. Men du har rätt om att man borde försöka ligga steget före, vara uppmärksam osv det höjer ens chanser kraftigt jämfört med att vara oförberedd på fel tid fel plats. Synd att vapenlagarna är så strikta.
Citera
2019-10-09, 12:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sav
Härlanda har jag alltid tyckt varit ett rätt bra område, mest familjer och sånt där tycker jag.

Dags för en officiell samlingstråd för personrån i göteborg på fb?

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teb...nda-1.18978744

Eftersom du vet att GM är 20 år gammal så vet du ju rimligen vem det är också, det skall du givetvis berätta för polisen
Citera
2019-10-09, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Eftersom du vet att GM är 20 år gammal så vet du ju rimligen vem det är också, det skall du givetvis berätta för polisen

Ursäkta mig, det skall stå i 20-årsåldern inte 20-åring. Tog med nyhetstexten i förstainlägget där det står 20-årsåldern samt länk till nyheten. Ber om ursäkt för en slarvig titel, synd att du inte läste resten. Att bara läsa rubriken är väl lite som att bara titta på bilderna i en serietidning.
Citera
2019-10-09, 22:15
Citat:
Ursprungligen postat av lilmayo
Tror att just din incident handlade mer om en potentiell narkotikaaffär. Men du har rätt om att man borde försöka ligga steget före, vara uppmärksam osv det höjer ens chanser kraftigt jämfört med att vara oförberedd på fel tid fel plats. Synd att vapenlagarna är så strikta.

Vad får dig att tro just (narkotikaaffär)? Själv så anade jag ugglor i mossen oavsett vad han ville åstadkomma med att närma sig mig när vi inte ens är bekanta med varandra, det var faktiskt första sammanträffandet oss emellan!

Men den stackars lilla pojken som blev rånad på sin mobil är alldeles för outvecklad för att kunna förutse en slug rånare och dess följder. Förhoppningsvis blir dumbommen tagen på bar gärning nästkommande tillfälle!
Citera
2019-10-10, 02:18
Medlem
lilmayos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NelaCihaps
Vad får dig att tro just (narkotikaaffär)? Själv så anade jag ugglor i mossen oavsett vad han ville åstadkomma med att närma sig mig när vi inte ens är bekanta med varandra, det var faktiskt första sammanträffandet oss emellan!

Men den stackars lilla pojken som blev rånad på sin mobil är alldeles för outvecklad för att kunna förutse en slug rånare och dess följder. Förhoppningsvis blir dumbommen tagen på bar gärning nästkommande tillfälle!
Då rån inte hände så är det uteslutet så om han inte skojade så handlar det om att han småflörta för o känna på läget.

Ja en liten pojke är ganska försvarslös.
Citera
2019-10-10, 06:30
Medlem
Flaxtallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Kanske vore bättre med en egen underavdelning, Många rån i Gbg numera, dygnets alla timmar.

OnT: Vet inte riktigt hur väl BO såg GM men jag är tveksam till att en 11-åring kan bedöma ålder rätt.

Mycket bra idé! De senaste tre veckor har vi haft 20 personrån i centrala Göteborg. Invandrarungar som gm i de flesta fall och alltid ensamma män som offer. Rätt vad det är så hoppar dom väl på nån med vapen o då kan det gå riktigt åt he-e.
Citera
2019-10-10, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxtallen
Mycket bra idé! De senaste tre veckor har vi haft 20 personrån i centrala Göteborg. Invandrarungar som gm i de flesta fall och alltid ensamma män som offer. Rätt vad det är så hoppar dom väl på nån med vapen o då kan det gå riktigt åt he-e.

Helvete och helvete, jag skulle inte fälla många tårar.

Om dessa personrånare visste att en tredjedel av dem åkte på rejält med spö eller blev skjutna; ja då hade de slutat!

Jag hoppas innerligt att många av dessa avskum hoppar på "fel" personer framöver. Skadedjursbekämpning.
Citera
2019-10-10, 18:44
Medlem
LeifMohammeds avatar
Dessa rån har pågått rätt så länge i Stockholmstrakten. 4-5 mörkhyade killar i övre tonåren rånar en svensk kille på ca 10-13 år påväg hem från skolan. Oftast i lite ”bättre områden” än ghettona dom själv kommer ifrån.
Citera
2019-10-10, 21:14
Medlem
Flaxtallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Helvete och helvete, jag skulle inte fälla många tårar.

Om dessa personrånare visste att en tredjedel av dem åkte på rejält med spö eller blev skjutna; ja då hade de slutat!

Jag hoppas innerligt att många av dessa avskum hoppar på "fel" personer framöver. Skadedjursbekämpning.

Ikväll tex så var det mer bôs än vanligt på Redbergsplatsen, öppet cannabisrökande, grupper av unga män på konstiga ställen...det eroderar fort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in