2022-09-22, 17:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Prins Philip ändrade inte brittiska kungahusets "efternamn" när han gifte sig med Elizabeth, sedermera Elizabeth II. Prins Daniel tror jag inte ändrar husets Bernadottes namn heller..

Nä, dessa män som gifter sig med /blivande/ regerande drottningar, har ju inte den möjligheten. Det är en del i paketet, där de får gå tre steg efter sina fruar och leva på deras pengar. De tar den kvinnliga rollen i förhållandet. Och ofta mår de väldigt dåligt av det. Det vittnade både Prins Philip och Prins Henrik (av Danmark) om.
Citera
2022-09-22, 17:07
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nä, dessa män som gifter sig med /blivande/ regerande drottningar, har ju inte den möjligheten. Det är en del i paketet, där de får gå tre steg efter sina fruar och leva på deras pengar. De tar den kvinnliga rollen i förhållandet. Och ofta mår de väldigt dåligt av det. Det vittnade både Prins Philip och Prins Henrik (av Danmark) om.

Jovisst. Och precis så kan det faktiskt vara med "helt vanliga män" också.
Ens drömbrud/pangbrud kanske har det som krav att familjen (mannen) ska ta hennes efternamn.
Ser inte detta som något konstigt alls.

Edit:
Personlig erfarenhet: Skulle korrigera stavningen av mitt efternamn från det felaktiga "Svenson" till det korrekta "Svensson". En präst för över 100 år sedan stavade fel i kyrkböckerna/folkbokföringen.

Visst, det gick bra! Men: Kostnader!
Halvannan tusenlapp i avgift på Skatteverket. Till detta tillkom avgifter (och jobb) med att byta ut körkortet, nat-ID och pass. Sket i det, heter fortfarande "Svenson". Helt annan grej i och för sig, men har med namnbyte att göra. Enklare att kvinnan byter namn vid giftermål, då hon oftast inte hade varken eget pass eller körkort förr. (Det var riktigt länge sedan i och för sig. Namnbytet innebär att flickan/kvinnan byter förmyndare från sin far till sin make.)

På sätt och vis lever detta kanske kvar i "kungahusen" gällande ingift ofrälse av manligt kön.
(Visa vilken ätt som har makten)
Senast redigerad av kraftfoder 2022-09-22 kl. 17:14.
Citera
2022-09-22, 17:17
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dylan
Det är otroligt korkat, och stämplar bäraren som velig, obeslutsam och lågbegåvad. Bestäm dig för ETT namn, för i helvete!

Själv bestämde jag mig för min kvinnas, som en riktig man. Och nej, det är inte "finare" och hade inte med status eller att "bryta med ursprung" att göra (som om man gör det i.o.m. namnbyte) - Merwinna vet inte vad den svamlar om. Jag var inte särskilt fäst vid mitt namn och tillhör min kvinna, helt enkelt.

Vill man byta namn vid giftermål gör man det, men det ska inte vara tvång eller ens kutym. För övrigt ska staten inte överhuvudtaget blanda sig i människors relationer eller vad de heter. Det är vad riktiga män anser.

Håller med dig där, alla ska få göra som de vill! (Utan inblandning av andras åsikter eller "avancerade åsikter", som faktiskt lagar defacto är.
Citera
2022-10-02, 11:46
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Håller med dig där, alla ska få göra som de vill! (Utan inblandning av andras åsikter eller "avancerade åsikter", som faktiskt lagar defacto är.

Nu har vi en ganska ny namnlag i Sverige. Den medger att man får ta ett nytt efternamn fritt. Dock finns det vissa begränsningar.

Man kan läsa om gamla svenska adelsnamn där släkten och därmed efternamnet har utgått redan på t.ex. 1600-talet.
Den introducerade adeln finns registrerad i adelskalendern.

Trots detta finns det personer som i dag bär namnen. Tydligen kan man tillskansa sig ett ståtligt efternamn om man vill.
Citera
2022-10-02, 11:51
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Nu har vi en ganska ny namnlag i Sverige. Den medger att man får ta ett nytt efternamn fritt. Dock finns det vissa begränsningar.

Man kan läsa om gamla svenska adelsnamn där släkten och därmed efternamnet har utgått redan på t.ex. 1600-talet.
Den introducerade adeln finns registrerad i adelskalendern.

Trots detta finns det personer som i dag bär namnen. Tydligen kan man tillskansa sig ett ståtligt efternamn om man vill.

Kan ha ärvts på mödernet också. (Titeln följer inte med på mödernet, men namnet).
Citera
2022-10-02, 13:04
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Dubbla efternamn är ju precis lika muppigt som att ta kärringens.

Sverige, nation of beta cucks.

