2024-04-01, 18:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Någon som vill om kanske har ett gott skäl till det. Finns det två (eller flera) filer, så ligger jag givetvis aldrig i vänsterfilen om någon vill om och jag själv lätt kan byta till höger.

Pröva att ligga i filen närmast mitten på autobahn och köra långsammare än i filen till höger.
Precis samma kan du säga till den som ligger där framför dig. Alla har rätt köra om i den lagliga hastighet de vill. Inte din sak att bestämma. Det är inte, och har aldrig varit att högst hastighet får företräde och ska ha fritt framför
Snacka om feltänk ni ägnar er åt. Kör ni dessutom över tillåtna så har ni ingen som helst rätt att kräva något av andra. Kör korrekt själv först, innan ni kräver andra att göra det.
Citera
2024-04-02, 06:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Precis samma kan du säga till den som ligger där framför dig. Alla har rätt köra om i den lagliga hastighet de vill. Inte din sak att bestämma. Det är inte, och har aldrig varit att högst hastighet får företräde och ska ha fritt framför
Snacka om feltänk ni ägnar er åt. Kör ni dessutom över tillåtna så har ni ingen som helst rätt att kräva något av andra. Kör korrekt själv först, innan ni kräver andra att göra det.

Vänsterfilen är till för omkörning. Att snacka om att "köra för fort" är ju bara en patetisk förevändning för att "legitimt" jävlas med den som vill om. Jag har aldrig ens sett det förekomma annat än i bakvända Sverige.
Citera
2024-04-02, 06:45
Medlem
Citat:
Vänsterfilen är till för omkörning. Att snacka om att "köra för fort" är ju bara en patetisk förevändning för att "legitimt" jävlas med den som vill om. Jag har aldrig ens sett det förekomma annat än i bakvända Sverige.

I många fall är vänsterfilen till för att svänga vänster.
Citera
2024-04-02, 08:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter
I många fall är vänsterfilen till för att svänga vänster.

Men vanligen inte. Om man ligger i vänsterfilen på motorvägen eller motortrafikleden så är den aldrig till för att svänga vänster.

Jag minns när jag som 19-åring körde på autobahn med mina föräldrar. Jag låg i 190 och mamma tyckte att det var obehagligt fort. Det var flera filer, men jag körde om en bil som gick lite "långsamt". Bara något ögonblick efter blev jag upphunnen av en tysk bil som gjorde minst 250. Tysken blinkade med helljusen och hängde sig på tutan, så att jag så fort jag kunde la mig i ytterfilen igen. Det är löjligt att höra svenskars prat om våra patetiska hastighetsgränser.
Citera
2024-04-02, 08:55
Medlem
Full-Retards avatar
Det är typ samma som gamla tanter och gubbar som upptar en egen länga på badet.
Om de simmar sakta som en sköldpadda kan de likagärna simma i motionslängden.

Folk kör sakta i vänsterfilen för att de kan och tycker det är trevligt att ha en egen fil.
Citera
2024-04-02, 09:02
Medlem
Citat:
Men vanligen inte. Om man ligger i vänsterfilen på motorvägen eller motortrafikleden så är den aldrig till för att svänga vänster.

Jag minns när jag som 19-åring körde på autobahn med mina föräldrar. Jag låg i 190 och mamma tyckte att det var obehagligt fort. Det var flera filer, men jag körde om en bil som gick lite "långsamt". Bara något ögonblick efter blev jag upphunnen av en tysk bil som gjorde minst 250. Tysken blinkade med helljusen och hängde sig på tutan, så att jag så fort jag kunde la mig i ytterfilen igen. Det är löjligt att höra svenskars prat om våra patetiska hastighetsgränser.

Om man till exempel kommer från Katrineholm mot Norrköping är det skyltat att man ska ligga i vänsterfil flera kilometer om man ska ut på E4. Folk bakom kan bli väldigt irriterade om man följer skyltningen.
Citera
2024-04-02, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitutoyo
Den håller jag helt med om, folk som inte ens håller hastigheten och när man väl skall köra om blir de så kränkta att de letar upp instruktionsboken och inser att bilen faktiskt går att köra i 100 på 100-väg. Helt plötsligt får de upp bilen i 110km/h.

Värst är ändå alla som ska trycka in sig i en fil, för att det 700 m fram går över till en fil.

Kön bakåt blir dubbelt så lång och sura blir de oftast också, när jag glider förbi och flätar 50 m före jag måste..
Citera
2024-04-02, 10:59
Avslutad
Citat:
Precis, vänsterfilen är till för omkörning, men ev lägre hastighet än du som kommer bakifrån har absolut noll med saken att göra.

Hetsar du på långtradare också som kör om i 85 på 110 väg? Det borde du göra om du är konsekvent.

Finns många vänsteravfarter på motorvägen också.
Senast redigerad av qaaq 2024-04-02 kl. 11:02.
Citera
2024-04-02, 21:02
Medlem
mitutoyos avatar
Citat:
Du är en typisk ressentimentsfylld svensk. "Lagbrott"(!) Fortkörning i sig är inte moraliskt fel öht. Du vågar bara jävlas med folk när du så att säga har staten i ryggen. Är det inga problem att byta till högerfil, så gör man såklart det. Jag hoppas uppriktigt att du försöker "läxa upp" något motorcykelgäng eller kriminella blattar som vill köra om på det sättet, men troligen törs du inte det.

Om du tror att jag är ressentimensfylld vet du inte ens vad det betyder. Jag har inte heller pratat om moral så du slänger dig med fina ord men fallerar samtidigt i grundläggande läsförståelse. Det är lustigt hur du tilltalar dig själv i dina ord. Hoppas att du ligger och trycker bakom ett gäng "kriminella blattar" en dag som lackar när försöker spela allan ballan. Det är du som har ett uppenbart ressentimentsdrivet komplex, som tar sig i utryck där du hävdar dig genom att leka kung på motorvägen.
Citera
2024-04-02, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Värst är ändå alla som ska trycka in sig i en fil, för att det 700 m fram går över till en fil.

Kön bakåt blir dubbelt så lång och sura blir de oftast också, när jag glider förbi och flätar 50 m före jag måste..
Kör du omkörningsfil fram till kassan på Ica också, och flätar in din kundvagn längst fram i kön? Alla sura som står i den vanliga kön verkar ju inte förstå att kön blir dubbelt så lång om inte den smartare hälften föredömligt tränger sig förbi. För det är ju längden på kön som är flaskhalsen, inte att alla ska genom kassan.

Vi andra inser att trafiken flyter bättre om kön ordnas upp i god tid innan själva hindret. Annars blir alla sena filbytare ytterligare ett hinder som förstör trafikrytmen.
Citera
2024-04-03, 08:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mitutoyo
Om du tror att jag är ressentimensfylld vet du inte ens vad det betyder. Jag har inte heller pratat om moral så du slänger dig med fina ord men fallerar samtidigt i grundläggande läsförståelse. Det är lustigt hur du tilltalar dig själv i dina ord. Hoppas att du ligger och trycker bakom ett gäng "kriminella blattar" en dag som lackar när försöker spela allan ballan. Det är du som har ett uppenbart ressentimentsdrivet komplex, som tar sig i utryck där du hävdar dig genom att leka kung på motorvägen.

Att kräva sina naturliga rättigheter har inte med ressentiment att göra. Fortkörning är i sig ett offerlöst brott och till skillnad från övergrisen Björn Eriksson skulle jag aldrig hålla 45 vid ett dagis där det är 30.
Citera
2024-04-03, 09:22
Avslutad
Citat:
Att kräva sina naturliga rättigheter har inte med ressentiment att göra. Fortkörning är i sig ett offerlöst brott och till skillnad från övergrisen Björn Eriksson skulle jag aldrig hålla 45 vid ett dagis där det är 30.
säg till polisen när han stoppar dig. De säger säkert "ja, just fan, det är ju offerlöst! jag river dina böter och du får tillbaka körkortet, vi tackar ödmjukast för ers nåds upplysning om lag och rätt"

och säg det också till alla anhöriga vars nära blivit nermejade och dödade av såna som du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in