2024-03-31, 10:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Därför att om du inte flyttar dig så följer du inte reglerna. Har du körkort?
Du kan ju börja följa reglerna själv innan du vill ha nåt av andra - kör lagligt. Är du 20 år eller? Jag har haft körkort i 34 år typ.

Jag kör om i den farten som passar mig inom lagens gränser, och om nån bakom tycker det går för långsamt är det hans problem. Och hetsar han - ja då kör jag om ännu långsammare. Ligger han inte minst tre sekunder bakom förtjänar han ingen respekt.

Väx upp unge
Citera
2024-03-31, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Du kan ju börja följa reglerna själv innan du vill ha nåt av andra - kör lagligt. Är du 20 år eller? Jag har haft körkort i 34 år typ.

Jag kör om i den farten som passar mig inom lagens gränser, och om nån bakom tycker det går för långsamt är det hans problem. Och hetsar han - ja då kör jag om ännu långsammare. Ligger han inte minst tre sekunder bakom förtjänar han ingen respekt.

Väx upp unge

Håll till höger och följ lagen!
Citera
2024-03-31, 11:32
Avslutad
Citat:
Håll till höger och följ lagen!
Följer man lagen om man kör om på höger sida?

Håll hastighetsbegränsning och följ lagen!

Ge dig inte in i en diskussion du inte kan vinna. Håll dig till dina epa-kompisar istället.
Citera
2024-03-31, 11:53
Medlem
Citat:

Ge dig inte in i en diskussion du inte kan vinna. Håll dig till dina epa-kompisar istället.

Detta är uppe 10ggr om året. Du ska ligga till höger om du inte kör om

Jag har haft körkort sen 80talet gubbjävel
Citera
2024-03-31, 11:59
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:

Ja du får köra om på höger sida.

"Omkörning skall ske till vänster utom i de fall som avses i 7 § fjärde stycket*. Omkörning skall dock ske till höger när föraren av det framförvarande fordonet svänger till vänster eller tydligt förbereder en sådan sväng."
källa: https://lagen.nu/1998:1276#K3P31S1

*7 § fjärde stycke
"På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden."

källa: https://lagen.nu/1998:1276#K3P7S4
Citera
2024-03-31, 12:12
Avslutad
Citat:
Detta är uppe 10ggr om året. Du ska ligga till höger om du inte kör om

Jag har haft körkort sen 80talet gubbjävel
Men jag KÖR OM idiotjävel! Är det så jävla svårt att läsa hela diskussionen och sammsnhanget, och inte plocka ett inlägg och sätta i annat sammanhang.

Fin filosofi du har - andra ska hålla sig till lagen, så att du kan bryta den och köra för fort.
Citera
2024-03-31, 12:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mitutoyo
Du förstår uppenbart inte att det användes som liknelser. Finns ingen anledning att flytta på sig för någon som anser sig ha rätt till fri passage bara för att man begår ett lagbrott. Det är idioter som beter sig så som behöver rätta sig i ledet.

Du är en typisk ressentimentsfylld svensk. "Lagbrott"(!) Fortkörning i sig är inte moraliskt fel öht. Du vågar bara jävlas med folk när du så att säga har staten i ryggen. Är det inga problem att byta till högerfil, så gör man såklart det. Jag hoppas uppriktigt att du försöker "läxa upp" något motorcykelgäng eller kriminella blattar som vill köra om på det sättet, men troligen törs du inte det.
Citera
2024-03-31, 15:24
Medlem
Fast rättning i ledet är precis det lagen föreskriver. Till höger
Citera
2024-03-31, 15:44
Avslutad
Lagen föreskriver

- "håll avstånd till framförvarande" (3 sek-regeln)
- samt att man inte får överskrida hastighetsbegränsningen.

Följ de två enkla reglerna så ska ni se att ni får komma förbi. Noll respekt flr framförvarande leder sällan till att man får något tillbaka. Men inte säkert man begripit det när man knappt flyttat hemifrån och testestoronet spritter.

Ha tålamod och ge fan i att försök tränga er.
Citera
2024-04-01, 07:55
Bannlyst
Citat:
Lagen föreskriver

Följ de två enkla reglerna så ska ni se att ni får komma förbi. Noll respekt flr framförvarande leder sällan till att man får något tillbaka. Men inte säkert man begripit det när man knappt flyttat hemifrån och testestoronet spritter.

Någon som vill om kanske har ett gott skäl till det. Finns det två (eller flera) filer, så ligger jag givetvis aldrig i vänsterfilen om någon vill om och jag själv lätt kan byta till höger.

Pröva att ligga i filen närmast mitten på autobahn och köra långsammare än i filen till höger.
Citera
2024-04-01, 10:05
Medlem
Citat:
Fast rättning i ledet är precis det lagen föreskriver. Till höger
Helt riktigt! Håll till höger Svensson! Håller jag lagstadgad hastighet bör jag hålla mig till höger. Vänsterfilen hälsar man på i!

Citat:
Lagen föreskriver

Trafikbalken säger att man inte ska hindra och störa annan trafik. Därför håller Jag till höger när Du vill köra om och Du till höger när Jag vill köra om. Ingen ska leka polis! Om du uppfattar ettt fyllo så ringer du polisen. Om du uppfattar en fartdåre kan du också ringa polisen. Från din HÖGERFIL!
Då blir allt enklare...
Citera
2024-04-01, 18:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JungmanJanson
Helt riktigt! Håll till höger Svensson! Håller jag lagstadgad hastighet bör jag hålla mig till höger. Vänsterfilen hälsar man på i!

Trafikbalken säger att man inte ska hindra och störa annan trafik. Därför håller Jag till höger när Du vill köra om och Du till höger när Jag vill köra om. Ingen ska leka polis! Om du uppfattar ettt fyllo så ringer du polisen. Om du uppfattar en fartdåre kan du också ringa polisen. Från din HÖGERFIL!
Då blir allt enklare...
Varför förutsätter du att man i vänstern ligger där för att jävlas med dig? De flesta ligger där för att de kör om andra. Farten oväsentlig om den inte är olagligt hög.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in