Instämmer. Heter jag Sven Karlsson så inte fasen byter jag namn till Sven af Lüktstohlpe för att det låter fräsigare. Jävla trams. Mannen står för kontinuitet och behåller sitt efternamn. Kvinnan tar sin makes efternamn. Punkt. Jag vet flera fyrtiotalister som bytt namn från -sonnamn till andra släktnamn. Det kan möjligtvis vara ok för att låta släktnamn leva vidare och inte dö ut, men att ta ett påhittat namn eller ta fruns namn är beta. Om mannen är en klen, halvfigur så är han inte mer man bara för att han behåller sitt efternamn men du kan å andra sidan vara hur macho som helst men byter han efternamn så säger det mycket om honom som man och hur han ser på sig själv.
Citera
2022-10-05, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Instämmer. Heter jag Sven Karlsson så inte fasen byter jag namn till Sven af Lüktstohlpe för att det låter fräsigare. Jävla trams. Mannen står för kontinuitet och behåller sitt efternamn. Kvinnan tar sin makes efternamn. Punkt. Jag vet flera fyrtiotalister som bytt namn från -sonnamn till andra släktnamn. Det kan möjligtvis vara ok för att låta släktnamn leva vidare och inte dö ut, men att ta ett påhittat namn eller ta fruns namn är beta. Om mannen är en klen, halvfigur så är han inte mer man bara för att han behåller sitt efternamn men du kan å andra sidan vara hur macho som helst men byter han efternamn så säger det mycket om honom som man och hur han ser på sig själv.

Äsch, alla i den här tråden drar för stora växlar på namnbytet.

Vissa är fästa vid sina namn, vissa är det inte. Om den ena heter Bengtsson och den andra Börjesson kanske ingen är sugen på att byta. Vill man då heta samma kanske man letar bakåt i släktträden efter ett trevligare efternamn till den nya familjen.
Många trivs ju med att heta samma efternamn som den man är gift med. Det svaga är att byta/förvänta sig att den andra byter ett snyggt namn mot ett fult bara för att man inbillar sig att det är tradition eller i enlighet med några könsroller man av okänd anledning känner sig tvungen att leva upp till.
Citera
2022-10-05, 10:06
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rritt
Äsch, alla i den här tråden drar för stora växlar på namnbytet.

Vissa är fästa vid sina namn, vissa är det inte. Om den ena heter Bengtsson och den andra Börjesson kanske ingen är sugen på att byta. Vill man då heta samma kanske man letar bakåt i släktträden efter ett trevligare efternamn till den nya familjen.
Många trivs ju med att heta samma efternamn som den man är gift med. Det svaga är att byta/förvänta sig att den andra byter ett snyggt namn mot ett fult bara för att man inbillar sig att det är tradition eller i enlighet med några könsroller man av okänd anledning känner sig tvungen att leva upp till.

Precis som det står var och en fritt att byta, inte byta, ta valfritt namn (än så länge) så står det var och en fritt att ha åsikter om detsamma.

För övrigt tycker jag man omedelbar ska skärpa möjligheten till att ändra sitt namn. Det är inte rimligt att Muuhammed och Obongo ska kunna byta namn till Tage Eriksson och Bengt Bergkvist för att lättare kunna begå bedrägerier. Är det någon som på allvar tror att Muuhammed kallar sig Tage till vardags med sina vänner och släktingar?
Citera
2022-10-05, 10:20
Medlem
Endast svaga män tar sin kvinnas efternamn. Fullständigt oacceptabelt att göra det. Är ni inga män? Barnen ska ha pappans efternam allt annat är trams.
Citera
2022-10-05, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Endast svaga män tar sin kvinnas efternamn. Fullständigt oacceptabelt att göra det. Är ni inga män? Barnen ska ha pappans efternam allt annat är trams.
Varför? Förklara för mig som om jag vore en 3åring är du snäll.
Citera
2022-10-08, 16:11
Medlem
Merwinnas avatar
En annan tanke: åsikter och värderingar kommer i "kluster". Oftast har folk hela klustret, eller större delen av det. D.v.s. tycker man olika om den här namnfrågan, så är det troligt att man inte passar ihop alls. Den som tycker att det är självklart att kvinnan tar mannens efternamn, har förmodligen traditionella/konservativa värderingar överlag, och den som tycker att det är OK att mannen tar kvinnans efternamn, har förmodligen vänsterliberala värderingar överlag.

Det betyder att även om paret lyckas göra en kompromiss om just detta (kanske ta ett helt nytt namn tillsammans), så kommer det att bli så mycket bråk om andra saker, att äktenskapet inte kommer att bli långvarigt. Särskilt när barnen kommer, då lär det bli stora konflikter om deras uppfostran.
Citera
2024-09-12, 09:28
Avslutad
Verka bli mer vanligt att män tar kvinnans efternamn vid giftermål, måste vara kuvade toffelhjältar.
Sveriges män har förlorat sin heder
Senast redigerad av Slotify 2024-09-12 kl. 09:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in