Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-10-08, 19:13
  #13
Medlem
ModerRotas avatar
Det kallas uppmärksamhet på det som är viktigast för stunden.

Om jag hör något i min trädgård så fattar jag instinktivt bössan och smyger fram till fönstret och kikar ut. Jaktinstinkten är på topp. Adrenalin... mmmmm… oh fy fan va skönt. DÄR. Vad är det? Stirrar. Kan knappt andas ej heller röra mig en millimeter. Jag hör mitt eget hjärta slå ett slag varannan sekund. Eller är det tiden som går långsammare.
Citera
2019-10-08, 19:50
  #14
Medlem
Äldre personer kan stirra utan mena något med det, ungefär som småbarn. Att råblänga som många invandrare gör, speciellt somalier, är dock fullt medvetet. Det finns inget nyfiket eller vänligt i deras blickar.
Citera
2019-10-08, 21:08
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wr4p
Dock kanske det finns något i att folk stirrar utan att tänka på det, i samma mån som man stirrar på en tv/skärm när man tittar på program eller film, vi kanske helt enkelt skaffat oss en observeringsvana av att titta på tv som vi sedan tagit med oss ut i verkligheten. Att kunna sitta och titta på en skärm och se något hända hela tiden har eventuellt gjort oss beroende av att observera något, detta eskalerat av att ständigt ha en mobil att kunna titta på.

Citat:
Ursprungligen postat av Dwight.Schrute
Intressant tanke, det har jag aldrig tänkt på tidigare. Du kan ha rätt.

Polarens farsa som stirrade på mig spenderar all sin vakna tid framför TVn. Han har nog tittat mer på en bildskärm än verkliga livet.

Bra analys!



Ja det var en bra analys.
När jag såg din fråga, tänkte jag också på människor som bara "fryst" och det verkar som det blivit "kortslutning i hjärnan". Och jag tänkte det kunda vara TV. Just en jag tänkte på som brukar göra så, och som tittar extremt mycket på TV.
Om det är TV:n - så borde det vara fler som lagt märke till det, alltså TV finns ju på många håll.
Och i så fall borde det finnas ett ord för det. TV-blackout. (är nog inte så bra ord för alla skulle tro det är TV:n som är sönder)
TV-rådjur. (obegripligt)
TV-mind-loss. TV-hjärnsläpp. TV-blick. TV-stirra.
__________________
Senast redigerad av Urbizzo 2019-10-08 kl. 21:12.
Citera
2019-10-08, 21:09
  #16
Medlem
Tror också att många av de som stirrar inte förstår att det märks att de stirrar.
Citera
2019-10-08, 21:55
  #17
Medlem
Gontars avatar
Jag har en äldre halvalkad bekant som i en konversation brukar stanna upp och stirra. Det brukar få mig obekväm vilket leder till att jag pratar på. Har på senare tid börja stirra tillbaka utan att säga något. Till slut börjar han prata igen.
Citera
2019-10-08, 23:27
  #18
Medlem
koskesh.polos avatar
Om du är en utlänning i Sverige och blir stirrad på så betyder det att svenskarna är fördomsfulla.
Citera
2019-10-09, 12:16
  #19
Medlem
Undergivet beteende, en oskyldig blick är en varm invit för främmande.
Kanske söker de efter något och frågar efter hjälp ifall man också har rådjursblicken som de letar efter.
Rådjur söker rådjur.
När de väljer att inte agera står de kvar som ett frågetecken likt ett rådjur som stirrar på någon, helt fryst.
Det kanske är deras spirit animal?

Jag tror också det har med ögonformen att göra, de får stora runda ögon likt ett rådjur. Kineser får knappast liknande uppsyn. Möjligtvis japaner, de kan också ha stora oskyldiga ögon likt bebisar(!?). Efter vidare eftertanke blir min slutsats att det är jättebebisar man har att göra med:
Araber, pundare och äldre personer. Inget normbeteende direkt skulle jag säga. Folk i storstäderna möter knappt varandras blickar.
__________________
Senast redigerad av trifecta 2019-10-09 kl. 12:24.
Citera
2019-10-18, 19:31
  #20
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Besök valfri förort till valfri svensk större stad eller... ja Borlänge etc etc funkar det med. Ett huckle ute och rastar sina 6-7 avkommor. Brukar vara någon som far omkring utstrålande ohyfs men åtm viss energi - resten sitter och blänger med tom blick och öppen mun. Sveriges framtid och pensionsräddare! Tack alla moderater som röstade hit dem!
Citera
2019-10-20, 02:17
  #21
Medlem
urgts avatar
Kan nog vara ett tecken på hög intelligens också (IQ är ett så jävla bajsnödigt ord). Man ser något som intresserar en, och man är smart nog att skita i att folk kanske tycker att man stirrar lite för mycket.
Citera
2019-10-20, 09:52
  #22
Medlem
prokaryotkungens avatar
Svaret är SÅ enkelt... De klär av dig med blicken ju.
Grattis, du är precis i det tillfället med i deras personliga porrfilm i de värsta perversiteter du kan tänka dig och några vändor till. "Kalle kallbrand i kräksduschen 4"


Eller så ser de igenom dig och bara vet att du är dum nog att förväxla IQ med intelligens.
IQ är en akademisk mätmetod för att teoretiskt se hur bra du möjligtvis skulle kunna klara dig i exempelvis studier (med analys och sortering av data och deras polare) och är inte "hur smart" någon är förutom under vissa specifika förhållanden.
Sure, visst innehåller det värden som kan användas i det vanliga livet också, men det är ingen One Ring To Rule Them All.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback