Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-10-08, 13:56
  #1
Medlem
Dwight.Schrutes avatar
Jag satt och reflekterade lite, och kom att tänka på folk som stirrar.

Nu menar jag inte invandrare som stirrar för att försöka etablera någon form av dominans, utan vanliga människor som glor utan vidare. Det är skitvanligt att man ser det i videos när det filmas i Indien, Pakistan, Afrika eller något arabland.

Men det händer ibland att jag ser svenskar och andra Européer göra det också, om än inte i lika stor utsträckning som folk från avgrundsländer.

Exempelvis var jag på en gammal kompis bröllop för ett par år sedan. Jag skakade hand med ett gäng vänner som dök upp och när jag vände mig om så stod en gammal polares farsa (som jag aldrig träffat) och bara tokstirrar på mig, typ 10 meter bort. Som en rådjur står han och stirrar helt tomt. Det var inget aggressivt, han ville inte bråka och han tänkte inte att vi skulle hälsa på varandra eftersom vi aldrig träffats tidigare. Hur udda som helst.

Varför jag kom att tänka på det nu, är för att igår såg jag en man stå utanför en affär och tokstirrade på en annan man. Även den gången var det utan aggressivitet eller frågande, utan han bara blint observerade honom. Ingen skam alls.

Jag har även sett incidenter där folk rådjursstirrat när de varit i en konversation. Exempelvis var jag inne i en butik och pratade med en polare som jobbar där, varpå en kund dyker upp och frågar:

- Ursäkta, vad kostar den här?
- Den kostar xxx och den andra varianten där borta kostar yyy
- Jaha, okej
(Här står kunden kvar och bara tittar på min kompis i ett par sekunder. Ingen aning om han väntar på något)
- Finns det något mer jag kan hjälpa dig med?
- Nej, då blir det den här.

Och sen traskar han iväg till kassan.

Vad pågår egentligen i de här rådjurmänniskornas huvuden? Är det ett tecken på låg IQ? Alla människor jag sett som gör så här har framstått som något simplare, baserat på hur de klär sig och välvårdade de ser ut.

Tror de att de inte syns? Tyder på lågt IQ? Är det ett tecken på låg empati, då man relaterar till andra människor så som man relaterar till djur och därför kan stirra på dem utan skam?

Notera att jag inte pratar om hotfulla blickar eller blickar där man "fastnar" för att man är trött eller dylikt. Jag kan urskilja de typer av blickarna från den här typen av rådjursblick. Det är heller något som jag erfar särskilt ofta, men det händer lite då och då - och det oftast inte jag som blir utstirrad.
Citera
2019-10-08, 14:03
  #2
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Trodde först att tråden handlade om folk som stirrar rådjur..

Men att stirra kan väl tyda på hög eller låg intelligens beroende på sammanhang. Att stirra framför sig för att man är inne i djupa tankar tyder väl snarast på att man reflekterar över något. Medan att stirra på någon tyder på bristande social kompetens.
Citera
2019-10-08, 15:28
  #3
Medlem
oldtimedrunks avatar
Det är mest ett beteende jag observerat hos äldre människor.
Citera
2019-10-08, 15:30
  #4
Medlem
De försöker telekinesi.
Citera
2019-10-08, 15:31
  #5
Medlem
Det är vanligt att man "stirrar" när man tänker, och ibland väntar man kanske på något även om man säger sedan att man inte gjorde det.

Dock kanske det finns något i att folk stirrar utan att tänka på det, i samma mån som man stirrar på en tv/skärm när man tittar på program eller film, vi kanske helt enkelt skaffat oss en observeringsvana av att titta på tv som vi sedan tagit med oss ut i verkligheten. Att kunna sitta och titta på en skärm och se något hända hela tiden har eventuellt gjort oss beroende av att observera något, detta eskalerat av att ständigt ha en mobil att kunna titta på.
Citera
2019-10-08, 15:31
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyllidyv
De försöker telekinesi.


Har testat, funkar inte... för mig...
Citera
2019-10-08, 15:37
  #7
Medlem
Dwight.Schrutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wr4p
Dock kanske det finns något i att folk stirrar utan att tänka på det, i samma mån som man stirrar på en tv/skärm när man tittar på program eller film, vi kanske helt enkelt skaffat oss en observeringsvana av att titta på tv som vi sedan tagit med oss ut i verkligheten. Att kunna sitta och titta på en skärm och se något hända hela tiden har eventuellt gjort oss beroende av att observera något, detta eskalerat av att ständigt ha en mobil att kunna titta på.
Intressant tanke, det har jag aldrig tänkt på tidigare. Du kan ha rätt.

Polarens farsa som stirrade på mig spenderar all sin vakna tid framför TVn. Han har nog tittat mer på en bildskärm än verkliga livet.

Bra analys!

Citat:
Ursprungligen postat av oldtimedrunk
Det är mest ett beteende jag observerat hos äldre människor.
Ja, de tar medalj i rådjursstirrning. Senast igår var jag och hämtade upp någon på stationen. På väg ner för en stor trappa, så möttes jag av en äldre man som på uppvägen stirrade på exakt alla som passerade honom. Vi snackar vrida huvudet och nästan stanna upp för att titta på folk. Till och med när han var på samma trappsteg som någon, så hade han huvudet vridet och stirrade.

Osäker på om han var förvånad, arg, ledsen, glad eller bara extremt observant. Han ville i alla fall analysera varje människa ansikte. Han hade den här blicken, men runt 70 år: https://image.shutterstock.com/image...-416111875.jpg
__________________
Senast redigerad av Dwight.Schrute 2019-10-08 kl. 15:43.
Citera
2019-10-08, 15:39
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wr4p
Har testat, funkar inte... för mig...

Provat det också.
Citera
2019-10-08, 15:51
  #9
Medlem
hippilis avatar
Att folk stirrar kan ju vara för att folk ser roliga ut som exempelvis pottfriyr ansikts tatueringar. Kan åxå vara att folk stirrar på någon som ser väldigt bra ut som en fin kropp. Men ställa sej att rå glo, nej det gör man inte man smygtittar så det inte blir upptäckt hahaha
Citera
2019-10-08, 16:12
  #10
Medlem
langaocbs avatar
Jag vet vad du menar. Ofta tror jag det handlar om att de dagdrömmer typ.
Jag brukar hälsa på stirrarna , det funkar.
Citera
2019-10-08, 16:17
  #11
Medlem
BewilderedHulders avatar
De har tankarna på annat håll och kallas allmänt för att vara disträ.
Citera
2019-10-08, 18:19
  #12
Medlem
Jackdawcrests avatar
Det har med att göra folk rädda. Eftersom rädsla är synonymt med respekt i skitländer.

Men visst, dessa "människor" är medvetet obehagliga.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback